Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

digitaal-werven.nl dé tegenhanger van website van het jaar?

Dat het belangrijk is om een goede wervingssite te hebben moge duidelijk zijn. Gezien het krapper worden van de markt ( er is geen krapte want er is nog voldoende aanwas al is dat wel minder) wordt het wel steeds belangrijker om de conversie ( ofwel het aantal mensen dat reageert van het aantal dat op de site binnenkomt) goed te laten zijn.

Er wordt natuurlijk al elk jaar onderzoek gedaan door de Intelligence Group naar de beste wervingssite van Nederland.

Er ontstond echter een grote discussie tussen Marc Drees en de Intelligence Group. Marc deed destijds testen en scans van het sollicitatieproces bij de bedrijven die genoteerd waren aan de AEX. Daaruit concludeerde hij, als specialist op het gebied van online recruitment, dat ING de slechtste was.

Nog geen dag later maakte de Intelligence Group bekend dat zij de site van de ING als beste wervingssite hadden uitgeroepen.

Uit de discussie en de onvrede met de methoden van de Intelligence Group is er wellicht het recente interessant initiatief gestart door Marc Drees en Bas van de Haterd: Digitaal Werven.

Dit initiatief is een onderzoek naar de wervingssites van bedrijven. Dit kunnen zowel specifieke 'werkenbij' websites zijn als vacaturesecties van corporate websites. Het onderzoek is niet gericht op websites die werven voor derden. Deze sites kunnen alleen beoordeeld worden op hun eigen vacatures.

Om het onderzoek zo objectief mogelijk te maken vindt de evaluatie plaats op verschillende factoren:

  • Design van de site
  • Gebruikersgemak
  • Functionaliteiten
  • Inhoud van de site
  • Opbouw van de vacatures
  • Het sollicitatieproces
  • Innovatieve toepassingen

Wat ik mis in de lijst zijn de volgende zaken:

  1. de vindbaarheid van de site( in zoekmachines en andere sites ( SEM= SEO+SEA)),
  2. toegankelijkheid


Ben benieuwd of er verschillende winnaars zullen zijn in het onderzoek van de IG en Digitaal werven.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Expand Redactie op 2 november 2007

Reacties op digitaal-werven.nl dé tegenhanger van website van het jaar?

Bas van de Haterd op 15 december 2015 16:44

Paul,

Wat bedoel je precies met de toegankelijkheid?

Wat betreft de vindbaarheid (SEO en SEA) hebben we dit jaar expliciet nog gekozen het niet te doen (waarbij Marc en ik uiteraard een stevig gesprek hebben gevoerd). Dit omdat het heel lastig meetbaar is. Immers, waar zoekt een werkzoekende in google op. Vacature en branche? Vacature en functienaam? Hoeveel functienamen dan? Etc. We kijken hier zeker naar, maar dit jaar hebben we nog geen goede vraagstelling gevonden (mocht je suggesties hebben, heel graag natuurlijk!)

paul op 15 december 2015 16:44

Bas,



De lijst die jullie hebben maakt mij wel "blij". Dit is, voor zover ik weet, het eerste onderzoek dat met het gehele proces van solliciteren rekening houdt( van kennismaken tot transactie).



Voor wat betreft vindbaarheid: Wellicht een idee om de meest voorkomende functie per partij te nemen? Maar je kan ook kijken of er met basisregels er in de code rekening is gehouden en wat het aantal geindexeerde pagina's is, pagerank, linking...Etcetc..



Ik zal er eens over nadenken en als ik een goede vraagstelling heb zal ik die zeker mailen...



Voor wat betreft de usability etc: Ruben Timmerman vragen om mee te doen in jury?



Toegankelijkheid: accessability, wordt er bijvoorbeeld rekening gehouden met kleurenblindheid oid...

Bas van de Haterd op 15 december 2015 16:44

@Paul: wat toegankelijkheid betreft zit er dan wel in, alleen valt dat bij ons onder gebruikersgemak :) We hebben overigens in totaal 11 categorie■n, die we wat hebben bij elkaar gepakt in de communicatie. Het geheel is nog uitgebreiden. We nemen ook zaken van de corporate site mee (i.v.m. sfeer en bedrijfsinformatie) en zo zijn er nog een aantal zaken.

Wat de SEO/SEA betreft: zoals ik zei: alle tips zijn welkom, we gaan hier zeker naar kijken, de vraag is nu even hoe.

De jury bekijkt het natuurlijk allemaal vanuit een bepaald punt, maar usability is bij Ronald van Schaik van Rhinofly ook in goede handen.

Plaats zelf een reactie