Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Boekbespreking sociale media strategie in 60 minuten

Dit boek is, zoals de titel doet vermoeden, een spoedcursus sociale media. Je leest het inderdaad in een klein uur door, zeker als je al enige social media kennis hebt. Dit betekent dat er voor de social media expert weinig te halen valt, maar die is dan ook niet de doelgroep van dit boek. De complete social media leek zal uit dit boek een aantal praktijkvoorbeelden halen, enkele tips om zijn social media strategie op te poetsen (SWOT analyse en de why/how/what cirkels van Sinek, waarvan iedereen de TED talk moet kijken). Hieronder kort de hoogtepunten van het boek en, zoals altijd: wie het moet lezen.

Inhoud van Sociale media strategie in 60 minuten

De struikelblokken van hoofdstuk 8 zijn een van de belangrijkste stukken uit het boek; ze helpen je voorbereiden op een langer proces dan je gedacht had. Geen slecht idee; social media wordt te vaak gezien als een quick win / gratis bezoek aan je website en zonder oprechte interesse/inzet in de gekozen media zal het vrijwel altijd uitlopen op een sof.

Een ander belangrijk punt waar duidelijk aandacht naar gaat is de controle / verantwoordelijkheid voor de interne organisatie. Social media wordt soms het kindje van een stagiair gemaakt, met als resultaat dat het doodvalt als de stagiair verdwijnt. Als je begint met social media, maak er dan duidelijk iemand verantwoordelijk voor en spreek af wat voor doelen (SMART geformuleerd, raadt Duursma u aan) de verantwoordelijke moet halen en wat voor tijdpad daarbij past. Zo kunt u de vooruitgang monitoren en, als alles goed gebeurd, reflecteren op eventuele problemen.

Vanaf p108 treffen we een van de meest bruikbare stukken, een korte handleiding om social media te introduceren in de organisatie. Belangrijke aanraders zijn het zoeken van draagvlak en het verzamelen van early adaptors die al ervaring hebben met social media.
Eigenlijk hoop ik dat nog maar weinig organisaties dit advies nodig hebben, maar wie weet; er zijn genoeg organisaties waarin sociale media nog niet optimaal worden ingezet of op de kaart staan.

Relevantie voor HR professionals

Social media en recruitment gaan al tijden hand in hand. Social media als intern communicatiemiddel, bijvoorbeeld om via blogs kennis te delen, of snel projectgroepen op te zetten en te bereiken, is nog niet zo wijd verbreid. Wellicht dat de kennisontwikkelings specialisten of organisatiekundigen zich hier eens over kunnen buigen: hier liggen mooie mogelijkheden.

Wie moet Social media strategie in 60 minuten lezen?

Mensen die nog niet heel ver zijn in hun social media kennis of strategie. Of mensen die alles duidelijk op een rijtje willen hebben en enkele praktische voorbeelden kunnen gebruiken. Wellicht is het een praktisch boek om aan uw collega te geven, waarvan u hoopt dat hij of zij op enige termijn met social media aan de slag gaat.

Geplaatst in Boekbesprekingen door Chris Stapper op 15 januari 2014

Reacties op Boekbespreking sociale media strategie in 60 minuten

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie

Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.