Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Dieptepsychologie: hoe Socrates kan zorgen voor stromende inspiratie in het managementteam

De man is al eeuwen dood, maar toch is hij nog steeds uitermate relevant in een wereld vol nepnieuws. Politici kunnen ons voorliegen en op social media zijn trollen actief die ons willen beïnvloeden en overtuigen van een bepaalde mening. Los van al deze bewuste leugens die we over ons heen krijgen, worden er soms vragen gesteld waarop we het antwoord niet weten. Soms is het antwoord te complex of is de vraag niet duidelijk. Wat maakt Socrates zo relevant in dit verband? Hoe kan hij ons helpen bij het zoeken naar antwoorden? Wat kunnen we van hem leren over de waarheid in de wereld en over de waarheid in onszelf?

Werk- of privé gerelateerd

Binnen de dieptepsychologische praktijk zul je niet veel adviezen krijgen, maar toch kun je wel antwoord krijgen op al je vragen; of ze nu werk- of privé gerelateerd zijn. Hoe dan? Daarvoor maken we o.a. gebruik van een gepreksmethode die gebaseerd is op het denken van Socrates. Socrates leefde in de 5e eeuw voor Christus. Via Plato weten we dat Socrates zijn tijd doorbracht met het voeren van gesprekken, ergens op een plein in Athene. Zijn motto was daarbij: ken uzelf! Door vragen te stellen aan zijn toehoorders probeerde hij kennis te krijgen over het diepste zelf in de mens. Hoe kan iemand überhaupt iets kennen als hij zichzelf niet eens kent?

Deze (socratische) benadering van vragen stellen stimuleert het proces van zelfontdekking. De onthulling van het diepste zelf maakt dat datgene wat onbewust was, bewust gemaakt wordt en doet een beroep op de innerlijke wijsheid die in ieder van ons schuilt. De socratische benadering werkt voor individuen, maar ook voor groepen. Belangrijk is om het oordeel te vermijden. Dit lijkt makkelijker dan het is, maar met de juiste begeleiding zijn hier toch prachtige resultaten mee te behalen.

Een praktisch voorbeeld van de socratische benadering

Ik zal een praktisch voorbeeld geven over hoe je met de socratische benadering kan werken in een groep. Stel, iemand in jouw (management)team heeft een vraag. Jullie salesmanager vraagt zich bijvoorbeeld af hoe het kan dat het jullie team niet lukt om meer winst te maken. Ieder teamlid mag hem vervolgens een vraag stellen die door de manager beantwoordt wordt met ‘warm’ of ‘koud’. Degene die een vraag stelt waarin een oordeel is te horen wordt overgeslagen en mag pas in de volgende vragenronde weer meedoen. Op deze manier blijft het onderzoek naar het antwoord zuiver. De vragen die met warm beantwoord worden, zijn het waard om vervolgens nader te onderzoeken en uit te vragen.

Stromende inspiratie in het managementteam

Het lijkt misschien erg simplistisch, maar als je ermee gaat werken, zal het je verbazen hoe zeer de inspiratie kan gaan stromen. Deze wordt immers niet geblokkeerd door (voor)oordelen of manipulatie. In een sfeer van open vragen kunnen antwoorden ontstaan die waar zijn voor de vragensteller en ook door de hele groep gedragen kunnen worden. De hele groep heeft immers bijgedragen aan het tot stand komen van de mogelijke antwoorden.

Ik nodig je uit om het eens te proberen. Maar let op: wie (ver)oordeelt is af! Ik ben benieuwd welke waarheden je gaat ontdekken en of het antwoord helder(der) wordt. Denk niet te snel dat je het antwoord al kunt voorspellen. Het resultaat is vaak anders dan je van tevoren dacht. Een mens die vragen stelt komt tot antwoorden en waarheid en laat zich niet meer voorliegen door trollen, kwaadwillende politici, of andere manipulators. Dat kunnen we leren van Socrates.

Geplaatst in HR varia door Greetje Bron-Knecht op 7 maart 2019

Reacties op Dieptepsychologie: hoe Socrates kan zorgen voor stromende inspiratie in het managementteam

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en efficiënter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en kúnnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.