Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Battledroom: de droom die je waar maakt

Goede morgen,

"DROOMVROUW ... DROOMMAN ... DROOMBAAN ... DROOMRESULTAAT ...DROMEN OVER VAN ALLES EN NOG WAT MET ALS MEEST WAARSCHIJNLIJKE UITKOMST DAT ZE UITEENSPATTEN EN DAT ER NIETS VAN OVERBLIJFT. DROMEN ZIJN FICTIE! BESTAAT ER DAN GEEN ENKELE DROOM DIE LEVERT? JAWEL, DE BATTLEDROOM!"

Hoe was het ook al weer? Eindelijk zouden we na zoveel jaren van mislukking op het Euro Songfestival weer eens in de prijzen (kunnen) vallen met een bijzondere act. (Over de kwaliteit van het liedje hebben we het niet.) De indianentooi van de zangeres was een vondst werd gezegd. De uitslag? Weer niet door! Conclusie: Zolang we de succesformule niet in de vingers krijgen, zal elke inzending een zeepbel blijken.
En hoe zal het zijn gegaan met de Oranjedroom van half Nederland? Bij het lezen van deze Opstarter weet u het al. Maar schrijver dezes heeft niet veel hoop dat die droom wel een heuse "battle-droom" zal blijken.

Moet je dan maar niet meer dromen? Zeker wel. Ik stel me bijvoorbeeld vaak voor dat ik de hoofdprijs in de staatsloterij ga winnen en wat ik dan met die prijs allemaal kan en ga doen. En vanzelfsprekend droom ik over onze dochters, over wat ze zullen worden als ze volwassen vrouwen zijn geworden en wat er voor ons dan nog allemaal in het vat zal zitten (behalve die klap geld uit de loterij natuurlijk)? En u? Droomt u diezelfde dromen? Over geld, carrière, kinderen, leven na uw pensioen? Ach, weet u, dromen zijn prima en tegelijk een escape uit het dagelijkse leven met al zijn beslommeringen. Ze baten en schaden niet. Hoe anders is de battledroom. Dat is de droom die staat. En waar u en ik voor gaan. De battledroom is het gevecht met jezelf. Dag in, dag uit. Jaar na jaar. Het is je goal (om in de termen van de laatste weken te spreken). En wat je doet is vechten met je droom, voor je droom, om je droom.

Een aardig voorbeeld van zo'n battledroom hoorde ik laatst vertellen door de zanger Waylon. Hij gaf aan dat hij zijn hele leven al gedroomd had over beroemd zijn. Dat te verwezenlijken was zijn ultieme streven. Muziek maken, ervan leven, onafhankelijk zijn van derden, dus leuk verdienen aan je hobby, beroemd worden. Dat was zijn battle en nu hij die status had bereikt, vroeg hij zich af waarom hij dit altijd had geambieerd? Want hij ontdekte dat hij het lang niet altijd meer leuk vond om te worden herkend en aangesproken. Of om te zien dat mensen in zijn boodschappenkarretje neusden naar wat hij had gekocht in de super. Of met hem op de foto wilden. Beroemd zijn had zijn leuke en minder leuke kanten en juist de minder leuke kant had onze held niet heel goed ingeschat.

Een battledroom heeft dus net als alles in het echte leven twee kanten. Accepteer dat je in een battle best gewond kunt raken. Pas als je dat weet kun je de strijd aan en zet je de stappen die nodig zijn om je droom te realiseren. Je plan van aanpak bevat offensieve en defensieve aspecten. Beiden moeten tot in de puntjes verzorgd blijven. Schiet je daarin tekort, dan zal iedere battledroom eindigen als een zeepbel. Pffft, weg. En resteren de gewone dromen. Ook leuk. Alleen leuk.

Ik wens u een "katervrije" werkweek.

Geplaatst in HR varia door Michiel Maassen op 18 juni 2012

Reacties op Battledroom: de droom die je waar maakt

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.