Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Hoe gamification jou als HR-professional kan helpen

Als HR-professional heb je het niet gemakkelijk. Binnen je organisatie wordt van je verwacht dat je er alles aan doet om medewerkers gezond, fit en gemotiveerd te houden. Tegelijkertijd moet je hard werken aan hun employability, zodat personeel zowel intern als extern voldoende doorstroomt. Leidinggevenden moet je de tools bieden waarmee ze hun mensen kunnen inspireren, coachen, beoordelen en belonen. En de directie verlangt managementrapportages waarmee je aantoont dat de organisatie met alle gestelde doelen op koers ligt. Je lijkt soms wel een jongleur met twintig ballen in de lucht. Gelukkig kan gamification je helpen.

Wat is gamification?

Volgens Wikipedia verstaat men onder gamification het aanwenden van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext, om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen. Het draait daarbij vooral om positief belonen en het stellen van een aantrekkelijk doel. Zodra die twee elementen aan een proces zijn toegevoegd, heeft iedereen de neiging om door te gaan tot dat doel is bereikt. Iemand die daar veel onderzoek naar heeft gedaan is Yu-Kai Chou. Hij heeft een model ontwikkeld dat haarfijn uitlegt welke effecten bepaalde inhoudelijke elementen van gamification hebben. Dat model heet Octalysis en laat zien welke elementen een programma verslavend en/of vermakend kunnen maken.

Invloed van gamification op gedrag

Als gamification op de juiste wijze wordt toegepast, zijn er elementen die appelleren aan de linkerhelft van ons brein en andere juist aan de rechterzijde. Spelelementen die bij het linkerdeel van hersenen horen, zijn bijvoorbeeld prestatie en ontwikkeling, eigendom en bezit en schaarste en ongeduld. Het rechterbrein wordt vooral getriggerd door spelelementen als creativiteit en feedback, sociale invloed en relaties en onvoorspelbaarheid en nieuwsgierigheid. Als je ooit Super Mario Bros of Hay Day hebt gespeeld, zul je deze elementen vast herkennen. Yu-Kai Chou maakt ook onderscheid in twee soorten motivatie bij gamification. Technieken die aanspraak doen op je creativiteit en het verbeteren van je vaardigheden, geven je een goed gevoel. Je voelt je er sterker door. Er zijn ook technieken die ervoor zorgen dat je de neiging hebt om door moet gaan, terwijl je niet weet wat het oplevert of dat je vreest dat je dingen zult missen of verliezen als je niet doorgaat. Ook die technieken maken aanspraak op je motivatie, maar geven je zelden een goed gevoel.

Balans in spelelementen

Technieken die appelleren aan een negatieve motivatie, hoeven niet per definitie slecht te zijn. Sterker nog; we maken er allemaal wel eens vrijwillig gebruik van als we onszelf naar het werk of de sportschool slepen. De motivatie halen we dan ergens vandaan, maar we worden er niet (allemaal) heel vrolijk van. Wel is het zo dat er bij het gebruik van gamification bij voorkeur sprake moet zijn van goede balans. Een programma dat goed in elkaar zit, bevat zowel elementen die aanspraak maken op het linkerdeel als op het rechterdeel van het brein en genereert een positieve en negatieve motivatie.

Waarde van gamification voor HR

Verschillende HR software programma’s maken al gebruik van gamification, zoals E-learnings of medewerkersonderzoeken. Gamification kan ervoor zorgen dat bijvoorbeeld die verplichte BHV cursussen via E-learnings wél gedaan worden en ook nog leuker zijn om te doen.

Hetzelfde principe werkt bij medewerkerstevredenheidsonderzoeken. Vroeger werd dat eenmaal per jaar uitgevoerd, maar inmiddels weten we dat zo’n jaarlijks onderzoek geen betrouwbare resultaten oplevert. Frequent of continu onderzoek is dus het credo, maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers gemotiveerd blijven om aan die onderzoeken mee te werken? Daar komt gamification om de hoek kijken. Door elementen van gamification toe te voegen aan medewerkerstevredenheidsonderzoek, kun je ervoor zorgen dat medewerkers het leuk en waardevol vinden om steeds weer een aantal vragen te beantwoorden.

Geplaatst in HR in beeld door Gastblogger op 19 juni 2019

Reacties op Hoe gamification jou als HR-professional kan helpen

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en efficiënter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en kúnnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.