De kunst van een goede pitch; jij kunt het ook

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

Waarom zou een sollicitant moeten leren pitchen? Een goede vraag, die intussen steeds meer de gemoederen bezig houdt.

Het bijzondere van pitchen is dat je bijna evenveel voorstanders als tegenstanders treft. Die laatste categorie doet het af als typisch Amerikaans en vindt dat je jezelf niet te veel moet pushen. De voorstanders snappen dat een pitch een krachtig hulpmiddel is om duidelijk te maken wat je kan betekenen.

Jezelf trainen in een goede pitch geeft zelfvertrouwen en maakt duidelijk waar je van bent. Wie er gelijk heeft laat ik graag in het midden, iedereen heeft recht op een mening. Wat ik in dit blog wel probeer te doen is schetsen waarom het jezelf trainen in een pitch jou helpt om je (sollicitatie) doelen te bereiken.

De essentie van een pitch

Daarmee komen we gelijk aan de kern: een pitch is een middel, een techniek, een format dat maar één doel heeft: bereiken wat jij verlangt. En dat is natuurlijk veelzijdig, jouw verlangen kan alle kanten op gaan: een nieuwe vriend vinden, een baan vinden, een opdrachtgever vinden, een investeerder vinden, enz.

Gemeente Rotterdam en UWV gaan cliënten leren pitchen

Een voorbeeld uit de praktijk. De gemeente Rotterdam heeft een project Aan Slag. In dit project leert de gemeente haar werkzoekende bijstandtrekkers niet alleen hoe je een brief en CV schrijft: ze moeten ook leren hoe je een pitch in elkaar zet. Een paar maanden geleden had ik het genoegen de pitch aan het team uit te leggen.

En Rotterdam is niet de enige instantie die dat doet, ook het UWV besteedt aandacht aan de pitch. Met de regionale banenmarkt in Zwolle sta ik binnenkort op hun podium om werkzoekenden te vertellen dat een pitch een krachtige tool is in het sollicitatieproces.

Verdiep je eerst in wat je doelgroep wenst

Een pitch is een ultrakort verhaal dat je in een minuut kunt vertellen. Het maakt duidelijk wat jij in de aanbieding hebt. Je verhaal zit zo in elkaar dat degene die jouw pitch hoort daadwerkelijk onder de indruk raakt en het idee krijgt dat hij met de juiste partij praat. Om dat hoogstaande doel te bereiken moet je wel eerst weten wat hem bezielt, wat zijn echte behoefte is, wat hem bezig houdt.

Onderzoek het functieprofiel en lees vooral tussen de regels door

Een voorbeeld. Je maakt een pitch voor een bedrijf dat een vacature wil invullen. Het is belangrijk om eerst daar eens goed naar te kijken. Lees de profielschets. Wat zoeken ze nu ècht, wat is hun uitdaging, wat lees je tussen de regels door?

Daar ga je op inspelen met je pitch. Zo maak je je aanbod meer vraag-gestuurd in plaats van aanbod gestuurd. De behoefte bij jouw markt of doelgroep moet je haarscherp weten te verwoorden. Daarmee kun je een brug slaan die de logische verbinding maakt tussen wat zij nodig hebben en jouw unieke oplossing.

En jouw unieke oplossing verwoord je natuurlijk zo scherp mogelijk. Wees kort en krachtig, zorg voor overtuigingskracht en geloofwaardigheid. Doe het op een manier alsof je er al staat, alsof je een al niet meer weg te denken onderdeel bent van hun organisatie.

Momentum

De situaties waarin jij de kans krijgt om je zelf zichtbaar te maken met jouw aanbod (je sollicitatie) zijn doorgaans niet royaal bemeten. Pak daarom je kans en wees trefzeker. Dat betekent dat iedere pitch anders is, dus concentreer je op een 100% match. In dit pleidooi voor maatwerk kun je nog steeds een format gebruiken. Dat is een structuur van jouw korte verhaal. Die is te maken en dat is te leren. Hoe? Daar zijn allerlei prima workshops voor. Vaak nog gratis ook. Heb je al ervaringen met pitchen of pitch trainingen? Dan zijn we razend benieuwd naar wat jij er over te zeggen hebt… leuk als je je ervaringen met ons wilt delen!

0 reactie(s) op “De kunst van een goede pitch; jij kunt het ook”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.