Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Bezuinigen betekent: stationair de heuvel af

Komt dit u bekend voor:

‘NEE!
• …, externe inhuur ligt even helemaal stil’;
• …, onze prioriteiten liggen nu even bij de reorganisatie. Daar kunnen we niet nog meer bij doen’;
• …, dat pakken we intern op. We hebben mensen die daarvoor nu beschikbaar kunnen worden gemaakt’;
• …., we krimpen dus kunnen nergens in investeren’;
• ‘…, daar zullen we dit jaar waarschijnlijk geen aandacht aan geven’.

De meeste organisatie raken vleugellam. We zijn allemaal intern gericht. Op besparingen, kostenreductie, snijden, voorkomen van kosten. En de terughoudendheid in investeren is daar een uitstekend voorbeeld van.

We rollen voort en focussen op overleven.
Maar de grote vraag is natuurlijk of dat een goede strategie is. Overleven ja. Maar wat blijft er zometeen van een organisatie over? Of meer nog; welke workforce blijft over?
Op dit moment rollen we de heuvel af met een stationaire motor. En we slopen alles van de wagen wat we nu niet nodig hebben.
Maar er komt een moment dat we weer snelheid willen maken, willen accelereren, gebruik willen maken van een nieuw momentum. Zijn we daar dan klaar voor? Hebben we dan de juiste mensen in huis? De juiste competenties?

Mooie motto’s & vertrekkers

Niemand heeft de wijsheid in pacht. Mooi.
Het is belangrijk je te realiseren dat organisaties worden uitgehold. Met name op het domein van HR; mensen verdwijnen, raken gedemotiveerd, voelen zich genegeerd. Natuurlijk doen ze hun uiterste best om te helpen overleven.
Maar onderzoeken wijzen uit dat vele goede krachten hun kans afwachten en bij de minste of geringste mogelijkheid van baan gaan wisselen. Daar gaan uw achterblijvers! Die verliest u ook nog even. Als slagroom op de taart van degene die u ondertussen al heeft moeten laten gaan.
Dus al die vertrekkers namen al veel kennis mee. En als de markt straks aantrekt, en u wilt accelereren en profiteren van nieuwe kansen in de markt…?

DUS?

Dan heeft u zeer beperkte mogelijkheden met de workforce waar u zichzelf mee heeft achtergelaten. En dan kijkt u vast anders aan tegen de keuzes die u eerder gemaakt heeft!

Kan het ook anders?
Weet ik niet. Soms misschien niet, als de portemonnee het niet toelaat is het een doodlopend spoor.
Maar als u toch creatief bent. Vooruit denkt en klaar wilt zijn voor de toekomst? Dan is investeren – hoe kleinschalig misschien ook – het beste advies. In geld, maar ook in aandacht voor uw medewerkers.

Dan zullen ze er ook voor u zijn als u de stijgende lijn weer te pakken heeft!

Geplaatst in HR varia door Raymond van Hensbergen op 27 januari 2014

Reacties op Bezuinigen betekent: stationair de heuvel af

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Ha Raymond,

Ik vind het sterk hoe je presenteert dat er niet één oplossing is. De keuze tussen wellicht minder sterke krachten ontslaan en het risico lopen dat de big shots naar een andere organisatie gaan is een lastige. Hoewel; ik kan me voorstellen dat de meeste organisaties het risico nemen, andersom lijkt me niet denkbaar.
Maar de kernvraag is natuurlijk: hoe te bezuinigen? Waarop precies, wat bijt je het minst als alles aantrekt?

Terwijl ik dit schrijf komt er ook een andere vraag in me op; of we wel in de goede dimensies denken als we het over bezuinigen en investeren hebben. Natuurlijk heeft alles/veel met geld te maken, maar de afgelopen maanden vraag ik me geregeld af of de dimensies 'straks trekt alles weer aan' vs 'misschien wordt het nog slechter' wel de goede zijn. Wat als alles anders wordt; zelfrijdende auto's, 3d printers, amazon-drones die bezorgingen doen. Maar waarschijnlijk loopt deze vraag te ver op de zaken vooruit. Then again, dat betekent ook grote kansen.

Raymond op 15 december 2015 16:44

Chris, dankjewel voor je reactie.
Waar het - aan het einde van de dag - volgens mij op neerkomt is wendbaarheid. Ofwel 'agility' van een organisatie. Bakstenen zijn niet wendbaar; machines niet. Ingesleten processen en procedures mogelijk al wat meer… en hoe zit het met de 'asset' mens?

Vaak zijn die laatsten een combinatie. Ingesleten patronen en gedrag maken een organisatie star. Het lijkt misschien stabiel en betrouwbaar, maar als je moet meeveren in de markt en/of de maatschappij dan heet dat star en vastgeroest.

In mijn visie is het zo dat als je met de juiste maat de wendbaarheid van 'de mens' weet te maximaliseren, dan profiteer je daar als organisatie van. Exponentieel zelfs. Want iedereen wil uiteindelijk wel graag meedenken. En meebeschikken in z'n eigen lot.

Dus; wendbaar met de juiste - menselijke - maat. Klaar voor ups & downs in de markt, maar ook voor zelfrijdende auto's, 3d printers, de amazon-drones, google glass-toepassingen etc. Dichterbij dan je misschien denkt!

Plaats zelf een reactie