Een complexe arbeidsmarkt vraagt om een creatieve werkwijze

24/08/2018 Leestijd: 3 minuten

Bedrijven hebben altijd gezocht naar ‘dat beetje extra’; onderscheidend vermogen dat er voor zorgt dat de grootste talenten uit de markt bij hen uitkomen en niet bij een concurrent. Een bedrijf heeft hiertoe verschillende mogelijkheden. Vanwege de dynamische en steeds complexer wordende arbeidsmarkt en de technologische ontwikkelingen die tegelijkertijd aan de gang zijn, is het ook voor Expand van belang om te blijven vernieuwen en te kijken naar nieuwe, innovatieve manieren om de beste kandidaten te vinden en te binden.

Vandaag breek ik daarom een lans voor het gebruikmaken van app of sms als onderscheidende factor. Tuurlijk, hier en daar wordt er reeds gebruik van gemaakt, maar de toepassing beperkt zich voornamelijk tot bedrijven die het als extra middel inzetten op de klantenservice, om zo de klant nog beter te kunnen helpen. Binnen ons vakgebied wordt Whatsapp, of eigenlijk elke vorm van appen / sms’en nog maar weinig (gestructureerd) gebruikt. Hoewel we uiteraard wel contact onderhouden met de kandidaat via de telefoon, zetten we het nog weinig in als geïntegreerd model in ons recruitment proces. Dit maakt Expand niet alleen toegankelijker, maar laat ook zien dat we met de tijd meegaan en gebruikmaken van de technologische ontwikkelingen die ons geboden worden. Daarnaast zijn er nog een aantal redenen om gebruik te maken van appen / sms’en:

Kandidaten en opdrachtgever beschikken toch al over een telefoon
Appen / sms’en is erg laagdrempelig. Het komt binnen op een apparaat waar bijna iedereen al over beschikt, op een applicatie die wereldwijd door anderhalf miljard mensen gebruikt wordt. Daarbij checkt de gemiddelde persoon zo’n 150 keer per dag zijn telefoon; een kleine kans dus dat je bericht gemist wordt en een kleine moeite voor de ontvanger om de berichten snel en discreet te kunnen lezen.

Het is een stuk efficiënter
Je komt een stuk ruimer in je tijd te zitten als het niet meer nodig is om vijftig verschillende e-mails per week te sturen, die, op een paar punten na, allemaal dezelfde inhoud hebben. Appjes zijn beter dan e-mails in communiceren, omdat ze als minder opdringerig worden ervaren en je ze, over het algemeen, een stuk sneller kunt lezen. Daarbij kun je het proces automatiseren; een kandidaat of opdrachtgever kan bijvoorbeeld automatisch een appje krijgen met een herinnering aan de afspraak of de route er naar toe. Daarnaast kun je snel reageren en voelt het voor de ontvanger als een persoonlijkere aanpak; betere communicatie met minder druk werk.

Het is snel en gemakkelijk
Kandidaten die van baan willen wisselen, hebben regelmatig geen tijd om een e-mail of telefoontje te beantwoorden omdat ze nog aan het werk zijn bij hun huidige werkgever. Een appje is subtieler; het geeft de kandidaat de mogelijkheid om het te lezen en erop te reageren op het moment dat het voor hen het best geschikt is. Daarmee vergroot je dus ook de kans op een reactie onder werktijd.

Gesprekken worden accurater gedocumenteerd
Door middel van appjes / sms worden alle gesprekken automatisch volledig gedocumenteerd. Je kunt dus altijd terug om een detail of discussiepunt te controleren. Dit is een stuk lastiger bij telefoongesprekken, tenzij je een opname maakt of uitgebreide notities. Alhoewel dit probleem bij e-mail er niet is, is sms’en of appen wel een stuk gestroomlijnder, terwijl het qua functionaliteit vergelijkbaar is.

Sms’en of appen zorgt voor een naadloze overgang
Of het nou gaat om het sturen van een route die via de GPS van de telefoon opgeroepen kan worden of gaat om het versturen van een link naar een document dat dient te worden ingevuld, het gebruik van sms of app zorgt voor een naadloze communicatie.

Het lijkt er dus op dat het toevoegen van sms of app aan het recruitment proces aanzienlijke voordelen oplevert. Daarnaast spreek je de taal van de mensen die je wilt aantrekken; jong toptalent dat beschikbaar is op de arbeidsmarkt. Zeker iets voor Expand om over na te denken en wellicht integraal onderdeel te maken van onze dienstverlening.

0 reactie(s) op “Een complexe arbeidsmarkt vraagt om een creatieve werkwijze”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.