Boek: Creativiteit, HOE? ZO!

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

“Creativiteit kun je oefenen” Voor mij de eye-opener van 2007 en daarom zeker een boekbespreking waard: het boek Creativiteit HOE? ZO! Nu Nederland in het teken staat van innovatie, het  vinden creatieve oplossingen voor problemen, zelfs het vinden van kansen in problemen, krijgt creativiteit meer aandacht. Creativiteit leidt tot vernieuwing en verandering. Een (toepasbare) methode om aan de slag te kunnen met creativiteit kan een belangrijk facet zijn voor een organisatie. Naar mijn mening is Creativiteit HOE? ZO! een praktische handleiding om daarmee te beginnen.

Achtergrond
Creativiteit HOE? ZO! Is uitgebracht door het Centrum voor de Ontwikkeling van het Creatief Denken (www.cocd.org). Een Vlaams-Nederlandse organisatie die zich inzet voor het verdiepen en verspreiden van de kennis over creatief denken.

 

Creativiteit HOE Zo, boekbespreking, centrum ontwikkeling creatief denken (Creativiteit hoe zo boekbespreking.jpg)

Opbouw
Het boek is in drie delen opgebouwd, een deel over inzicht (blauwe hoofdstukken), een deel training: oefeningen (rode hoofdstukken) en een deel inspiratie (gele stukken). Er is geen statische manier om het boek te lezen Dit maakt het boek interactief. Maar als je het boek van pagina 1 tot eind doorleest dan lees je afwisselend een stuk theoretische achtergrond en enkele oefeningen op basis van die achtergrond. Tussendoor zijn inspirerende plaatjes, uitspraken en ideeën opgenomen. Het boek gebruikt kleur om overgang aan te geven, dit draagt bij aan een prettige leeservaring.

Inhoud
Naast alle leuke anekdotes en oefeningen bevat het boek een methode om creatief te leren denken. Hierbij worden alle nodige praktische handreikingen gedaan. Het idee is simpel: wie ooit met het BOB model (Brainstormen, Oordeel vormen, Beslissen) heeft gewerkt heeft al een idee. Creativiteit HOE? ZO! Beschrijft een veel breder, meer toepasbaar proces waarbij uitgebreid aandacht wordt besteed aan  houdingen en ideeën in verschillende fasen. Het boek maakt waar wat het belooft: namelijk dat je manieren krijgt aangereikt om de standaard oplossingen te doorbreken en ‘buitengewone en efficiëntere antwoorden op alledaagse uitdagingen’ leert vinden. Het boek verbetert ook enkele misconcepties over creatief denken, waardoor eventuele weerstand wordt weggenomen.

Mijn Mening
In de beschrijving van het boek wil ik een beetje objectief zijn, maar helaas blijf ik daardoor oppervlakkig. Waarom was dit boek voor mij de eye-opener van 2007? Omdat hier op een heel duidelijke manier ideeën en werkwijzen worden voorgesteld. Omdat dit boek creativiteit van iets abstracts tot een concrete en zinvolle,  toepasbare bezigheid weet te maken. Het boek stelt duidelijk dat creatief denken iets is dat je leert in de praktijk, door te oefenen en zelf te experimenteren. Zo wordt overbodige abstractie of zweverigheid voorkomen. De handreikingen in het boek zijn een goede handleiding en houvast. Het boek schept een kader dat je zelf in moet vullen. Een uitdaging, dat zeker, maar een die de moeite is om aan te gaan.
Met andere woorden: dit is geen boek voor mensen die niet willen oefenen. Het idee van het boek is dat creativiteit iets is waarmee je aan de slag moet. Er bestaat geen sure way om het te leren. Die probeert het boek dan ook niet te geven. Er is geen ‘how to’, alleen een ‘wat zou je kunnen doen’, met een hoop onderbouwing en voorbeelden.
Tot nu toe heb ik de ideeën in creativiteit HOE? ZO! Gebruikt op zowel de universiteit als in blogposts en bij beiden met goede resultaten.

0 reactie(s) op “Boek: Creativiteit, HOE? ZO!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.