De zuurgraad van de chagrijn

09/10/2018 Leestijd: 3 minuten

“Beste voorzitter van de raad van bestuur (of: beste directeur; of: beste manager…), met ons projectteam hebben we er nog eens over nagedacht en we willen een project starten dat is gericht op werkplezier. Dat heeft veel voordelen, want lachende medewerkers zijn betere collega’s, werken effectiever, zijn minder ziek en dat levert dus heel veel op.”

Baas (of alle eerder genoemde managementlagen): “Klinkt interessant! Waar is de business case?”

Daar sta je dan, met je goede gedrag en je goede idee. Meten is weten, maar dat is dramatisch lastig. Aan ‘je water’ voel je wel allerlei dingen, maar om dat aan te tonen …. Talloze onderzoeken wijzen vanalles uit. Successen, tegenvallers, valkuilen… 7 Stappen voor zus – 10 redenen voor zo  Het zijn allemaal argumenten – maar het is geen business case. Hoe het zich voor jou in jouw situatie zal vertalen laat zich nauwelijks voorspellen. Zei de chagrijn…;-)

Noten kraken

Want dat is natuurlijk een belangrijke 2e vraag: Wat moeten we met al die lachende, vriendelijke en vrolijke mensen? Hoe gaan die hun opdracht met elkaar volbrengen? Volledig in zachte harmonie? Wat als er zo nu en dan een harde noot gekraakt moet worden?

De kracht van de chagrijn wordt schromelijk onderschat. Natuurlijk richten allerlei activiteiten en interventies zich op het chagrijn. Want dat moeten we verhelpen. Niet met de hakken in het zand, want dat remt alleen maar af.

Terwijl de kritische chagrijn juist een belangrijke bijdrage levert. Wat bijremmen en ‘gepast’ je vinger opsteken met een terechte constatering is heel waardevol.

Verandering vanuit kritiek en gemopper (in plaats van ambitie)

Houdt wel de ‘zuurgraad’ in de gaten. Kritiek en weerstand zijn iets heel anders als cynisme en sarcasme.

We verwarren ze graag, maar de laatste twee zijn echt wel aan het afbuigen van betrokkenheid en ‘samen’. Kritiek, weerstand, bezorgdheid – een waarschuwende houding kun je vinden bij collega’s die nog altijd zeer betrokken zijn bij de organisatie. Die feitelijk wel hart voor de zaak hebben, alleen het komt zo nu en dan een beetje rottig ‘hun strot uit’.

Maar luister maar eens oplettend naar een hardnekkige criticaster die meer dan 3 jaar in dienst is. Vaak waarheden als een koe.
Onderschat niet de beweging die zij kunnen realiseren als het gaat om fundamentele verandering. Waarbij de voorwaarde is dat de juiste woorden, de juiste taal gegeven kan worden aan hun kritiek. Geen galspuwerij, maar terecht gestelde vragen en suggesties kunnen leiden tot iets heel moois.

Maar ze komen niet in beweging!?

Dat is een reële kans. Criticasters hebben niet de neiging om de problemen die zij aanwijzen ook te willen oplossen. Sterker nog, misschien kunnen ze dat ook helemaal niet.

Maar daarvoor ben je dan ook weer een team. Want er is vast wel zo’n (eerder genoemd) ‘blij ei’ die enthousiast aan de slag wil. Die altijd snel op vlieghoogte is met veranderingen en die de rest op sleeptouw kan en wil nemen. Behalve dan misschien die hardnekkige chagrijn 😉

Benut boerenverstand

Dus niet zomaar enthousiast en snel voorwaarts: ook veranderingen gebaseerd op het hier en nu zijn relevant. Het hoeft niet wereldschokkend – en ook niet uit een boekje of en ander programma. Kijk eens scherp rond onder uw collega’s en vind de juiste chagrijn. Met zijn of haar boerenverstand kun je vast wel meters maken!

0 reactie(s) op “De zuurgraad van de chagrijn”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.