Collega gezocht: trots uitdragen in je eigen netwerk

04/04/2019 Leestijd: 4 minuten

In de zakelijke dienstverlening hebben organisaties meestal ofwel te weinig (mooie) opdrachten, ofwel te weinig goede medewerkers. Meer opdrachten betekent werk voor de verkopers en meer collega’s vinden laten we lekker over aan HR en recruitment. Dat is niet de taak van andere afdelingen. Toch? In ‘Collega gezocht’ van Maarten van Os en Jan Willem van den Brink wordt de focus gelegd op de kracht van netwerken en referral recruitment. Op het eerste gezicht lijkt het bijna een prentenboek; het zit vol plaatjes van krokodillen in maatpak. Die krokodil staat symbool voor het doen van iets ‘engs’, wat uiteindelijk toch best leuk blijkt te zijn. Volgens de achterflap gaat het om een actie-oefen-dream-netwerk-factory-ideeën-boekje.

Hoe zoek je naar nieuwe collega’s via je eigen mensen?

Ben jij trots op het bedrijf waarvoor je werkt? Als dat niet zo is, dan is de kans klein dat je andere mensen gaat vertellen dat ze bij jouw organisatie moeten gaan werken. Waarom wil je helpen met het vinden van nieuwe collega’s? Of de reden nou is om de werkdruk te verlagen, anderen aan een leuke baan te willen helpen, jezelf verder te ontwikkelen op het gebied van netwerken, of gewoon graag een leuke bonus wilt ontvangen, het begint allemaal bij het uitdragen van trots. Onderzoek daarom wat de positieve kanten zijn van jouw baan en wat het voor jou de moeite waard maakt. Als dit voor jezelf helder is, kun je anderen ook veel gemakkelijker enthousiast maken.

Maar wat nou als je niet trots bent? Écht niet? Graaf eens wat dieper en probeer de positieve kanten van jouw baan te ontdekken. In het boek staan ook opdrachten om je daarmee te helpen. Kun je daarna nog steeds geen sprankeltje trots bij jezelf ontdekken? Misschien is het dan tijd voor een carrièreswitch.

Worden recruiters overbodig?

Dat ook personeel buiten de HR afdeling meehelpt met het zoeken van nieuwe mensen, betekent niet dat recruiters overbodig worden. Zij nemen het stokje over zodra het eerste contact gelegd is. Ook kunnen ze helpen met bedenken hoe het eerste contact gelegd kan worden. Daarna volgt nog een spel van verder inhoudelijk kennismaken, wikken en wegen, soms nog testen en contracten opstellen. Daar spelen vakkundige recruiters de hoofdrol. Daarnaast gaan recruiters het mobiliseren en ondersteunen van de huidige medewerkers bij het aandragen van nieuwe kandidaten als taak zien.

Maar wat als je niet zo’n netwerker bent?

Het beeld dat het woord ‘netwerken’ bij veel mensen oproept is een ruimte met allemaal mensen die je niet kent en waarbij mensen geforceerd gesprekken proberen aan te gaan om zo connecties te leggen voor eigen gewin. Maar netwerken hoeft niet zo moeilijk te zijn. Kijk eerst eens in je eigen netwerk: wie ken je allemaal al? Mensen die je kent van je studietijd, de voetbalclub, je vorige baan of het dorp waar je een aantal jaren geleden nog woonde… daar kunnen allemaal mensen tussen zitten die misschien wel in relevante vakgebieden werken. En scroll ook eens door je lijst van Facebookvrienden of connecties op LinkedIn. Vragen staat vrij!

Hoe vergroot je als manager/leidinggevende ondernemendheid bij je mensen?

Managers hebben als geen ander invloed op de mate waarin medewerkers daadwerkelijk trots naar hun werk gaan en met plezier netwerken in de praktijk. Dan is de vraag: wat kun je concreet doen zodat de kans op leuke collega’s vinden toeneemt? Want als je trots bent en weet hoe je kunt netwerken, gaat het nog steeds niet vanzelf. Hoe kom je aan concrete namen?

Referral recruitment werkt meestal met een flinke beloning voor de aanbrenger. Toch komt een groot aantal Nederlandse professionals van zo’n beloningssysteem nauwelijks in beweging. Trots kun je niet opdringen, dat kost tijd.

Samenwerken is hierbij erg belangrijk. Geen individuele professionals met een to-do lijstje opzadelen, maar samen aan de slag. Trots en actie versterken elkaar. Als je trots uitdraagt in actie en daar wordt positief op gereageerd, neemt de trots toe. Dat nodigt weer uit tot actie. Stel samen in een paar uurtjes een longlist van kandidaten op.

Over het algemeen is ‘Collega gezocht’ een vrij dun boek met veel algemene tips; het gaat niet ver de diepte in. Wel inspireert het je om weer eens contact op te nemen met mensen uit je eigen netwerk en actiever aan de slag te gaan met het vinden van nieuwe collega’s. Ook staan er oefeningen in beschreven die je kunt gebruiken om aan de slag te gaan met je team/afdeling. De auteurs hebben een duidelijke boodschap als het gaat om netwerken: gewoon doen!

Kun jij ook wat extra inspiratie gebruiken als het gaat om het zoeken en vinden van nieuwe collega’s? Je kunt het boek bestellen via Managementboek.nl

0 reactie(s) op “Collega gezocht: trots uitdragen in je eigen netwerk”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.