Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Ik word ongelukkig van werkgeluk

Ik word ongelukkig van werkgeluk. Ja, je leest het goed. Diep ongelukkig. Al lange tijd vliegen de artikelen en vacatures voor functies als Chief Hapiness Officer ons om de oren. Het lijkt er daarmee op dat je als werkgever verantwoordelijk bent voor het geluk van je medewerker en daar word ik ongelukkig van.
Als je die verantwoordelijkheid op de juiste manier invult, dan schijnt het je veel op te leveren:

1.       Gelukkige medewerkers presteren beter
2.       Gelukkige medewerkers zijn minder vaak ziek
3.       Gelukkige medewerkers blijven langer bij de organisatie
4.       Gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten

Vanuit mijn vakgebied ben ik het met bovenstaande punten uiteraard volledig eens, er zijn voldoende onderzoeksresultaten beschikbaar die dat ook onderbouwen. Maar mijn ongelukkige gevoel komt voort uit het feit dat de werkgever verantwoordelijk lijkt te zijn geworden voor het geluk van de medewerker.

Is een werkgever verantwoordelijk voor het geluk van de medewerker?

Daar gaat het mis. Werk is vroeger niet bedacht om gelukkig van te worden; een arbeidsovereenkomst is een transactionele overeenkomst, waarbij je onderling afstemt dat een medewerker bepaalde werkzaamheden uitvoert en in ruil daarvoor een salaris ontvangt. Het is in mijn ogen ook niet gezond als werk de enige voorwaarde is voor het geluk van de medewerker: het is maar werk.

Niemand kan verantwoordelijk zijn voor het geluk van een ander individu: jij bent niet verantwoordelijk voor het geluk van je partner, van je kind of van je collega. En ook niet van je medewerker, als je werkgever bent. Domweg omdat dat gewoon niet mogelijk is. Geluk komt van binnenuit en is per persoon uniek.

Een aantrekkelijke werkgever zijn

Wel kun je als werkgever rekening houden met de randvoorwaarden die maken dat medewerkers gelukkig kunnen zijn of die bij zouden kunnen dragen aan dat geluk. Denk aan het betalen van een goed salaris (zodat de medewerker dit kan investeren in iets waar hij gelukkig van wordt), actief optreden tegen pesten op de werkvloer (een medewerker die gepest wordt, zal ongelukkig zijn) of het laten blijken van waardering (van complimenten krijgt een medewerker een positief gevoel). Onder andere dit maakt dat je een aantrekkelijke werkgever bent waaraan medewerkers zich voor langere tijd willen verbinden. En dat stimuleer ik graag!

Maar, nogmaals, het is aan de medewerker om gelukkig te worden, te zijn en te blijven.

Geplaatst in Happiness at work door Carola Spruit op 22 mei 2019

Reacties op Ik word ongelukkig van werkgeluk

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.