Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

De inside-out en outside-in van employer branding

In mijn voorgaande blog schreef ik over de multidisciplinaire geaardheid van employer branding en de vraag welke afdeling hier uiteindelijk eindverantwoordelijk voor zou moeten zijn: HR, recruitment, marketing of toch communicatie? Ik vroeg mij toen ook hardop af of deze vraag daadwerkelijk een duidelijk antwoord kan hebben. Hierbij wil ik toch een poging wagen.

De rol van de recruiter in het recruitmentproces

Op dit moment volg ik een opleiding tot recruitment business partner. Een van mijn leerdoelen voor het volgen van deze cursus is het beter begrijpen van de rol van de recruiter in het gehele recruitmentproces. Op het oog wellicht een enigszins onzinnige vraag, aangezien het niet voor niets het recruitmentproces heet, toch? Echter moeten we allen toegeven dat recruitment in de digitale wereld minstens net zo multidisciplinair is geworden als bijvoorbeeld communicatie en marketing. Wat betekent dat voor het takenpakket van de moderne recruiter?

Het verschil tussen employer branding en doelgroepmarketing

De eerste sessie van de cursus ging over doelgroepmarketing (naar de arbeidsmarkt toe). Meteen werd het verschil met employer branding uitgelegd: doelgroepmarketing is outside-in (wat vindt de doelgroep belangrijk?), terwijl employer branding inside-out is (hoe kan/wil een organisatie gezien worden door de doelgroep?). Definities blijven natuurlijk altijd onderwerp van discussie, maar deze tweesplitsing deed mij wel terugdenken aan die heftige discussie op die regenachtige woensdagmiddag waar ik in mijn vorige blog over schreef.

Allocatie van verantwoordelijkheid

Zou er dan toch een allocatie van verantwoordelijkheid mogelijk zijn? Een allocatie waar communicatie en marketing, in nauwe samenwerking met HR, zich bezighouden met het begrijpen van de eigen organisatie en het daarmee verwante merk dat zij kan/wil uitstralen: de inside-out. Recruitment kan zich dan richten op de arbeidsmarkt: het kaderen en aantrekken van relevante doelgroepen op basis van huidige en toekomstige vacatures: de outside-in. Gezamenlijk zouden ze er dan voor kunnen zorgen dat het employer brand de juiste doelgroepen effectief bereikt.

Dit gedachtengoed werd bevestigd in een gesprek dat ik later die week had met het hoofd communicatie van een groot financieel dienstverlener. Het afgelopen jaar is hij verantwoordelijk geweest voor het definiëren en uitrollen van een nieuwe employer branding strategie. Dit nieuwe merk is gebaseerd op het oordeel van de huidige werknemers, en voor de propositie is nauw samengewerkt met HR. Het employer brand, zo waren de letterlijke woorden van mijn gesprekspartner, functioneert als de gereedschapskist voor recruitment. Recruitment moet uiteindelijk bepalen welke onderdelen van het employer brand relevant zijn om de externe doelgroepen te activeren. Ook moeten de recruiters bepalen welke kanalen en middelen zij willen inzetten. Dat is hun verantwoordelijkheid.

Een tweedeling van inside-out en outside-in

Dan is er natuurlijk nog het kip-en-ei verhaal: eerst inside-out, dan outside-in of outside-in, daarna inside-out? Wellicht (gedeeltelijk) tegelijkertijd? Feit blijft dat zowel recruitment, HR, marketing en communicatie een belangrijke rol spelen in het aantrekken van het benodigde talent. Echter zou de tweedeling van inside-out en outside-in voor de nodige helderheid van verantwoordelijk kunnen zorgen, en een afname van de wrijving tussen de verschillende disciplines.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Ruben van den Boer op 16 april 2019

Reacties op De inside-out en outside-in van employer branding

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.