Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Drie redenen waarom een stoelmassage een onderdeel van je vitaliteitsbeleid zou moeten zijn

De kans dat jij je als HR-professional bezighoudt met vitaliteit is groot. Uit onderzoek blijkt dat werknemers hun persoonlijk budget liever inzetten voor sport dan voor coaching (bron).

Gezondheid en vitaliteit worden veelal gekenmerkt door de aandacht voor een gezonde leefstijl. Daarom doet een slimme werkgever er in deze tijd goed aan om bijvoorbeeld fruit op het werk en een goedkoop sportabonnement aan te bieden. Maar er leiden meer wegen naar Rome. Heb je al eens het aanbieden van een stoelmassage overwogen?

1. Quick fix

Een stoelmassage hoeft geen uren te duren. In zo’n 10 tot 15 minuten per persoon leidt deze massagevorm op een speciaal hiervoor ontworpen stoel voor veel mensen al tot ontspanning. Hoofdpijn kan als sneeuw voor de zon verdwijnen, spieren voelen weer soepeler aan of een verkramping is op z´n retour. Op deze doelgerichte en vooral korte interventiemanier is een stoelmassage daarnaast voor veel medewerkers bereikbaar. 

2. Signaleringsfunctie

Een masseur met een fysiotherapieachtergrond heeft al snel in de gaten of de medewerker er ontspannen of juist gestrest bij zit. Want zit die nek helemaal vast, dan komt dit het welzijn van de medewerker, maar misschien ook z´n potentieel om een goed resultaat in zijn werk neer te zetten, niet ten goede. De bewustwording hiervan gaat in de hoogste versnelling als deze feedback ter plekke door de masseur gedeeld wordt met de medewerker.

Voor een enkeling die er echt baat bij heeft, kan een aanvullende fysiotherapiebehandeling een effectief vervolg zijn. Denk hier op voorhand overna en maak  afspraken over waar de verantwoordelijkheid ligt. 

3. Gezonde werkplek

Het bewustzijn van een goede instelling van bijvoorbeeld de bureaustoel en –tafel, maar ook de werkhouding, komt al snel aan de orde. Leg daarom bijvoorbeeld in de ruimte waar de stoelmasseur aan het werk is een folder of QR code over het instellen hiervan. Of geef bij zwaar fysiek werk tips over onder andere tiltechnieken nog eens extra aandacht. Bied hierbij hulp aan of verwijs naar je intranet zodat de positieve ervaring ook na afloop gecontinueerd kan worden.

Mijn persoonlijke visie

Wat begon als een proef is bij ons uitgedraaid op een groot succes. Onze onderwijsprofessionals die normaalgesproken de complimenten niet per se van de daken schreeuwen, zijn erg enthousiast. De vele oprechte bedankjes vliegen ons om de oren. We kwamen tot de ontdekking dat veel van onze mensen deze korte interventie daadwerkelijk goed kunnen gebruiken. Hoewel het moeilijk aan te tonen is, gaat deze aandacht uiteindelijk wellicht (mede) uitval en verzuim voorkomen. Kijk allereerst naar je medewerkerspopulatie: verrichten ze zwaar werk ofzijn ze juist veel met hun hoofd bezig? En hoe zit het met de werkdruk en de piekbelasting? Richt het proces daarop in met informatie en tips en manage verwachtingen. Zorg er tenslotte voor dat je  beschikking hebt over een digitale link waarmee men op ieder moment de beschikbare plekken kan zien en direct een afspraak bij de stoelmasseur kan inplannen.

Geplaatst in Happiness at work door Rosita Havekes op 8 augustus 2019

Reacties op Drie redenen waarom een stoelmassage een onderdeel van je vitaliteitsbeleid zou moeten zijn

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.