Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Sociale innovatie; anders denken en beter doen

Al denken we bij innovatie snel aan technologische of digitale vooruitgang, het overgrote deel van het innovatiesucces is het resultaat van sociale innovatie. Sociale innovatie gaat over slimmer, flexibeler en dynamisch organiseren. Het verandert de manier waarop we met elkaar samenwerken om het beste uit onszelf én ons werk te halen.

Sociale innovatie (Volberda, 2007) wordt omschreven als het samenspel tussen:
- Dynamisch managen; het ontwikkelen van nieuwe managementvaardigheden
- Flexibel organiseren; het hanteren van innovatieve organisatieprincipes
- Slimmer werken; het realiseren van hoogwaardige arbeidsvormen om het concurrentievermogen en de productiviteit te verbeteren

Daarnaast stelt Volberda dat technologische innovatie voor ‘slechts’ 25 procent het uiteindelijke innovatiesucces bepaalt en dat sociale innovatie, bestaande uit management, organisatie en arbeidsaspecten, de overige 75 procent van het uiteindelijke innovatiesucces bepaalt.

Sociale innovatie is het betrekken van medewerkers bij vraagstukken die leven binnen de organisatie, maar ook het gebruiken van ideeën die de medewerkers aandragen om te verbeteren en te innoveren (Griffioen, 2012). Het gaat erom samen met medewerkers naar oplossingen te zoeken om de prestaties verbeteren. Op deze manier kunnen werkbare oplossingen direct worden ingezet en zijn de medewerkers meer gemotiveerd om er het beste van de maken.

Open staan voor elkaars belangen en ideeën

De kern van sociale innovatie is de interactie tussen werkgever en werknemer. Een dialoog is een goede manier om hun wensen en ideeën te horen. Die zijn niet allemaal haalbaar of uitvoerbaar, maar als u duidelijke kaders stelt waarop uw medewerkers input kunnen geven schept u geen valse verwachtingen.

Een sociale vernieuwing kan alleen ontstaan als alle partijen daarvoor open staan en een open houding naar elkaar hebben. Dat betekent dus dat de betrokken partijen (bij voorkeur iedereen in de organisatie) open kaart moeten spelen en transparant om moeten kunnen gaan met informatie. Dit betekent nogal wat voor de cultuur binnen de organisatie. Medewerkers moeten het gevoel hebben dat ze gezien en gehoord worden alvorens ze de openheid kunnen tonen om hun eigen ideeën te delen. Vertrouwen, respect en gelijkwaardigheid zijn hierin de sleutelwoorden.

Aan de slag met sociale innovatie

Begin met kleine vraagstukken. Zo doet u ervaring op met deze interactieve manier van werken. Ook voor uw medewerkers is het prettig om te merken dat ze mee kunnen denken, maar niet direct voor een té grote uitdaging staan.

U gaat met elkaar in gesprek en praat met elkaar over het gestelde vraagstuk. Onderwerpen die hierbij voorbij komen betreffen in de meeste gevallen de manier waarop de processen zijn ingericht, interne en externe doelstellingen, rollen en verantwoordelijkheden en op welke punten verbeteringen aangebracht kunnen worden om het vraagstuk op te lossen. En natuurlijk de vraag: hoe gaan we er in de nieuwe situatie voor zorgen dat de oplossing daadwerkelijk uitgevoerd wordt? En welke nieuwe verantwoordelijkheden en werkafspraken horen daarbij?
Tip: trap hierbij niet in de valkuil om de verantwoordelijkheid bij het management te leggen maar stimuleer eigenaarschap bij de medewerkers en geef ze hiervoor de juiste middelen om deze taak goed uit te voeren.

Hoe vaker u deze nieuwe cyclus van probleem oplossen volgt, hoe meer u toe werkt naar sociale innovatie. U zult zien dat medewerkers meer betrokken zullen zijn, meer verantwoordelijkheid durven nemen en dat de organisatie makkelijker haar doelstellingen zal bereiken. En tot slot: veel plezier met dit traject! Want ook een toename van werkplezier is een bijkomend effect van sociaal innoveren.

Geplaatst in Changemanagement door Ramona de Lange op 11 september 2018

Reacties op Sociale innovatie; anders denken en beter doen

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.