Bedrijfsborrel bevordert creativiteit op werkvloer

14/02/2007 Leestijd: 1 minuten

Borrelen met collega’s is goed voor de creativiteit in het werk! Dit blijkt uit een onderzoek dat het economisch bureau van ING Bank onder ruim 1700 ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf heeft gehouden.

10 geboden

Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat medewerkers weinig door hun werkgever worden gestimuleerd om met ideeën te komen. Daarom hebben de onderzoekers 10 geboden opgesteld voor succesvol ondernemen met personeel.

Volgens dit rapport is borrelen één van de beste “geboden” om de verhouding tussen werknemers te verbeteren. Je vraagt je dan natuurlijk meteen af hoe dit dan werkt. Wordt door de alcohol het bloed dunner, zodat het sneller gaat stromen, waardoor er meer activiteit (en daardoor creativiteit) in de hersenen plaatsvindt? Of hangt het toch meer samen met het losser worden, waardoor men makkelijker contact met elkaar maakt? Het laatste blijkt volgens de onderzoekers het geval. Mensen gaan zich veiliger en vertrouwder voelen wanneer ze elkaar beter kennen en worden dan minder geremd in het uiten van ideeën. Als collega’s elkaar regelmatig ontmoeten bij een borrel, dan kan sneller en makkelijker een band worden opgebouwd.

Creativiteit stimuleren

De onderzoekers hebben ook aandacht besteed aan andere factoren die de creativiteit van werknemers stimuleren. Zo zorgen opleiding en cursus, contacten met externen zoals klanten, de doorstroom van werknemers en het afschaffen van overbodige regels ook voor creativiteit.

Momenteel wordt er maar bij 20% van de ondervraagde bedrijven regelmatig geborreld. Dit terwijl het nieuwe kabinet de komende 4 jaar geld uittrekt om slimmer werken te bevorderen. Dus waar wachten we nog op: organiseren die borrels, want het is goed voor de creativiteit van de medewerkers!

0 reactie(s) op “Bedrijfsborrel bevordert creativiteit op werkvloer”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.