Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Winst is goed, werk is beter: een nieuwe kijk op succesvol zaken doen

Zakelijk succes wordt volgens de schrijver Johan van den Elzen niet meer bepaald door geld maar door morele waarden. De winnaars van morgen hebben een dienende rol en zorgen ervoor dat hun eigen belangen in dienst staan van mens en milieu. Johan voorspelt een toekomst waarin bedrijven, banken en overheden niet meer streven naar winstmaximalisatie, maar naar het creëren van maatschappelijke waarden. Hij stelt het belang van het naleven van morele waarden boven het je blind focussen op het creëren van winst.

Lees de 10 kenmerken en laat je prikkelen

Ik werd nieuwsgierig door het lezen van de titel van het boek en heb het in één keer uitgelezen. Laat je uitdagen door stil te staan bij de onderstaande 10 kenmerken van de filosofie van Johan.

·         Voor een goede baas is werkgelegenheid prioriteit nummer één
·         Een goede baas maakt van zijn medewerkers aandeelhouders
·         Een goede baas durft tevreden te zijn
·         Een goede baas behandelt zijn mensen ongelijk
·         Een goede baas gooit alle functieprofielen in de prullenbak
·         Een goede baas doet afstand van bevoegdheden
·         Een goede baas geeft vertrouwen
·         Een goede baas is congruent
·         Een goede baas kan in de kantine hangen
·         Een goede baas zegt wat hij niet wil

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)

Johan gelooft er sterk in dat een organisatie onlosmakelijk verbonden is met de maatschappij. Elk bedrijf heeft een rol en verantwoordelijkheid in de samenleving. Dit wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen genoemd, afgekort MVO. Wie een goede directeur wil zijn, moet volgens hem zonder blikken en blozen kunnen uitleggen wat de maatschappelijke waarde is van zijn/haar bedrijf.

Werving van jong talent

Tegenwoordig wordt er veel geschreven over datgene wat talenten zoeken in een organisatie. In gesprekken met jonge talenten hoor ik steeds vaker dat ze het belangrijk vinden om zich te kunnen vinden in de waarden die een bedrijf naleeft. Ze willen iets voelen bij deze waarden om daar vervolgens een bijdrage aan te kunnen leveren. Om deze veelal hoog opgeleide professionals te kunnen werven, wordt het daarom steeds belangrijker om als leidinggevende binnen een organisatie te kunnen vertellen wie je bent en waar je voor staat en in gelooft. Het gaat dan niet zozeer om het noemen van targets maar veel meer om het kunnen uitspreken van je rol en de  bijdrage aan de maatschappij.

Moreel kompas

Dit boek daagt iedere leidinggevende uit om een visie te vormen op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Als goede leidinggevende zul je volgens Johan moeten nadenken over je eigen morele kompas. Een dergelijk kompas helpt enorm bij het nemen van beslissingen. Succes met het formuleren van je eigen kompas!

Je kunt het boek bestellen via Uitgeverij Haystack.

Geplaatst in Boekbesprekingen door Corinne Klaver op 11 juni 2019

Reacties op Winst is goed, werk is beter: een nieuwe kijk op succesvol zaken doen

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.