Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

De toekomst van het CV (ondanks social media)

Hoe ziet het ideale cv er uit? Vroeg een vriendin zich recent af. Een hele actuele vraag, want het aantal manieren om te solliciteren neemt alleen maar toe. Neem alleen al de 'apply with LinkedIn' knop, die we ook op deze website gebruiken. En lang niet alle sollicitatiemogelijkheden, maken gebruik van een CV. Sterker: ik ken mensen die nog nooit een CV gemaakt hebben en die toch al in hun vierde, vijfde baan zitten. Personal branding is het woord, social media. En het CV? Dat zou overbodig kunnen worden. Toch is er naast al deze alternatieven ruimte is voor een documentje met daarin persoonlijke gegevens en ervaring. Hoewel misschien niet in de huidige vorm. Twee voordelen en een nadeel:

linkedin profiel chris stapper (LinkedIn profiel chris stapper.JPG)

 

Pro: Een CV is altijd toegespitst op de vacature
Ik weet niet hoe vaak u uw LinkedIn profiel bijwerkt. Maar als u solliciteert op verschillende functies, dan kunt u niet tegelijk verschillende LinkedIn profielen hebben. Een CV kunt u wel aanpassen, zodat het aansluit op de verschillende functies. De verschillen hoeven niet groot te zijn, maar door alleen andere kernwoorden (die net zo relevant zijn) terug te laten komen, kan uw ervaring beter aansluiten op de benodigde ervaring voor de functie waarop u solliciteert. Een voordeel dus van een CV boven LinkedIn: het is erg vrij aan te passen en dan gericht op te sturen.

Con: Maar een CV verouderd
Helaas heeft een CV in .doc of .pdf formaat ook zijn nadelen. Het is statisch en verouderd relatief snel. Bureaus bijvoorbeeld, hebben duizenden CV's met niet meer kloppende adressen, telefoonnummers, etc. Geen wonder dat LinkedIn een grote voorkeur geniet: via LinkedIn is iemand altijd te bereiken. Het LinkedInprofiel is ook altijd up-to-date, hoewel misschien niet gericht op een enkele vacature. Maar niet helemaal perfect bereik is nog altijd beter dan geen bereik.

Pro: ultieme vrijheid
Om terug te komen op de vraag van het ideale CV: er is niet één perfecte vorm. Het CV is alleen een medium om jouw geschiktheid voor een functie of opdracht aan te tonen. En om de recruiter te triggeren om je uit te nodigen voor een gesprek. Een ideaal CV doet dus alleen dat. En daarvoor kan het allerlei vormen aannemen. Ontwerpers kunnen een visueel CV maken, HRM'ers een tekstuele opsomming van functionele eigenschappen. En een ICT'er maakt misschien een overzicht van zijn ICT kennis. En hier ligt een sterk voordeel van het CV ten opzichte van meer statische media: een CV kun je precies zo maken als je zelf wilt.

En dat statische, misschien is dat op te lossen. Zet bijvoorbeeld bovenaan je CV een link naar een open Google docs document, met daarin je up-to-date CV. Als de recruiter dan je CV tegenkomt en het is verouderd, dan kan hij op die link klikken en toch je contactgegevens vinden. Maar het zou nog mooier zijn als je LinkedIn profiel zo dynamisch zou worden.

Voor wat CV humor, zie: Grappige CV's en CV opmerkingen

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Chris Stapper op 21 maart 2012

Reacties op De toekomst van het CV (ondanks social media)

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.