Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

De crisis te lijf!

Kent u hem al? Die reclame van een automerk dat ons aanspoort om ondanks de sombere economische voorspellingen toch gewoon die auto te kopen?

Ik vind hem fantastisch, niet omdat ik fan ben van het betreffende merk (mijn voorkeur ligt meer in de Scandinavische hoek), maar omdat het recht tegen de stroom ingaat. Naar mijn idee stimuleert het de mensen om verder te kijken dan hun neus lang is. In het licht van mijn eerdere blog over anticyclisch investeren zag ik ineens de parallel.

Het consumentenvertrouwen heeft een enorme invloed op onze economie, al die mensen die geen auto, ijskast, TV etc. aanschaffen werken ongemerkt mee aan de negatieve spiraal waar we ons in bevinden. Als we nu reclamemakers krijgen die ons Nederlanders stimuleren om wél de aanschaf te doen, dan zou dit mee moeten helpen aan een voorspoedig herstel van onze economie. Of ga ik dan wel heel kort door de bocht?

Overigens verwacht ik niet dat we een enorme lange dip voor de boeg hebben. Ik hoor en zie bij onze klanten toch de verwachting dat er vanaf het 2e kwartaal van dit jaar weer een toename in orders en dus activiteiten te verwachten is. Dat geeft mij in ieder geval wel weer een extra impuls om vooral mee te werken aan dat verdere herstel van het consumenten vertrouwen. Ik heb geen auto nodig maar denk dat ik maar eens ga shoppen voor iets dat ik eigenlijk niet nodig heb, voel ik me vanzelf weer wat beter…..

Geplaatst in HR varia door Marc Loohuis op 20 januari 2012

Reacties op De crisis te lijf!

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Ik ben juist een fel tegenstander van een economie die gebaseerd is op de aanschaf van nieuwe dingen die we eigenlijk niet nodig hebben. Ik begrijp wel dat die 'lucht' die er in de economie zit (de relatief lege waarde, zo gezegd) er voor zorgt dat er meer speling in de economie zit. En dat die speling zorgt voor het vrijer (vrijer dan anders) beschikbaar maken van goederen.

Maar daar wrijft wat mij betreft iets. Ik zou veel liever zien dat we groeien naar een meer waarde georiƫnteerde economie. Een economie waar we waarde scheppen voor elkaar in plaats van dat de waarde (hopelijk) voortvloeit uit financieel georiƫnteerde activiteiten. Het idee hierachter zijnde dat als we bezig zijn met wat we echt waarde heeft, dit waarde hebbende ding er beter uit komt dan wanneer we bezig zijn met iets waarbij de waarde een uitvloeisel is van het systeem.

Wellicht ben ik daar te idealistisch in, maar ik hoop dat de crisis hier aan bij zal dragen.

A. R. Ria op 15 december 2015 16:44

I understand, and respect, both points of view.

Importantly, I feel its all about being a responsible citizen! If you have 100 euro in your purse; you should be able to decide, freely, to spend it as you see fit. Part of the spend will be directed on 'need to have items', some of it may be spent on 'nice to have items'. some of it maybe for good causes 'good doelen', and the rest as we say in English, "to be saved for a rainy day" (sparen voor slecher tijden).

It's all about responsible choices ...

Plaats zelf een reactie