Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Boekreview: HR impact

In HR Impact neem Maarten van Beek je mee in de transformatie van het HR vak. Hij daagt de lezer uit om na te denken over hoe je als HR professional echt iets blijvends teweeg kunt brengen. Een inspirerend boekwerk voor iedereen die HR business partner is of wil worden, omdat het je tot nadenken zet over het vakgebied en jouw eigen rol daarin.  

Indeling

Het boek bestaat uit 7 hoofdstukken met steeds dezelfde, duidelijke opbouw:

1.      Context: waarin de auteur op prikkelende wijze het thema introduceert

2.      Theorie: een verzameling van theoretische kennis en praktijkvoorbeelden

3.      Impact: inspirerende verhalen van personen die vernieuwende beslissingen namen

4.      Verder lezen en bronnen: waarin de auteur per boek een persoonlijke toelichting geeft

Het boek heeft een hoge informatiedichtheid, met veel praktijkvoorbeelden en modellen. Maarten deelt eigen ervaringen en best practices van HR collega’s. Het boek biedt een uitgebreide verzameling van theorie, verhalen en bronnen. Maarten zet daarbij centraal wat de organisatie nodig heeft. Hij geeft aan het boek op persoonlijke titel te schrijven, maar het is wel doorspekt met ING voorbeelden. In sommige theoretische onderdelen veronderstelt het taalgebruik en de afkortingen wel de nodige voorkennis van de lezers.

Het belang van wendbaarheid

In hoofdstuk 1 ‘De ontwikkeling van ons vak’,  wordt het belang van wendbaarheid met de metafoor van een zeilteam geïntroduceerd. In het theoriedeel zoomt hij in op de verschillende rollen van HR aan de hand van een aantal theorieën, waarbij de theorie van Ulrich er het meest uitspringt. Ook bevat dit hoofdstuk een voorbeeld over agile werken bij ING. De afsluiting is van Inca van Uuden, die stelt dat de HR business partner zijn positie gewoon moet claimen.

Organisatie ontwerp

Hoofdstuk 2 over ‘Hoe we werken en ons organiseren’ oftwel the way we work gaat hij in op organisatie ontwerp. Het ecosysteem van mensen op werk en de rol van HR om eco-systeem optimaal te laten werken door de juiste mensen op de juiste plek te krijgen. Bij impact komt Thomas Mulder van Vodafone aan het woord; een business shaper die proactief meedenkt over verbeteringen in de organisatie, die via mensen tot meer omzet leiden.

Robots als beste vriend van de HR business partner

Hoofdstuk 3 ‘HR en Technologie’ worden robots geïntroduceerd als de beste vriend van de HR business partner. De theorie bestaat uit meerdere modellen over HR analytics die samen met het model van toekomstige HR-verzoeken tot nadenken aanzetten. Ook wordt in dit hoofdstuk duidelijk dat voorspellende analyse nog maar beperkt toegepast wordt. Mariëlle Sonnenberg van Wolters Kluwer sluit dit hoofdstuk af over HR data analytics en het toevoegen van waarde.

Vervul de wensen van medewerkers

In hoofdstuk 4 ‘Employee Experience’ worden veel aansprekende voorbeelden geïntroduceerd van Zappos, Virgin en Bol.com met als achterliggende gedachte ‘als je de wensen van je medewerkers vervult, vervullen zij jouw visie’. Hier kan je lezen dat onboarding meer omvat dan de eerste werkdag en dat het draait om het invullen van de Employee Value Proposition (EVP). Sander Nieuwhuizen geeft een interessante, oprechte beschouwing over de EVP van Deloitte.

Learning agility

In hoofdstuk 5 ‘Talent’ staat learning agility (wendbaarheid) centraal. De inclusief versus exclusief benadering van talent komt aan bod. De discussie rondom de specifieke behoeften van millennials veegt hij gelijk van tafel omdat het onderscheid amper relevant is. Interessant is de lijst van 6 basisprincipes voor effectief talentmanagement en het stuk over het verschil tussen recruitment en de acquisitie van talent. Anne Jaakke vertelt in de afsluiting hoe de medewerkers van Hunkemöller echte brand ambassadors zijn door een creatieve, innovatieve aanpak.

De traditionele beoordelingscyclus werkt niet

In hoofdstuk 6 ‘Performance Management’ vind je de antwoorden op de vragen waarom de traditionele (beoordelings)cyclus niet werkt en wat wel werkt. Er worden sterke voorbeelden genoemd. Ook wordt dieper ingegaan op het geven van continue feedforward. Hein Knaapen sluit het hoofdstuk af met de aanpak bij ING.

Focus op vakmanschap

In hoofdstuk 7 ‘Investeren in vakmanschap en (persoonlijk) leiderschap’ legt hij met name de focus op vakmanschap, omdat deze weleens onderbelicht raakt, terwijl dit toch de basis is van alle werkzaamheden in organisaties. In het theoriedeel komt nog even snel heel veel informatie langs over persoonlijke ontwikkeling en leren. Hier had wat mij betreft wel een betere selectie kunnen plaatsvinden. Nick van Dam geeft tenslotte in impact zijn kijk op de digitale transformatie.

Mijn mening

Persoonlijk vind ik de hoofdstukken 3 t/m 6 het best geschreven en het meest van toegevoegde waarde qua inhoud. Het is zeker een boek dat ik iedere HR professional adviseer om te lezen, erop te reflecteren, nog een keer te herlezen en dan in actie te komen om meer HR impact te bereiken.

Je kunt het boek bestellen via Vakmedianet.

Geplaatst in Boekbesprekingen door Laura van der Klugt op 13 december 2018

Reacties op Boekreview: HR impact

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.