Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Denk erom HRM: Voelen mag niet! Of wel?

Ik heb ooit eens in een bijeenkomst en een artikel, niet eens voor de grap, zes IQ’s gedefinieerd:fysiek, mentaal, emotioneel(!), sociaal, relationeel en spiritueel. Als je je er in verdiept scoren we op alle niveaus over de gehele linie gesproken tragisch laag.


Onvermoeibare en enthousiaste Chris Stapper geeft in zijn laatste blognieuws aan dat videoclips die emoties oproepen onze leerprestaties verhogen. Onze stemming beïnvloedt onze prestaties. Hij vraagt of iemand antwoord wil geven op de vraag of HRM’ers met emoties werken en of dat meer zou moeten zijn. Omdat ik inderdaad uit mijn praktijk onderstaande ervaringen heb die aansluiten bij dit onderwerp waag ik een poging:

  1. Kom eens met je emoties bij een HRM’er en die negeert die en verwijst je naar de maatschappelijk werker.
  2. Uit als HRM’er je emoties en wordt eens afgeserveerd of je krijgt een minteken achter je naam. Einde carriëre.
  3. Ga als ondernemer / werkgever met je kwetsbaarheid naar je HRM’er. Intern die tonen zou zelfmoord zijn. Dan toch maar liever naar een executive-coach.
  4. .Stuur eens een mailing rond over effectief omgaan met boosheid in organisaties. Respons nul: “Wij zijn niet boos. De buren............”
  5. Laat eens emoties echt toe in een vergadering en vraag de waarden en normen van je teamleden eens op. Gauw de deksel op de beerput. Beren genoeg in deze tijd.

De lijst kan langer. Conclusie: Er zijn ongetwijfeld fantastische voorbeelden van hoe goed men binnen organisaties met emoties omgaat, maar............

  • Emoties en andere uitingen van ons IQ worden individueel en collectief over het algemeen merendeels verdrongen.
  • Woorden als idealen en zielsverlangen zijn eng, onbespreekbaar, duwen je in de hoek van de realiteit ontvluchtende, kwetsbare zweefkees of zweeftruus.
  • Ze zijn vervangen door gedevalueerde en door commercie en oppervlakkigheid verkrachte begrippen als authenticiteit, integriteit en passie.
  • Boosheid en teleurstelling en frustratie laat je niet blijken, anders dan door strikt verborgen agenda’s, geroddel en verborgen en openlijk pesten.

Kranten enz. staan helemaal bol van het woord vertrouwen, maar als we dat weer terug willen in onze samenleving dan dienen we eerst individueel de volgende vragen te beantwoorden:

  1. Vertrouw jij jezelf? Waarom? Waarom niet?
  2. Vertrouw jij de ander? Waarom? Waarom niet?
  3. Vertrouw jij het leven? Waarom? Waarom niet?
  4. Vertrouwt de ander jou? Waarom? Waarom niet?
  5. Kan het leven en kan de wereld jou vertrouwen en op jou rekenen?

Als we deze vragen op alle zes kwaliteitsniveaus van leven hebben beantwoord, dan ontstaat er wellicht ruimte voor echte aandacht voor zowel de positieve als de negatieve emoties in organisaties. Nu bestaan organisaties op alle niveaus voor het overgrote deel uit geharnaste functionarissen. Mocht ik hier het paradijs gemist hebben, bel of mail me dan even. Er is over te praten.

Geplaatst in Compensation & Benefits door Bert-Jan van der Mieden op 23 oktober 2008

Reacties op Denk erom HRM: Voelen mag niet! Of wel?

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

@Bert-Jan

Dank voor het compliment!



Hier is het artikel dat Bert-Jan aanhaalt:

http://www.gidsonline.nl/?subject=news&id=627



Emoties zijn op twee manieren belangrijk voor HRM'ers. Zoals Bert-Jan aangeeft: als je emoties negeert / er niets mee doet kunnen ze negatief uitpakken. En er goed mee omgaan leidt juist tot positieve gevolgen: verbeterde productiviteit.



HRM'ers werken met mensen en daar komt een zekere hoeveelheid emotie bij mee. Maar HR is niet meer P&O zoals het decennia geleden was, toen de afdeling zich meer richtte op het helpen van werknemers. HR is meer een stafafdeling die over de 'human resource' van de organisatie gaat. En voor persoonlijke problemen is er een coach/psycholoog/etc. Toch komen HRM'ers emotionele situaties tegen, bijvoorbeeld wanneer ze iemand ontslaan.



Dat speelt tegelijk met de maatschappelijke ontwikkeling die Bert-Jan aanhaalt: emotie is een moeilijk onderwerp om over te beginnen.



Goed stuk Bert-Jan; vertrouwen als basis om (weer) over emotie te kunnen praten. Wel vraag ik me af of en hoe organisaties hier richting aan zullen geven. En of er niet ook een grote rol is voor de werknemer: wil de werknemer emotie en organisatie wel in ■én straatje brengen, door op zijn werk over emotie te praten? Naar ik begrijp zijn er erg veel mensen die priv■ en zakelijk behoorlijk gescheiden willen houden.

Bert-Jan van der Mieden op 15 december 2015 16:44

Een mens gaat 24 uur per dag met zijn/haar emoties om!! Er is wat dat betreft helemaal geen scheiding tussen prive en werk, ook al denkt men dat van wel. Het is vergelijkbaar met "je communiceert nooit niet".

Dat men in organisaties niet over privezaken praat is begrijpelijk en klopt ook wel, maar prive en zakelijk werken over en weer veel meer op elkaar in dan men wil toegeven en toegeeft. Kern van het artikel is dat men ook in organisaties, als werkgever en als werknemer, niet in staat is om adequaat met emoties en uitingen en verdringingen daarvan om te gaan.

Als externe vertrouwenspersoon kun je daar een hele belangrijke rol in spelen. Doordat de communicatie daardoor veel beter en effectiever gaat verlopen levert dat zelfs enorm veel geld op. Ik zie dat niet graag als hoofdmotief, maar het is wel een goed bijmotief voor een werkgever. Dat moet je overigens niet bij een bedrijfsarts of arbodienst of maatschappelijk werk neerleggen. Een onafhankelijke externe vertrouwenspersoon, die het in zijn professie heeft, kan de organisatie wel leren hoe men effectiever met emoties om kan gaan. Daarmee maakt deze zich op den duur ook minder nodig.

Bert-Jan van der Mieden
extern vertrouwenspersoon

Plaats zelf een reactie