Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

De nieuwe visie op outsourcing

Het lijkt wel of outsourcing uit de belangstelling verdwenen is.

Outsourcing - het overdragen van (een deel van) een bedrijfsactiviteit - is een ontwikkeling die jaren geleden sterk opkwam en veel aandacht kreeg. Je kon spreken van een ware hype en veel bedrijven deden aan deze ontwikkeling mee, soms ingegeven door collega’s die ook meededen. Het werd gezien als dé oplossing voor de problemen waar organisaties mee geconfronteerd werden. Outsourcing hield de belofte in dat de bedrijfsvoering eenvoudiger, efficiënter en flexibeler zou worden. Het management kon zich weer concentreren op de kernactiviteiten. Een goede ontwikkeling vond men, want dat waren immers de zaken waar men van huis uit goed in was.

olafoutsourcing (Olaf Outsourcing.JPG)

Zo verdwenen bij veel bedrijven (delen van) ICT afdelingen, bedrijfsrestaurants en de bedrijfsbeveiliging uit de eigen organisatie en werden deze overgedragen aan derden. Deze ontwikkeling werd later gevolgd door de uitbesteding van bijvoorbeeld de salarisadministratie, de financiële – en de logistieke functie. Echter de gouden belofte van outsourcing werd lang niet altijd nagekomen. Een rapport van Gartner stelt zelfs dat 30% van de outsourcingsprojecten niet de verwachte voordelen voor het bedrijf brachten. Als oorzaken noemt Gartner zaken zoals het ontbreken van een goede voorbereiding en van  een goed projectmanagement en een goede projectstructuur. Ook kwamen op het moment van outsourcing zwakke punten van de organisatie zoals het ontbreken van uniforme bedrijfsprocessen, aan het daglicht.

Is outsourcing nu uit de belangstelling van ondertekeningen verdwenen?
Nee, de ontwikkeling heeft zich doorgezet, zij het dat het onderwerp veel minder dominant in de publiciteit aanwezig is. Outsourcing is een nog steeds een proces dat bijdraagt aan een efficiëntere  organisatie. Ook nu onderzoeken organisaties de voordelen van de uitbesteding van hun facilitaire afdelingen, hun vastgoeddiensten en kwetsbare afdelingen.

Als  – en dat leert de recente geschiedenis ons – daarbij gelet wordt op een aantal belangrijke randvoorwaarden, dan kan outsourcing een oplossing zijn om een organisatie efficiënter, flexibeler en professioneler te maken. De visie met betrekking tot outsourcing is echter wel gewijzigd: outsourcing wordt nu gezien als een businesscase waar voor de uitvoering een gedegen projectorganisatie en –structuur nodig is. 

Outsourcing begint met een gedegen voorbereiding en de vraag: zijn wij als organisatie klaar voor outsourcing en de gevolgen daarvan? En net als in het voetbal geldt ook hier dat een stevige voorbereiding, een effectief spel- en aanvalsplan en een gedegen training geen garantie is voor een overwinning, maar de kans daarop wel sterk doet stijgen.

Wellicht speelt voor u op dit moment, op korte of lange termijn het vraagstuk van outsourcing. Als u wilt weten hoe u zich gedegen kunt oriënteren en voorbreiden op outsourcing, vraag dan de gratis checklist aan (mail: olafotten.oim@planet.nl ).

Meten is weten; gissen is missen!

Geplaatst in HR varia door Olaf Otten op 1 februari 2012

Reacties op De nieuwe visie op outsourcing

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Ha Olaf,

Interessant om te horen dat outsourcing als onderwerp volwassen aan het worden is.

Ik herlas zojuist je stuk en begon me af te vragen hoe het er nu voor staat met India en Oost-Europa. We hebben daar bijvoorbeeld veel ICT opdrachten uitgezet. Van vrienden in de ICT wereld hoor ik gemengde tot negatieve reacties: ja er wordt hard gewerkt, maar er wordt niet altijd goed gecommuniceerd. Er moet hier vaak nog het nodige werk worden gedaan, waardoor de besparing uiteindelijk meevalt.

Hoe zie jij dit? Is dit een bij-effect van outsourcing, of is het slechts een teken dat outsourcing nog in de kinderschoenen staat?

Olaf Otten op 15 december 2015 16:44

Beste Chris,

Je hebt gelijk dat outsourcing een volwassen onderwerp is. Alleen: onderschat het niet want outsourcing is niet kinderlijk eenvoudig!

Het klopt dat er nogal wat organisaties zijn die activiteiten naar India en Oost-Europa geoutsourced hebben.

De ervaringen zijn wisselend en lang niet altijd overtuigend positief.

Zo heeft een groot Nederlands bedrijf een deel van de administratieve activiteiten naar Polen uitbesteed. Dit is absoluut geen succes geworden; achteraf bezien zijn er ernstige inschattingsfouten gemaakt. Een van de belangrijkste inschattingsfout was dat het veel langer duurde voordat men in Polen de vereiste kennis en ervaring opgedaan had.

Het is van groot belang om bij uitbesteding een solide businesscase te maken.
Bovendien: laat deze businesscase door een externe ter zake deskundige beoordelen. Deze is immers geen directe belanghebbende en zal tot een onafhankelijk - en in dit geval beter - oordeel komen!

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Beste Olaf,

Zou je kunnen zeggen dat we van outsourcing kunnen leren dat zichtbare kosten niet alles zijn? Want dat lijkt me een thema dat in veel meer HR onderwerpen naar boven komt.

Verder is het ergens wel ironisch dat je alleen activiteiten buiten je organisatie zou moeten plaatsen onder begeleiding van iemand die buiten de organisatie staat. Maar zeker begrijpelijk. Interne politiek en belangen spelen zo een grote rol, dat je dit niet kunt doen zonder een objectieve mening in de mix.

Plaats zelf een reactie