Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Inspelen op de behoeften van generatie Z

Je kunt er niet meer omheen: Generatie Z is overal op de arbeidsmarkt te vinden. De arbeidsmarkt wordt krapper, en daarmee wordt het ook moeilijker om deze groep binnen het bedrijf te houden. Het is noodzakelijk om goed in te spelen op de behoeften en talenten van Z’ers, maar hoe doe je dat als bedrijf of vanuit HR?

Kenmerken van Generatie Z

Wat zijn de kenmerken van Generatie Z? De generatie is tussen 1995 en 2010 geboren. Gen Z is - spreekwoordelijk - met de telefoon in haar hand geboren. Generatie Z heeft de financiële crisis volop meegemaakt en leeft onder de constante dreiging van een onzekere wereld. Onzeker zou je ze ook kunnen noemen. Daardoor sparen ze meer dan Generatie Y en zijn toekomstgericht. Hard werken en veel geld verdienen staat hoog in het vaandel bij Z’ers, in welke beroepsgroep dan ook.

Talent en behoeften

Het grootste talent van Z’ers wordt door velen niet gezien als talent: multitasken. Ze krijgen continu bakken met informatie binnen en filteren die allemaal op hun eigen manier. Daarom dien je ze de vrijheid te geven om met een creatief idee te komen. Zit er niet te dicht op. Door Z’ers vrijheid te geven, zullen ze met de beste ideeën komen en geef je ze vertrouwen. Door de onzekerheid van de meeste Z’ers, dien je ze alle ruimte te geven voor het bedenken van nieuwe ideeën.

Vertrouwen

Vertrouwen werkt het beste voor Generatie Z. Ga als HR’er het gesprek aan met de jonge werknemers. Vraag wat hun talenten zijn en geef hen complimenten en vertrouwen. Ook een werkplek in de buurt is voor Z’ers erg belangrijk. Ze zijn het liefst niet veel tijd kwijt aan hun baan en hechten waarde aan vrije tijd. Met zo min mogelijk reistijd blijft er genoeg tijd over voor vrienden en persoonlijke hobby’s.

Het is van groot belang om Z’ers vrijheid en vertrouwen te geven in het werk dat zij doen. Op die manier speel je in op de talenten en behoeften van Generatie Z. De Z’ers zullen op die manier loyaal blijven en een aanwinst zijn voor jouw bedrijf.

Geplaatst in HR varia door Lucas Koren op 21 januari 2019

Reacties op Inspelen op de behoeften van generatie Z

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.