Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

De kracht van e-HRM

HRM is toch mensenwerk, oftewel face-to-face recruitment? Hoe kan een computer nu voor persoonlijke recruitment zorgen? Deze traditionele denkwijze is helaas nog overdadig aanwezig in de HRM wereld. Wat is dan eigenlijk de kracht van e-HRM?

Wat is e-HRM?

Om de kracht van e-HRM aan te kunnen geven is allereerst een duidelijk beeld van e-HRM van belang. Er is niet echt een eenduidige, algemeen geaccepteerde defenitie van e-HRM, oftewel electronic Human Resource Management. Maar letterlijk genomen betreft het alle 'elektronische' HRM-activiteiten, oftewel alle op internettechnologie gebaseerde hulpmiddelen die HRM in algemene zin ondersteunen.

Ondersteunen, niet overladen

e-HRM fungeert dus als ondersteuning van de HRM-er en niet als extra obstakel om je werk te kunnen doen. Bij goed gebruik van e-HRM wordt je werk juist gemakkelijker gemaakt. Een voorbeeld: "Hoe meer kandidaten reageren op de vacatures die online staan, des te minder CV's hoef je zelf te zoeken in je bestand of op internet. Je kunt je 100% richten op het selecteren van de juiste kandidaat en dus op het 'rondmaken'." Tevens staat alle informatie die de kandidaat online invoert meteen in je systeem, dus voorkom je veel administratieve handelingen die je wel zou hebben als iemand je 'winkel' inloopt.

Voordelen van e-HRM

e-HRM is pas echt op 'stoom' gekomen eind jaren negentig, toen er veel over gezegd en geschreven werd op congressen en in vakbladen. Sinds die tijd hebben veel organisaties e-HRM in hun organisaties geïmplementeerd, aangezien er grote voordelen aan verbonden zijn:

  • Lagere bedrijfskosten door minder administratieve handelingen
  • Toenemende tevredenheid onder klanten/kandidaten; alle informatie is binnen handbereik en snel te verkrijgen
  • Laagdrempelig; klanten/kandidaten hoeven niet te bellen of ergens langs gaan, maar ze kunnen eerst meer informatie lezen en dan zelf bepalen of en hoe ze reageren
  • Functie van HRM-er verplaatst van administratief naar uitvoerend en ondersteunend

 Verdwijnt traditionele HRM?

e-HRM kan natuurlijk nooit de traditionele manier van werven vervangen. Het moet gezien worden als een belangrijke aanvulling. De internetpopulatie wordt steeds groter en er zijn steeds meer mensen die online op zoek gaan naar vacatures. Daardoor zal op de lange termijn e-HRM en specifiek ook e-Recruitment aan belang winnen ten opzichte van traditionele werving & selectie.

Laat het je werk makkelijker maken.

Interesse in meer informatie omtrent e-HRM of e-Recruitment en de gevolgen voor uw organisatie? Bekijk dan het onderzoek* naar deze onderwerpen.

*Link werkt niet meer per 3-9-2015

Geplaatst in HR varia door Ad de Beer op 23 oktober 2008

Reacties op De kracht van e-HRM

Rogier op 15 december 2015 16:44

Even een leuk voorbeeld van E-recruitment waarin het doel (eenvoudiger maken van het proces) tenkoste gaat van het persoonlijke karakter van HRM, alsmede de effectiviteit van het proces (verkrijgen van meer reacties):



De sollicitatieprocedure voor een vacature bij een niet nader te noemen organisatie verliep geheel digitaal. "Reageren per geschreven brief is niet mogelijk", stond er op de website te lezen. Vervolgens kon je als sollicitant heel handig je c.v. als attachment toevoegen, om vervolgens een beschrijving van je laatste 2 werkgevers en functies ook nog even apart in te voeren in een invulveld verderop. Open laten was geen optie want dat accepteerde het systeem niet. "de volgende gegevens ontbreken nog" was de onverbiddelijke melding nadat ik vergeefs op de "send" button drukte. Als laatste werd mij nog gevraagd om mijn e-mail adres (wat eveneens in het c.v. stond), "omdat dit immers de manier is waarop wij contact met u opnemen". Op dat moment wist ik zeker dat mijn reactie in ieder geval nooit aan zou komen..

Arjan op 15 december 2015 16:44

Efficientie voor de werkgever die ten koste gaat van de (potentiele) werknemer zal uiteindelijk ook ten koste gaan van de werkgever.

Rogier zijn voorbeeld spreekt voor zich. Plausibel is het niet maar ik schat in dat het in 80% van de online sollicitatieprocedures zo gaat.

Chantal Steinmann op 15 december 2015 16:44

Ik zeg ook niet dat e-HRM al optimaal ingezet wordt. Veel bedrijven zien wel het nut ervan in, maar denken inderdaad vaak niet vanuit de 'klant', oftewel de kandidaat. Het makkelijker maken van het proces hoeft niet ten koste te gaan van de kandidaat, maar kost dan wat meer investering in tijd en geld vanuit het bedrijf. Het inzetten van bijvoorbeeld een CV lezer, die de belangrijkste zaken er al uit filtert, zorgt ervoor dat een reactieformulier heel kort kan zijn.



Het blijft onvoorkomelijk dat bepaalde zaken ingegeven moeten worden, zelfs met een CV lezer, omdat:

*er bepaalde checks zitten op reacties vanuit internet, om bijvoorbeeld dubbele inschrijvingen te voorkomen.

*niet iedereen zijn CV hetzelfde indeelt en er dezelfde volledige informatie in zet.



Blijf bij het inzetten van e-HRM denken vanuit de kandidaat en je zult zien dat je effectiviteit en efficientie zullen toenemen.

Dennis op 15 december 2015 16:44

De opkomst van "e-hrm" is analoog aan de digitalisering (analoog aan de digitalisering...haha). Dit staat er los van of dit goed of fout gebeurt. Net zoals bij traditionele werving en selectie, kan er bij digitale werving en selectie ■rg veel mis gaan. Je ziet dan ook vooral dat de grotere partijen zich minder snel/minder goed aanpassen aan de ontwikkelingen op dat gebied. De kleine partijen passen zich wat dat betreft sneller aan, en de kwaliteit van de digitale dienstverlening ligt daar vaak een stuk hoger.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

[quote](analoog aan de digitalisering...haha)[/quote]



Ik moest lachen.:D



Verder: helemaal mee eens.

Plaats zelf een reactie