Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Boekreview Business Blunders van Frans Reichardt

"Organisaties en hun verantwoordelijke managers vertellen ons het liefst hun succesverhalen. Terwijl juist fouten en mislukkingen leerzaam zijn" - zo opent de achterkant van Business Blunders. Een boek dat ik al wilde lezen sinds ik Frans interviewde - en helemaal na Frans' presentatie op de ikki borrel. Maar wat me het meeste aansprak is het idee van het boek: het is één groot leerfestijn. Juist van fouten kun je leren. Van successen óók - maar over successen heb ik al genoeg gelezen. Nee, ik was wel toe aan een boek over hoe het ook mis kan gaan.

Wat valt er te leren uit Business Blunders?
Business Blunders bevat talloze casebeschrijvingen van producten of bedrijven die ergens de mist in zijn gegaan. Soms door eigen schuld (zoals Enron), soms door die van een ander (zoals Buckler). Per case wordt een stukje geschiedenis beschreven (wat het bedrijf wilde, hoe), wat er mis ging en hoe dit mogelijk voorkomen had kunnen worden. Toegegeven, soms heb ik mijn twijfels bij dit achteraf-perspectief. Wellicht had het bedrijf niet alle informatie - of wilde het de gok wagen. Sommige bedrijven worden groot door de gok te wagen - en anderen gaan er aan onderdoor. Als we pas achteraf zeggen of iets verstandig was, dan speelt verstand misschien niet zo'n grote rol in het ondernemen als we graag willen denken.

 

 

 

 

 

 

 

 


Plaatje van het boek, dankzij managementboek, waar je het ook kunt bestellen. Noot: Expand noch de auteur ontvangt commissie over uw eventuele aankoop..

Buiten de zeer variërende casebeschrijvingen is er ook een leuk afsluitend hoofdstuk. Hier wordt in gerelativeerd: blunders kun je niet altijd voorkomen, ondernemen betekent immers dat je risico's neemt. Twee suggesties vond ik erg interessant: (1) dat je er ook voor kunt kiezen om een product niet te introduceren en (2) dat bedrijven zelden een exitstrategie hebben. Terwijl het juist heel nuttig kan zijn om van tevoren te bepalen wanneer je stopt met een product en hoe je de productie en/of marketing vervolgens afbouwt.

Dit boek is niet voor..
Mensen die echt uitgebreide analyses verwachten. Als je écht wil weten wat er mis ging, dan moet je andere boeken lezen. De analyses in het boek blijven aan de oppervlakte. De kracht van het boek ligt meer in de diversiteit van de cases dan in precieze analyse.

Dit boek is wel voor...
In ieder geval voor jonge mensen. Hier tref je echt veel geschiedenis om je jargon wat op te krikken. Cases om je artikelen mee te illustreren, om verhalen over te vertellen, om voorbeelden aan te nemen voor je eigen organisatie. Het kan allemaal. Je zou elke dag een case kunnen lezen en kunnen bedenken hoe je het anders had gedaan. Puur om er iets uit te leren.

Voor mensen die het gros van de cases zelf in de kranten hebben zien staan kan het boek ook leuk zijn. Een stuk leedvermaak, herinneringen ophalen. Het boek is ook vermakelijk (hoewel ik het zelf vooral als leerzaam heb ervaren).

Zelf heb ik Business Blunders gelezen als een informatief boek dat ik af en toe nog eens uit de kast zal halen.

Veel leesplezier!

Geplaatst in Boekbesprekingen door Chris Stapper op 28 november 2010

Reacties op Boekreview Business Blunders van Frans Reichardt

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie