Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Een goede coach wordt nooit kampioen

De invloed van een coach is over het algemeen groot. Toch is het naar mijn idee niet gepast dat je in die rol ook de eer opeist als een team een wedstrijd heeft gewonnen. Als een team een wedstrijd wint, moet je als coach naar achteren stappen en je team de glorie gunnen. Uiteindelijke moeten de spelers het doen, daar ligt de sleutel.
Daarom is de invloed van speelsters als collectief groter dan de invloed van de coach.

De toegevoegde waarde van een coach is vooral het smeden van een team, het kunnen en durven schakelen en meebewegen met datgene wat de situatie van jou en als team van jullie vraagt. Coachen doe je samen met je teamleden en daar ligt voor een leider de focus.

Naarmate de crisis en de druk op een organisatie of team groter wordt, wordt ook de invloed van de coach groter. Dit vraagt een bepaalde mate van alertheid en flexibiliteit.. Het is daarom een uitdaging om van deze situatie een kans te maken. Een bijzonder mogelijkheid om van goed presteren naar nog beter worden te groeien.

Een crisis maakt mensen angstig en dat zorgt ervoor dat er slecht geluisterd wordt. Werknemers blijven stil staan en wachten – trekken zich terug - uit angst voor wat komen gaat. Als coach moet je op zo’n moment ingrijpen en leiderschap tonen. Leiderschap is dan niet met de vuist op tafel slaan en zeggen hoe we het gaan doen. Als coach kun je in deze situatie het grote verschil maken. Je zult bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid moeten pakken en een marsroute bepalen om uit de crisis situatie te komen.
Daarbij  is het erg belangrijk dat spelers en werknemers betrokken worden in de besluitvorming. Een coach moet een kei zijn in het stellen van open vragen en het in lijn brengen met de koers die je als leider wilt varen. Noem het dienend leiderschap. Zet als leider de lijnen uit en laat je team die lijnen invullen. Op deze manier kan een speler of medewerker de strategie vertalen naar zijn of haar persoonlijke situatie. Wanneer je als coach daarnaast sterk bent in het motiveren van je mensen en niet bang bent om af en toe kei hard te zijn, ben je in staat met je team mooie prestaties neer te zetten.

Als coach moet je in staat zijn om de ene keer de aanjager te zijn, de andere keer de technicus of de psycholoog. Je moet durven schakelen als je ziet dat iets niet werkt.
Succesvol coachen vraagt veelzijdigheid en flexibiliteit als persoonlijke kwaliteiten.

Geplaatst in Talent & Leadership Development door Corinne Klaver op 10 juli 2012

Reacties op Een goede coach wordt nooit kampioen

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie