Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Be (at) the best - be yourself

'Ik hoor wat je zegt maar je hebt me nog niet overtuigd'. Mijn gesprekspartner kijkt me aan de andere kant van de tafel aan. Ik ben inmiddels een klein uur met haar in gesprek over een opdracht. Het klikt, maar ik moet mijn aandacht er wel bijhouden. Het komt niet vaak voor dat ik een dergelijk gesprek voer, meestal gaat het me moeiteloos af. Ook nu kan ik op zich vrij makkelijk verwoorden wat mijn visie is, maar ik moet wel blijven focussen.

Totdat ze deze zin uitspreekt... Ik struikel over het woord overtuigen. Weerstand. Mijn reactie is dan ook dat ik helemaal de intentie niet heb om te overtuigen. Ik zit niet in dit gesprek om op basis van argumenten de mening van mijn gesprekspartner te beinvloeden. Ik zit hier om mezelf te laten zien. Wat zij daar mee kan en wil is aan haar. Dat is niet geheel in de lijn der verwachtingen, zo merk ik. En er ontstaat een wat gespannen sfeer in het gesprek.

Het heeft me aan het denken gezet. Waar wordt in deze arbeidsmarkt om gevraagd? Wat hebben organisaties nodig? Bij de meeste functiegroepen zijn voor iedere vacature, iedere opdracht, legio kandidaten beschikbaar. 'Waarom denk jij de beste kandidaat voor deze functie te zijn?'. Een wonderlijke vraag die je onmogelijk kunt beantwoorden als kandidaat omdat je sowieso al geen idee hebt wie de andere kandidaten zijn. Daarnaast is het niet aan jou om te bepalen wie de beste kandidaat is, maar aan je gesprekspartner. Zou het niet veel meer effect hebben om te durven en kunnen laten zien wie je bent, los van 'concurrenten' en een gewenste situatie? Laten zien wat je kunt en wat jouw bijdrage kan zijn aan een nieuwe organisatie?

En zou het voor een organisatie niet veel effectiever zijn als de cultuur en structuur het mogelijk maakt om mensen zichzelf te laten zijn en laten zien? Dit vraagt iets van HRM professionals; een verandering van focus, weg van het instrumentarium, terug naar de mens in de organisatie. 'Talent management' is een relatief nieuwe 'hit', maar stoelt op het principe dat de kracht van mensen in hun kwaliteiten zit; en niet in hun onvermogen. Zoals Einstein dat zo mooi verwoordde; "Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that is is "stupid."
Zien en weten wie die ander is, kan ook alleen maar wanneer daar tijd en oprechte aandacht voor is. Dus niet die 'elevator pitch' van 2 minuten (ben ik nou de enige die het van armoede vind getuigen dat je blijkbaar maar 2 minuten 'echte' aandacht van een ander te verwachten hebt?) of het schuiven met cv's, en die verplichte invuloefening als onderdeel van performance management. Oprechte tijd en aandacht voor de mens in de organisatie, de mens achter de organisatie. Wat beweegt deze mens, waar wordt deze mens enthousiast van, waar ligt zijn passie?

Zien en weten wie jij bent, kan alleen maar als je daar voldoende zelfkennis en zelfvertrouwen voor hebt. Zodat je jou kunt laten zien, zonder je af te moeten zetten tegen anderen of tegen dingen die niet bij je passen. Durf jij?

Geplaatst in HR varia door Anke de Lange op 25 oktober 2012

Reacties op Be (at) the best - be yourself

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Hoi Anke,

Mooi verhaal, goed punt dat je maakt. Wat ik vooral sterk vond was je kritiek op de vraag 'waarom denk je dat je de beste voor deze functie bent'. Inderdaad: je weet niet wie de andere kandidaten zijn. Maar ik vind het ook een stukje armoede van de interviewer; zijn er geen sterkere/betere vragen waaruit effectief het antwoord op deze vraag blijkt - en die je ook meer leren over de kandidaat zelf?

Je stuk over elevator pitches deed me denken aan een recente post van Seth Godin: No one ever bought anything on an elevator. Waarin hij zegt dat een pitch alleen maar moet prikkelen. De rest van het verhaal kun je dan vertellen als de ander contact met je opneemt.

Ik kijk alvast uit naar je volgende blog!

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.