Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Wanneer gaat de zakelijke deur echt open voor het jeukwoord spiritualiteit?

Het is misschien voor velen een jeukwoord, maar toch: spiritualiteit. Er is in deze tijd maatschappelijk gezien veel belangstelling voor dit onderwerp en alles wat er mee samenhangt. Dat zie je onder andere aan de vele lezers van magazines als Happinez e.d. Spiritualiteit gaat wat mij betreft over persoonlijke ontwikkeling, en dan vooral op een geestelijk niveau. Hier ligt de voedingsbodem voor vitaliteit, kernkwaliteiten, ambitie en veerkracht.

Happiness at work

Ik vraag me regelmatig af wanneer het bedrijfsleven, en dus HR-afdelingen, zich serieuzer met dit onderwerp gaan bezighouden. Je ziet weliswaar trends op het gebied van geluk op de werkvloer, maar of dat nou echt zoveel doet is de vraag. Het lijkt erop dat spiritualiteit niet echt doorbreekt, niet echt binnenkomt.

Organisatieopstellingen, mindfulness en meditatie

In mijn omgeving kom ik veel in aanraking met mensen die producten of diensten gerelateerd aan spiritualiteit aanbieden zoals mindfulness, yoga, organisatieopstellingen, meditatie en allerlei 'blote voeten dansvormen'. Hun bezigheden worden bespreekbaarder, het levert in deze tijd steeds minder ongemakkelijkheid op. Toch is de stap naar de zakelijke markt alles behalve gemakkelijk.

Nu moet ik zeggen dat de representanten uit die sector niet bekend staan om hun geweldige commerciële capaciteiten. Het tegendeel is eerder waar, deze mensen krijgen er rode vlekken van als ze iets commercieels moeten doen. Dat was voor mij een reden om me te verdiepen in de merkversterking en imagoverbetering van Biodanza. Ik hoor je denken: bio wat? Ja, Biodanza. Google het maar eens.

Het voorkomen van burn-outs en verzuim

De professionals uit deze wereld zijn er van overtuigd dat stress, verzuim en burn-outs met deze aanpak  grotendeels zouden kunnen worden voorkomen. Maar ze komen nauwelijks binnen bij HR managers. Veel te hoogdrempelig, terwijl er  miljoenen euro’s worden uitgegeven aan coachingstrajecten die in 9 van de 10 keer over zingeving gaan. En wat is zingeving? Daarmee kom je toch echt in de wereld die 'spiritualiteit' hoog in het vaandel heeft staan. Een goede coach ontkomt er niet aan om de kern van het probleem op het diepste niveau te zoeken, en die ligt bij een dieper bewustzijn. Een van de belangrijkste oorzaken waarom mensen  een burn-out krijgen, is dat ze lange tijd achtereen werk moeten doen dat niet past bij hun identiteit. Ze doen werk of vervullen een rol die niet past bij wie zij zijn, maar daar komen ze vaak te laat achter. Burn-outs eisen een hoge tol, bij zowel de medewerker als voor zijn of haar afdeling. Ik denk dan dat regelmatig Biodanza doen,  mindfulness of yoga dan toch echt een betere remedie zijn. Veel mensen met een burn-out gaan in het herstelproces alsnog met dit soort dingen starten. Als ze daar eerder mee waren begonnen had het waarschijnlijk preventief gewerkt.

Wat is de visie van HR op spiritualiteit?

De vraag die bij mij leeft, en hopelijk levert deze blog mooie antwoorden op, is: hoe zien jullie dat? Hoe kijken HR managers naar de ‘soft-skills’ sector (die nog steeds vaak de zweefwereld wordt genoemd, ik weet het). Waar zit de oplossing, de sleutel naar een soepeler product/marktcombinatie, waardoor partijen elkaar gemakkelijker gaan vinden? Moeten we het woord spiritueel vermijden? Moeten de professionals in die sector zichzelf beter gaan verkopen? Moeten zij de meerwaarde beter of overtuigender aantonen? Is het een kwestie van tijd, gewoon afwachten tot het mainstream wordt (als het dat ooit wordt)? Moeten HR managers of inkopers zich meer gaan verdiepen in de helende krachten van allerlei spirituele dienstverleners? Moet die groep uit de alternatieve hoek worden getrokken? Genoeg vragen dus. Nu de antwoorden nog.

Geplaatst in Happiness at work door Rob Overgaauw op 26 februari 2019

Reacties op Wanneer gaat de zakelijke deur echt open voor het jeukwoord spiritualiteit?

Herman op 27 februari 2019 08:33

Interessant onderwerp dat duidelijk speelt inderdaad, rob. Naar mijn idee wordt er in organisaties veel geïnvesteerd in coachingstrajecten en dergelijke. In die zin is er dus wel degelijk ruimte voor op de werkvloer. Het woord spiritueel wordt hier echter niet bij gebruikt, maar is dat wel echt nodig? Naar mijn mening niet, als het mensen maar helpt.

Karin van Stralen op 1 maart 2019 11:53

Beste Rob,

Hartelijk dank voor je open verhaal en hierbij een antwoord van een spirituele onderneemster.

