Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Bedrijfsborrel bevordert creativiteit op werkvloer

Borrelen met collega’s is goed voor de creativiteit in het werk! Dit blijkt uit een onderzoek* dat het economisch bureau van ING Bank* onder ruim 1700 ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf heeft gehouden.

Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat medewerkers weinig door hun werkgever worden gestimuleerd om met ideeën te komen. Daarom hebben de onderzoekers 10 geboden opgesteld voor succesvol ondernemen met personeel.

Volgens dit rapport is borrelen één van de beste "geboden" om de verhouding tussen werknemers te verbeteren. Je vraagt je dan natuurlijk meteen af hoe dit dan werkt. Wordt door de alcohol het bloed dunner, zodat het sneller gaat stromen, waardoor er meer activiteit (en daardoor creativiteit) in de hersenen plaatsvindt? Of hangt het toch meer samen met het losser worden, waardoor men makkelijker contact met elkaar maakt? Het laatste blijkt volgens de onderzoekers het geval. Mensen gaan zich veiliger en vertrouwder voelen wanneer ze elkaar beter kennen en worden dan minder geremd in het uiten van ideeën. Als collega’s elkaar regelmatig ontmoeten bij een borrel, dan kan sneller en makkelijker een band worden opgebouwd.

De onderzoekers hebben ook aandacht besteed aan andere factoren die de creativiteit van werknemers stimuleren. Zo zorgen opleiding en cursus, contacten met externen zoals klanten, de doorstroom van werknemers en het afschaffen van overbodige regels ook voor creativiteit.

Momenteel wordt er maar bij 20% van de ondervraagde bedrijven regelmatig geborreld. Dit terwijl het nieuwe kabinet de komende 4 jaar geld uittrekt om slimmer werken te bevorderen.. Dus waar wachten we nog op: Organiseren die borrels, want het is goed voor de creativiteit van de medewerkers!

 

* links onder onderzoek en ING Bank werken beiden niet meer per 4-5-2015, red.

Geplaatst in HR varia door Kathalijne Schuurmans op 14 februari 2007

Reacties op Bedrijfsborrel bevordert creativiteit op werkvloer

Marc Loohuis op 15 december 2015 16:44

Prima plan toch......

Kijk eens in de gemiddelde organisatie hoeveel tijd er gestoken wordt in eindeloos vergaderen en oeverloos gezwam.....

Laten we die tijd eens halveren en daarvan een kwart gebruiken om niet alleen op vrijdag maar ook eens op woensdag de dag af te sluiten met een borrel (mag ook een glaasje fris zijn) om de week eens te evalueren en samen eens te brainstormen over nieuwe concepten....

Ik nodig in ieder geval diegene die dit een goed plan vinden van harte uit om dat eens te komen doen op kosten van en bij EXPAND!

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.