Review: het grote stageboek voor werkgevers

10/10/2018 Leestijd: 6 minuten

Deze week keek ik toevallig weer eens op mijn eigen LinkedIn profiel en viel mijn oog op de vermelding ‘vacature voor blogger bij Expand’. Dat bloggen doe ik inmiddels alweer ruim 4 jaar. Het is een cliché, maar helemaal waar; de tijd vliegt.

Inmiddels heb ik al heel wat blogs geschreven en vind ik het super leuk om reviews te schrijven over boeken uit ons HR vakgebied. Omdat ik alweer 5 maanden aan het werk ben bij een nieuwe werkgever, schiet het schrijven (en dus helaas ook het bloggen) erbij in. Maar als ik dan een mailtje ontvang van de nieuwe community manager, Guusje Nagels, met de vraag “lijkt het jou misschien interessant om dit boek te ontvangen en er een review over te schrijven?”, ja dan reageer ik meteen positief. Ik bekeek via de link de samenvatting van het boek en ik moet zeggen dat ik in eerste instantie dacht: wat kan ik als doorgewinterde HR professional nog leren over de inzet van stagiaires in een bedrijf? Maar daarin heeft het boek mij zeker in positieve zin verrast.

Hoofdstukken van het boek

Het boek geeft in een aantal verschillende hoofdstukken inzicht in diverse zaken rondom de inzet van stagiaires in een bedrijf. Van ‘wat is een stage?’ via ‘werving en selectie’ naar ‘introductie, begeleiding, beoordeling en vertrek’. Nu zullen de meeste HR professionals onder ons wellicht denken dat dat de normale HR cyclus in organisaties is. Dat is ook zo, hoewel het vertrek van een stagiair vaak een (tijdelijke) zekerheid is.

War on talent

In mijn huidige baan en bedrijf ondervinden we helaas ook problemen die het gevolg zijn van de huidige arbeidsmarkt. Daarmee is het niet meer genoeg om enkel een profiel de wereld in te sturen en te wachten op een stroom aan kandidaten die zich aandient. Sterker nog, de kandidaten die solliciteren zijn bijzonder kritisch en hebben zoveel keuzemogelijkheden dat de ‘war on talent’ niet alleen een kreet meer is, maar harde werkelijkheid is geworden. Dat geldt ook voor stagiaires. Zoals het boek aangeeft, onderschrijf ik de insteek dat ‘’het werken met stagiaires de beste manier is om jong talent te werven en studenten succesvol in te zetten”. “Maar omdat er minder jonge mensen bij komen, zal de concurrentie tussen bedrijven om dat toptalent binnen te halen toenemen”.

Welke zaken heb ik specifiek uit het boek gehaald waar ik in de dagelijkse HR praktijk binnen mijn huidige organisatie gebruik van zou kunnen maken?

1.       Stel doelstellingen vast: je wilt met stagiairs een bepaald doel bereiken voor jouw bedrijf. Daar maak je een minivisie voor;
2.       Zie stagiaires als ambassadeurs voor je bedrijf;
3.       Stagiaires doorzien onzin direct; maak gebruik van de hun frisse blik en daag hen ook uit om zaken aan te geven die hen opvallen en die wellicht aan de aandacht zijn ontsnapt.

Wat willen studenten van een stage?

In het hoofdstuk ‘wat willen studenten van een stage’ komen zaken aan de orde die belangrijk zijn voor millennials en generatie Z. Dit is een belangrijk hoofdstuk om bijvoorbeeld helder te krijgen waar stagiaires stagevacatures op selecteren. Het heeft mij inzicht gegeven in welke zaken we in ons bedrijf anders zouden kunnen oppakken om de betreffende doelgroep beter en meer aan te spreken. Het meer vanuit de student opstellen van een stagevacature spreekt de jongste generatie veel meer aan dan een tekst gericht op de organisatie zelf. “Een link in de stagevacature naar een filmpje of een algemene kennismakingspagina van het bedrijf doet wonderen”. Feitelijk heel simpele dingen, die weinig moeite of extra geld kosten, maar blijkbaar dus wel impact hebben.

Een dagje meelopen

Het idee om een kandidaat stagiair een dagje mee te laten lopen op de afdeling vind ik persoonlijk super. Daarmee betrek je niet alleen de afdeling bij de beslissing, maar gun je de kandidaat ook een ‘kijkje in de keuken’ en krijgt hij of zij ook een gevoel bij de sfeer op de afdeling.

In hoofdstuk 7 geeft de schrijver op blz. 108 in het kader van de selectie van een stagiair een voorbeeld van het mediabedrijf Tjuna, dat bij een sollicitatiegesprek met een stagiair standaard de volgende 3 vragen stelt:
1) wie ben je?
2) wat wil je leren?
3) waar word je blij van?
En ja, als ik er over nadenk, dan is dat de kern waar het om draait.

De inzet van een buddy voor de stagiair binnen het bedrijf is iets wat zeker een overweging waard is. Een buddy is een collega die de stagiair gedurende de eerste periode op sleeptouw neemt door de organisatie. Hierbij merkt de schrijver (terecht) op “dat een buddy iemand moet zijn die dat ook wil zijn”.

Heb je de luxe om in eenzelfde periode meerdere stagiairs tegelijk in het bedrijf te hebben, zet ze dan in een team bij elkaar. Hiermee versterk je de leercultuur, maar kunnen de studenten elkaar ook steunen en op bepaalde onderdelen samenwerken.

Volwassenheid van stagiairs

Stagiairs zijn onvolwassen. Wat een vreemde uitspraak, dacht ik in eerste instantie. Indien je werkt met (jongere) MBO stagiairs zal dat vaker het geval zijn. In mijn wereld zijn HBO en WO studenten echter zeker als volwassen te kwalificeren. Maarten Brand geeft aan dat “er in de maatschappij weliswaar een soort van harde knip gemaakt wordt op het 18e levensjaar tussen onvolwassen en volwassen, maar dat uit onderzoek is gebleken dat jongeren tot hun 25ste bezig zijn met volwassen worden en hun positie in de samenleving te ontdekken”. “Ze laten vaak nog onverwacht onvolwassen gedrag zien en weten vaak nog niet precies wat ze willen”.

In het kort

Samengevat een leuk en praktisch boek dat feitelijk alle zaken meeneemt die aan de orde zouden moeten komen bij het vinden van stagiaires binnen je onderneming. Er komen praktische zaken aan de orde, maar ook zaken die de psychologische kant van het proces in kaart brengen en daarmee duidelijk maken waarom je bepaalde dingen beter wel of niet kunt doen. Ik moet toegeven dat ik me na het lezen van de korte intro afvroeg of het mogelijk was om 260 pagina’s zinvol te vullen met het onderwerp ‘stage’, maar dat kan dus zeker.

De schrijver vat ieder hoofdstuk praktisch samen onder ‘dit deel in het kort’. Een super handige en praktische manier om je actieplan goed vorm te geven. Het boek wordt afgesloten met een 9-tal praktische checklists, die ook nog eens te downloaden zijn via Bureau Brand.

Het boek is een aanrader voor alle mensen in een bedrijf die zich bezig houden met het stagebeleid en vooral voor HR professionals zoals ik, die soms denken dat ze het allemaal wel weten (wat dus zeker niet het geval is, kan ik uit ervaring zeggen).

Ik wens jullie dan ook veel leesplezier!

0 reactie(s) op “Review: het grote stageboek voor werkgevers”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.