Jij schreef: Moeten de professionals in die sector zichzelf beter gaan verkopen?
Mijn antwoord: Jazeker! Ik heb altijd vertrouwen gehad in mijn spirituele onderneming. Helaas is het zo dat het bedrijfsleven niet snel een recensie wil achterlaten van de fantastische resultaten, terwijl er wel weer een nieuwe afspraak wordt ingeboekt!

Jij schreef: Moeten zij de meerwaarde beter of overtuigender aantonen?
Mijn antwoord: Daar ben ik sinds 12 jaar volop mee bezig, want je adem, de wind, de atmosfeer en elektriciteit zijn allemaal onzichtbare energieën, maar zonder deze energieën is er geen leven mogelijk…. Wij hebben het onzichtbare veld nodig!

En wat is spiritualiteit? “Het geheel van mentale activiteiten en processen waardoor wij bewuster worden van de dieperliggende, niet-direct waarneembare maar toch heel belangrijke aspecten van de werkelijkheid”

“De mens die zich omringt met feiten, niet toestaat dat hij verrast wordt, geen flits van intuïtie kent, geen veronderstellingen maakt, geen risico neemt, leeft in een afgesloten cel” Albert Einstein

Jij schreef: Moeten HR managers of inkopers zich meer gaan verdiepen in de helende krachten van allerlei spirituele dienstverleners?
Mijn antwoord: Bij diverse spirituele bedrijfsuitjes mochten wij het personeel verblijden en bewust maken van hun innerlijke en mentale niet zichtbare krachten. De één kwam moe binnen, de ander wist het gewoon even niet meer… De ander was gewoon nieuwsgierig naar wat wij te delen hadden voor meer innerlijk geluk en levensenergie.
Resultaat? Na 2 uur zaten er gewoon andere mensen... Sprankelend, krachtiger en gelukkiger.
Ik vraag me dan af, is spiritualiteit dan toch zichtbaar…?

Jij schreef: Moet die groep uit de alternatieve hoek worden getrokken?
HIER BEN IK!
En ik hoop en wens dat vele mensen bewust mogen worden wat betreft spiritualiteit, zodat men meer innerlijke rijkdom en meer plezier gaat ervaren op de werkvloer.

Hartelijke groet,
Karin van Stralen
Inzichtcoach en trainer
https://www.engelenstralen.nl/bedrijfsuitje

Rob Overgaauw op 1 maart 2019 12:24

Beste Karin, top dat je hier zo diep op ingaat. En wat mij betreft behoorlijk inhoudelijk. Daar valt geen speld tussen te krijgen. Zelf denk ik dat het erg met cultuur te maken heeft, in een groot deel van onze cultuur kun je nog niet met goed fatsoen aangeven dat je baat hebt gehad bij een astroloog, met zen meditatie, met biodanza, of een transpersoonlijk coach; om maar enkele voorbeelden uit die hoek te noemen.

Het goede nieuws is dat coaching inmiddels wel ingeburgerd is net zoals yoga, en dat de heilzame effecten redelijk tot goed erkend worden ook door de corporate wereld. Dat heeft de nodige tijd gekost. En ik hoor je denken: "coaches"? Vallen die ook in de spirituele hoek? 9 van de 10 coaches die ik ken hebben het over passie, zingeving, je zielsmissie, intuïtie en meer van dat soort termen. Het zijn methodieken en woorden die je niet snel in de Angelsaksische wereld zal terug vinden. Toch worden coaches steeds meer ingezet. Ook door de zakelijke markt.

Jouw voorbeeld van een bedrijfsuitje waar spirituele activiteiten werden gedaan met mooie effecten spreekt tot de verbeelding. In de sfeer van een personeelsuitje dat vaak door de Personeels Vereniging wordt georganiseerd is het wat veiliger en gemakkelijk toe te staan dan in de boardroom tijdens een MT meeting op maandagochtend. Nog wel, maar zelf heb ik het idee dat de tijd in het voordeel gaat werken voor de effecten van wat je het "onzichtbare" noemt.

De vraag voor al die aanbieders van spirituele diensten die hun diensten hier willen aanbieden: hoe profileer je jouw bedrijf aan de zakelijke wereld zodanig dat ze "ja" zeggen tegen je voorstel. Dit zou je een commerciële uitdaging kunnen noemen. Hoe mooi zou het zijn als meer aanbieders uit de alternatieve hoek op dit vlak wat meer impact zouden hebben. Ideeën en succesverhalen waar anderen van kunnen leren zijn welkom.

Super dank voor je waardevolle bijdrage.

Rob Overgaauw op 1 maart 2019 12:30

Herman jij ook dank voor je reactie. Uit mijn antwoord aan Karin blijkt al dat we het voor een groot deel eens zijn over de rol en betekenis van coaches. Je hebt gelijk dat zweverige termen daar bijna altijd vermeden worden, het moet vooral zakelijk verkocht worden, zo'n coach traject en iemand die zich met de inkoop bezig houdt zal denk ik minder geïnteresseerd zijn in de methodieken en aanvliegroutes zodra dit aanhaakt op termen als intuïtie, zingeving, energie, zielsmissie en noem maar op. De vraag is waar die inkopers (HR directeuren, procurement afdelingen) wel op letten als ze een handtekening onder de offerte en een PO nummer afgeven aan een coaching bureau.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en efficiënter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en kúnnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.