Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

De ideeënjacht van NASA

Afkijken bij de buren is een zeer leerzame bezigheid. En van NASA valt veel te leren. Vandaag las ik dat NASA op zoek is naar ideeën. In dit artikel wil ik kijken hoe ze dat hebben aangepakt en wat wij als HRM-ers daarvan kunnen leren.

Het budget
Het budget is twee miljoen dollar. De tijdslimiet 6 maanden. Tot 4 juni kunnen instituten van industrie tot universiteiten zich inschrijven. De voorstellen moeten binnen zijn op 7 juli en de maximale individuele beloning is 250.000 dollar. "The contract performance period is six months or less". Het programma werkt aan een transportatiesysteem voor in de ruimte. De specificaties laat ik over aan natuurkundigen.

Wat gebeurt hier?
NASA gebruikt haar zeer grote naamsbekendheid om ideeën aan te trekken. Ik kan me voorstellen dat veel organisaties staan te springen om voor NASA aan de slag te gaan. Niet per se om de 250.000 dollar, maar om een vermelding, de mogelijke deelname aan een ontwikkeling die ons verder helpt in de ruimte. De PR alleen al zal bedrijven en universiteiten goud waard zijn.
Dus de aanpak lijkt simpel: een beloning, omdat dat er bij hoort. En een persbericht. En NASA komt aan innovatieve ideeën vanuit een breed perspectief. Ik kan niet oordelen over hoeveel die 2 miljoen dollar is binnen deze wereld, maar ik verwacht dat (grote) bedrijven aan een vergelijkbare actie veel meer geld kwijt kunnen zijn.

Wat valt er te leren?
Slim gebruik van naamsbekendheid kan een hoop geld besparen. En investeren in een merknaam, een brand, dat is investeren in de toekomst. Dat NASA dit doet is slim en levert ze ongetwijfeld een aantal bruikbare ideeën op. Grote bedrijven in Nederland zouden ook vergelijkbare acties kunnen proberen: met een leuk event er om heen wed ik dat er genoeg academici en vooral ZZP'ers zijn die een uitdaging aan willen gaan. Niet per se om het geld, maar om de bekendheid. En omdat het een uitdaging biedt.
Maar laten we nog een stapje terug doen, of juist een stapje dieper. Dit werkt ook op persoonlijk niveau. En dan bedoel ik niet het binnenhalen van ideeën, maar het gebruiken van een bepaald brand om opdrachten te krijgen. Profileer jezelf als eerste astronaut/HRM-er en vooruitstrevende organisaties zullen uitkijken naar je zwaartekrachtontstijgende innovaties.

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 29 mei 2008

Reacties op De ideeënjacht van NASA

Michel Rijnders op 15 december 2015 16:44

Chris,



Het is niet alleen maar slim gebruik van de merknaam. De wereld en business is aan het veranderen: bedrijven maken slim en kosteneffectief gebuik van de wereld als talentpool door middel van mass collaboration.



Wat NASA nu doet in 1 campagne is niet zo vernieuwend. Op Innocentive (http://www.innocentive.com/) bijvoorbeeld zoeken bedrijven al een tijd met succes naar oplossingen in ruil voor beloning in de wereldwijde science talent pool.



De uitdagingen, of de mogelijkheden, die hier voor HR liggen? Beperk je blik niet meer alleen tot het proberen van binnenhalen van al het talent dat je nodig hebt voor nieuwe vindingen en probleemoplossing. In plaats van duur talent of dure onderzoeksbureau's / consultants is het vaak sneller en goedkoper om de wereld als talentpool in te zetten door middel van initiatieven zoals Innocentive.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Ha Michel,



Bedankt, ik kende innocentive nog niet. Het doet me denken aan Battle for concepts, ontzettend interessant. Toch heb ik hier naar mijn smaak te weinig over gehoord, vandaar het artikel.



Ben het zeker eens met je formulering van de uitdaging voor HR. Wel vraag ik me af hoe je de concrete invulling ziet: moet HR interdisciplinair denken? Of beter samenwerken met bijvoorbeeld de marcom afdeling om het beoogde effect te bereiken?

En als P&O-er ben ik ook benieuwd naar een relatie met de multidimensionale organisatie: zou die beter in staat zijn om talent aan te trekken en naar buiten te communiceren?

Plaats zelf een reactie