Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Communities of Practice (CoP)

"The concept of a community of practice (often abbreviated as CoP) refers to the process of social learning that occurs and shared sociocultural practices that emerge and evolve when people who have common goals interact as they strive towards those goals."

Aldus Wikipedia

Communities of Practice waren nieuws een paar jaar terug, in ieder geval voor mij. Dat weet ik nog, omdat ik voor mijn minor Communicatie een artikel heb geschreven over CoPs, mijn eerste artikel ooit. Als de stroom der tijd vriendelijker was geweest voor mijn harde schijf, dan had ik jullie het artikel alsnog onthouden. Sommige dingen blijven beter ongezien.

Een Co wat?
Naast mij ligt de PW van 28 februari 2004. Hier vond ik voor het eerst iets over CoPs. Zoals jullie hierboven kunnen lezen is een CoP iets dat ontstaat wanneer mensen een gezamenlijk doel hebben en nastreven. Op de Wikipedia wordt het voordeel van CoPs duidelijk vermeld: mensen begonnen CoPs te zien als manieren om sociaal kapitaal te ontwikkelen, innovatie te stimuleren en bestaande kennis in organisaties te delen.
Een voorbeeld van een CoP waar ik vier jaar geleden iets over las, was een intern forum in een grote organisatie waar arbeidsrechtelijke vragen gesteld konden worden. Zo werd voorkomen dat HRM´ers het wiel steeds opnieuw uit moesten vinden.

So... what happened?
En wat is er gebeurd met CoPs? Horen we die term nog wel eens? Eigenlijk niet, ik ben er in mijn nu twee jaar actief nieuws lezen niet meer op gestuit, helaas. Want het is een interessant concept. Nadere reflectie biedt echter de uitkomst. Want natuurlijk bestaat het idee nog. Er valt veel te winnen bij een concept waar een groep mensen gezamenlijk een doel nastreeft en waar men elkaar iets bijbrengt, elkaar stimuleert om nieuwe en interessante oplossingen te verzinnen. Vanuit die gedachte is het simpel. Wat is er gebeurt met CoPs? Ze bestaan, bijvoorbeeld op blogs!
Blogs zijn een ideale CoP: digitale kennisuitwisseling, kennisdeling, discussie over wat te doen, wat het beste werkt, wat in ieder geval niet werkt. En buiten blogs zijn er websites als HRBase en het forum van HRnetwerk, waar je vragen kunt plaatsen en antwoord krijgt van experts.

Kansen voor bedrijven
Vier jaar geleden schreef ik al dat er veel kansen liggen in het concept van CoP. Aandacht voor dit concept biedt veel (goedkope) manieren om kennis binnen de organisatie up-to-date te houden. Waarom zou je regelmatig geld uitgeven aan dure cursussen, als heel veel informatie online te vinden is? Moedig aan dat werknemers elke vrijdagmiddag een uur besteden aan het lezen van vakrelevante blogs.

Focus op het kennisdelen laat echter een belangrijk deel van CoP buiten beschouwing. Iets dat op blogs kan ontstaan, maar dat binnen organisaties nog veel en veel belangrijker is. Namelijk het community idee, het gevoel tot een groep te horen. Een groep met een bepaald doel.
Ieder bedrijf zou moeten willen bereiken dat werknemers die moeten samenwerken zon gevoel hebben. Het gevoel dat een bedrijf als geheel ergens voor staat. Zoals Ikea staat voor mensen van betaalbaar meubilair te voorzien, zoals een zorgverzekeraar staat voor het ontzorgen van mensen. En elke afdeling op zich zou een idee moeten hebben van hun rol in het proces en het belang voor het geheel.

Een rol voor HR dus! Om de cultuur binnen het bedrijf te richten op het vormen van een community. Eentje met een goede sfeer en een gezamenlijk doel voor ogen.
Come to think of it, waar zijn bedrijven anders voor bedoeld?

Geplaatst in Community Management door Chris Stapper op 31 juli 2008

Reacties op Communities of Practice (CoP)

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.