Bullshit-radar: voortaan in wervingscampagnes?

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

Zou de titel van dit weblog een officiële competentie kunnen worden denk je? Met verschillende gedragsindicatoren, niveaus en ontwikkelingstrajecten. Misschien staat het wel in wervingscampagnes over een tijdje: ‘pro-actief, hands-on mentaliteit en sterk ontwikkelde bullshit-radar’. Misschien valt het woord uiteindelijk wel onder z’n eigen betekenis, en dan hebben we toch weer een ronde cirkel. Maar alle ratio op een stokje, voor mij is het sinds kort toch een attenderend begrip in de dagelijkse gang van zaken, dat me steeds vaker en steeds beter helpt, zowel persoonlijk als professioneel.

De bullshit-radar

Het woord is niet nieuw natuurlijk, ik heb het zelf opgepikt via TV. Een advocate wordt in een serie geroemd om haar bullshit-radar, een kwaliteit die haar zeer ten goede komt in het vervolg van de serie. Op dat moment vond ik het vooral een goed gevonden woord, wat ik zelf vertaalde als ‘gezond verstand’. Maar een inzicht komt zelden alleen…..en zo stond ik een aantal weken geleden in een kroeg, zomaar opeens in een openhartig gesprek met iemand die ik voor de eerste keer ontmoette, die mij op een zeker moment vroeg: “Naar wie luister je?” Deze vraag werd geboren na een betoog van mij over mijn vak, mijn werk, mijn interesses en keuzes die ik kon, mocht, wilde of moest maken. En die vraag kon ik niet gelijk beantwoorden, terwijl ik normaal gesproken toch wel een antwoord klaar heb. Leven van binnen naar buiten, of van buiten naar binnen, that’s the question.

Fact-checking

Misschien begint het allemaal, ook binnen HR, wel gewoon bij feiten, getallen, regels, nummers. Het zogenaamde fact-checking is een rationele bullshit-radar natuurlijk. Met al die feiten, op verschillende plaatsen, en over verschillende onderwerpen, lopen we bijna ongemerkt de wereld van Big data binnen. Alles aan alles koppelen, verbanden zoeken en analyses opstellen. Vervolgens heb je weer allemaal nieuwe feiten enzovoort. Allemaal met als doel (HR) zaken te rationaliseren en uitkomsten (sturen op output) beter te voorspellen? Of om bewegingen, trends en stromingen beter te begrijpen? Willen we de huidige situatie bestendigen, of transitie vormgeven op basis van toekomstige feiten? Beide zal niet lukken lijkt me.

Feiten zijn niet altijd feitelijk

Feiten zijn onmisbaar in ons leven, zowel professioneel als persoonlijk. Ze bieden houvast, zekerheid, kader en zelfs deels perspectief. Maar gepresenteerde feiten, of beter waarheden, blijken niet altijd zo feitelijk te zijn. Vaak blijkt dat achteraf, als er opeens allerlei spreekwoorden over koeien, sloten en konten kijken van toepassing zijn. En daar komt de bullshit-radar weer om de hoek, en laat die nou net op gevoel en intuïtie werken. Er is geen krachtigere methode voor een uitstekend gesprek over feiten, dan de boel te scannen met je bullshit-radar. Gebruik je radar vooraf, zeker ook professioneel. Controleer feiten die ten grondslag liggen aan een plan met je radar, stel kritische vragen, en blijf vragen stellen over de ‘waarom’ en ‘hoe’. Oftewel, naar wie luister je, wat is jouw waarheid, en hoe gebruik je die waarheid om andere feiten te bekijken.

Natuurlijk gebeurde mij dit bovenstaande ook persoonlijk. Een mooi verhaal over je werk, carrière, en plannen in het leven. Het enige wat de ander deed is haar bullshit-radar aanzetten, en te vragen naar de waarom en het hoe van al die mooie gepresenteerde ‘feiten’. Er kan maar één conclusie zijn, als ik het allemaal terughaal en –lees.

Ik moet vaker naar de kroeg.

0 reactie(s) op “Bullshit-radar: voortaan in wervingscampagnes?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.