Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Een droeve dag voor online recruitment

Vandaag is de beste recruitmentsite van Nederland bekend gemaakt: ING...

Zowel Marketingfacts* als Personeelslog staan uitgebreid stil bij de lijst van beste recruitmentsites, zoals vandaag door Intelligence Group in een persbericht* gepresenteerd.

Naast ING figureert Heineken prominent; als 'publieks' lieveling.

Heineken, maar in nog veel ergere mate ING maken er geen geheim van niets met kandidaten op te hebben. Althans niet via hun online recruitment kanaal.

Desondanks worden juist deze twee bedrijven in de bloemetjes gezet. En feitelijk niet vanwege hun online recruitment; maar uitsluitend vanwege hun employer branding inspanningen. Tenminste, dat hoop ik.

Want ik mag er toch vanuit gaan dat geen van de juryleden daadwerkelijk op één van deze sites heeft geprobeerd een vacature te vinden en er vervolgens op heeft geprobeerd te solliciteren. Als ze dat wel hebben gedaan en alsnog deze twee treurige voorbeelden als prijswinnaars hebben verkozen dan heeft online recruitment in Nederland geen enkele toekomst.

Het meest angstaanjagend vond ik nog de afsluiting onder het 'persbericht' op Wervingswereld*:

Bent u op zoek naar concrete handvatten voor het inrichten van uw recruitmentsite? Neemt u dan contact op met:

Intelligence Group

Zou Intelligence Group echt denken dat zij kennis hebben van online recruitment? Of is dit een voortijdige (en hele slechte) 1 april grap?

 

* Link werkt niet meer per 21-5-2015

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 23 maart 2007

Reacties op Een droeve dag voor online recruitment

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:44

Dit is gewoon pure reclame....

Intelligence group zet zichzelf zo wel in goed daglicht bij hun doelgroep...

Ik weet zeker dat ze niet geprobeerd hebben om te solliciteren want dat is ze gewoonweg niet gelukt....probeer het zelf maar eens..

Bas van de Haterd op 15 december 2015 16:44

Helaas denken ze dat echt Marc. En helaas geloven veel bedrijven het ook nog.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Ik vraag me in deze ook af wat precies de criteria waren om deze websites te selecteren. Ik kon dit niet (snel) terugvinden op de site en vind het toch een essentieel onderdeel van het onderzoek. Want als je aantal hits meerekent dan is het logisch dat ING hoog eindigt: groot bedrijf, veel hits, klaar. Maar er spelen veel meer zaken een rol. Ik ga er thuis eens achteraan.

Waasdorp op 15 december 2015 16:44

Heren,



Misschien goed om te vermelden dat Heineken een publieksprijs is en dat een kleine 1.000 personen een stem hebben uitgebracht op Heineken als meest aantrekkelijke website.

ING scoort het beste binnen het onderzoek ' Nationale Monitor van de beste recruitmentsites van 2007'. Het onderzoekt toetst het werkenbij gedeelte van de bedrijvensite op 54 punten. Het is vooral een toetsing van informatie, actualiteit, volledigheid, diepgang, doelgroepgerichtheid e.d. Dat gaat van het hebben van een printfunctionaliteit tot en met hoe de werksfeer en cultuur wordt omschreven en vormgegeven. Een haringtest maakt geen onderdeel uit van het onderzoek. Dat zou natuurlijk wel heel leuk en zinvol zijn. Aan de andere kant ook zeer arbeidsintensief. Je zou bij enkele honderden werkgevers ' fake' sollicitaies moeten plaatsen en vervolgens de reactiesnelheid moeten meten. Interessant, maar ' a hell of a job'

En ja...kennis van online recruitment...we weten vooral wat werknemers beweegt en welke (vacature)sites ze bezoeken (meten we meer dan 700 van). We hebben ook kennis van hoe werkgevers deze sites het effectiefste kunnen inzetten waardoor ze veel meer rendement kunnen halen uit hun wervingsactiviteiten. Of we de kennis in huis hebben, zoals enkele op bijvoorbeeld HRlog weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat met de kennis die we in huis hebben, werkgevers substantieel meer rendement halen uit hun werving. Is dat al maximaal? Ik weet het niet.... maar (heel filosofisch).... zullen we dat ooit echt weten?



Een idee voor eind van dit jaar.....

Is het een idee als enkele bloggers een groep werkgevers/recruitmentsites nomineert voor de publieksprijs. Kunnen we deze vervolgens voorleggen aan een grote groep stemmers?

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

@Gert-Jan,



Gezien de staat waarin nogal wat sites verkeren die door Intelligence Group zijn genomineerd vind ik het nog wat te vroeg om je filosofisch af te vragen of er wel veel meer rendement kan worden behaald.



In jouw reactie bevestig je wat in de blogging community al duidelijk naar voren is gekomen: Intelligence Group kijkt uitsluitend naar recruitment marketing en in het geheel niet naar het recruitment proces.



Maar de reden die je hiervoor geeft is wel zeer onbevredigend: teveel werk... Een grotere diskwalificatie van het belang van het recruitment proces heb ik nog eerder niet gehoord.



Ik kan slechts voor mezelf spreken, maar als blogger met kennis van online recruitment zou ik geen legitimiteit willen verschaffen aan een evenement dat zich zo weinig aan online recruitment gelegen laat liggen.

Bas van de Haterd op 15 december 2015 16:44

Ach, ik ben blij dat Geert toegeeft niet de kennis in huis te hebben op online gebied zoals de mensen die acher HRlog zitten, of bijvoorbeeld een Marc Drees (die ik ook hoog heb zitten). En een substantieel hoger rendement, tja, het zegt mij niet zoveel. Als je van rampzalig naar slecht gaat, ben je nog steeds niet goed. Het is zoals een discussie die ik laatst had: we zijn beter dan de concurrent was de repliek op mijn commentaar, waarop ik antwoorde dat ze mij als klant nog steeds kwijt zouden zijn omdat ze nog steeds niet leverde wat ik wilde (terwijl het met hetzelfde gemak mogelijk was).



Wat jammer blijft is dat de kennis van bepaalde processen (zoals online recruitment, of recruitment site optimalisatie) makkelijk in te kopen is. Bij mij, bij Marc (als je zelf wilt leren hoe dat moet) of bij b.v. Jungle rating als je het wilt uitbesteden. Maar dat sommige partijen helaas het toch zelf doen terwijl ze er eigenlijk te weinig kennis van hebben. Dat is niet goed voor de markt, want dan moeten de echte kennis leveranciers weer gaan uitleggen dat het idee op zich niet slecht is, maar de uitvoering wel omdat hun eerdere partner te weinig kennis van zaken had (zoals ik ook op het gebied van search engine marketing al vaak heb moeten doen).

Plaats zelf een reactie