Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Is een carrière in HR geschikt voor 'aardige mensen'?

Wat is de reden dat je ervoor hebt gekozen om Personeelswetenschappen te gaan studeren? Een veelgehoord antwoord op deze vraag in het eerste jaar van mijn studie was: “omdat ik graag met mensen wil werken en ze wil helpen/ontwikkelen”. Soms kwam daar nog de toevoeging “in een zakelijke omgeving” bij. Destijds leek dat een duidelijke reden waarom je voor een HR opleiding zou kiezen en waarom je graag in dit werkveld aan de slag zou willen. Vaak wordt vergeten dat HR over meer gaat dan alleen het helpen van mensen.

Laatst stuurde iemand mij een artikel door met de titel: ‘A Human Resources Career is Not for Nice People’. Dit zette mij aan het denken. Het artikel gaat in op het feit dat aardig zijn binnen HR een moeilijke en uitdagende taak is. Collega’s willen vaak ‘aardige dingen’ horen vanuit HR, zoals dat ze de salarisverhoging waar ze al zo lang op wachten ook daadwerkelijk zullen krijgen. Maar maakt dat je geloofwaardig als HR professional? Komt de organisatie daar verder mee?

Verschillende rollen aannemen

In HR neem je in mijn opinie verschillende rollen aan, waarbij de één leuker/fijner is dan de ander en je soms ‘evil HR’ dient te spelen. Soms moet je namelijk keuzes/beslissingen maken die de medewerker niet altijd wil horen of niet verwacht, maar misschien wel is wat hij of zij nodig heeft.

Is ‘aardig zijn’ de belangrijkste vereiste binnen HR?

Wat betekent ‘aardig zijn’ binnen HR nou precies? Is dat hetgeen je doet om anderen te pleasen? De definitie van het woord ‘aardig’ is volgens de Dikke van Dale is ‘een aangename indruk makend, vriendelijk’. Binnen HR is het zeker een voordeel om een aangename indruk te maken; dat maakt dat medewerkers je eerder zullen vertrouwen. Maar is aardig zijn een belangrijke vereiste?

Want wat als je als HR professional te aardig bent? In mijn opinie verlies je dan een groot deel van je geloofwaardigheid. Voor ieder wissewasje zullen medewerkers naar je toe komen, omdat ze weten dat je ze toch wel hun zin zult geven en geen weerstand durft te bieden. Naaste collega’s zullen je niet meer serieus nemen en misschien zelfs niet meer betrekken bij belangrijke zaken. Dat is zonde, want HR kan een belangrijke bijdrage aan de organisatie leveren op strategisch vlak. 

De HR professional als uitlaatklep

Het is makkelijker om contact te maken met aardige mensen. Het is belangrijk dat je toegankelijk bent voor personeel van alle lagen en eerlijk durft te zijn. Als je te aardig wilt zijn, ga je wenselijke antwoorden geven en wenselijke keuzes maken. Echter zijn dit vaak niet de antwoorden/keuzes die iemand verder zullen helpen. Vaak wordt ook de andere kant van HR; de kant van ontslag en afwijzingen sturen vergeten wanneer er door jongeren voor dit werkveld wordt gekozen. Velen denken: ‘leuk, met mensen werken!’, maar dat heeft natuurlijk twee kanten. De leuke kant is het helpen van mensen bij hun ontwikkeling, de andere kant is (onder andere) mensen ontslaan.

Bij die ‘keerzijde’ van HR is het handig als je een dikke huid hebt, of deze gaat kweken gedurende je loopbaan. Soms verander jij namelijk in de persoon die collega’s als uitlaatklep gebruiken voor alles dat in hun ogen mis gaat in binnen de organisatie. Of de persoon die slecht nieuws dient te brengen aan een medewerker en krijg je te dealen met verschillende emoties van de persoon die tegenover je zit.

Aardig zijn binnen HR is een ‘nice to have’, maar daar ga je het niet mee redden. Er zullen zich namelijk genoeg situaties voordoen waarin jij een rechtvaardig (en soms niet wenselijk) besluit dient te nemen.. Wat betekent ‘aardig zijn’ binnen HR voor jou?

Geplaatst in HR in beeld door Lisa van Delft op 26 maart 2019

Reacties op Is een carrière in HR geschikt voor 'aardige mensen'?

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en efficiënter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en kúnnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.