Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Boekreview: Intakegesprekken en detachering

Een praktisch handboek en daarmee een musthave voor iedere interim professional. Het boek ‘Intakegesprekken en detachering’ door Taren Mohan geeft veel meer tips dan de titel doet vermoeden. Het is een handige samenstelling van aanbevelingen om je als interim professional te profileren en daarnaast een goed intakegesprek te kunnen voeren.

Het boek is opgebouwd uit inhoudelijke hoofdstukken waarbij theorie afgewisseld wordt met praktijkvoorbeelden en tips van ervaringsdeskundigen. 

Wat is belangrijk voor het voeren van een effectief intakegesprek?

Het boek bouwt op naar het voeren van een intakegesprek en geeft tips over de uitvoering als sollicitant. Voor de interim professional is het van belang dat je weet wat je toegevoegde waarde is. Die toegevoegde waarde moet je kunnen verkopen aan opdrachtgevers; daar verdien je je boterham mee. Een goede elevator pitch helpt om je toegevoegde waarde scherp te krijgen en aan een opdrachtgever duidelijk te maken. In het boek zit daarnaast een handige rekentool om je eigen financieel belang uit te rekenen.

Ook geeft het boek tips over hetgeen je kunt doen wanneer je bijvoorbeeld benaderd wordt door een detacheringsbureau of een opdrachtgever. Zo worden er voorbeeldvragen
beschreven die je direct zou kunnen inzetten.  

Dan volgt het CV; de opdrachtgever ontvangt waarschijnlijk stapels CV’s. Hoe zorg je ervoor dat die van jou eruit springt? En hoe ziet je LinkedIn pagina eruit? Ongetwijfeld zijn enkele tips en voorbeelden herkenbaar en inkoppertjes; maar toch is het goed om weer eens kritisch naar jouw persoonlijke presentatievormen te kijken.

Voorbereiding van het intakegesprek

Je mag komen! Welke informatie verzamel je vooraf? Welke voorbereidende vragen heb je opgesteld? Is er een pre-intake? Je oefent met iemand het gesprek, bijvoorbeeld de leverancier. Kun je je toegevoegde waarde kort toelichten?

De dag van het intakegesprek

Het boek geeft zelfs tips over kleding, wat je mee moet nemen en vooral niet vergeten. De agenda voor een intake gesprek verloopt bijna altijd hetzelfde, daar kun je je dus op voorbereiden. Ook hier staan weer voorbeeldvragen beschreven die je kunt stellen.

Wat je vooral niet moet doen? Vragen: ”Wat wil je weten”?!

De STAR methode

Tijdens het intake gesprek wordt vaak de STAR(R) methode toegepast.

Ø  S= Situatie: hier wordt om een situatiebeschrijving gevraagd

Ø  T= Taak: wat was jouw taak in deze situatie?

Ø  A= Aanpak/actie: wat was jouw aanpak in deze situatie?

Ø  R= Resultaat: tot welk resultaat heeft jouw aanpak geleid?

Ø  R= Reflectie: wat heb je van deze situatie geleerd?

Je kunt je aan de hand van de STAR voorbereiden op het gesprek. Wat ik een waardevolle tip vond is dat als de hiring manager de STAR niet inzet je dit zelf vooral kunt doen. Mijn ervaring is dat er door een hiring manager gevraagd wordt wat je in zijn situatie zou doen. Je kunt regie houden door een vergelijking te maken met een situatie die je daadwerkelijk hebt meegemaakt..

Conclusie

Een makkelijk leesbaar boek met goede tips, praktische handvatten én de kracht van herhaling. Dit boek zet iedere interim professional aan om weer eens naar zijn CV, LinkedIn pagina, elevator pitch en gespreksvoorbereidingen te kijken. Wat mij betreft een aanrader!

Geplaatst in Boekbesprekingen door Nicole Verhoeven op 16 januari 2019

Reacties op Boekreview: Intakegesprekken en detachering

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en efficiënter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en kúnnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.