Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Een kleine Google reorganisatie

Het is altijd leuk om te zien wat de groten der aarde doen. En Google is zeker interessant om te volgen, want ze zijn niet alleen technologisch een koploper, ook hun arbeidsvoorwaarden en organisatie zijn interessant. Zo laat Google haar personeel 20% van de tijd aan eigen projecten werken. En recent is er in de structuur van Google iets verandert. De organisatie bestaat uit zeven belangrijke productgroepen: Advertising, Commerce & Local, Mobile (dus Android), Social, Chrome, Youtube en Search. Deze laatste groep is natuurlijk Google's belangrijkste product. En recent is de naam van deze groep verandert naar Knowledge.


 

 

 

 

 

 

 

Waarom Knowledge in plaats van Search?
In een artikel op Techcrunch lezen we niet alleen over de stoelendans van managers in de groep, maar ook over het hernoemen van de groep. Larry Page, CEO van google, stelt dat het oorspronkelijke doel van Google is “ to organize the world‘s information and make it universally accessible and useful.” (Italic toegevoegd door redactie). Search betekent enkel 'zoeken', maar de groep moet meer doen; ze moet informatie inzichtelijk maken voor de wereld. En daarom is ze van naam (en manager?) veranderd. Een mooi staaltje (hoe simpel het ook lijkt?) van je organisatiestructuur aanpassen op je doelen.

Monetization lijkt niet leidend
Wat hier opvalt is dat in dit organisatiedoel helemaal geen 'geld' zit. Natuurlijk is dit 'wat ze naar buiten brengen' en wil Google wel winst maken. En natuurlijk volgt winst indirect uit de mate waarin Google er in slaagt de meest relevante kennis te delen, daar zorgt adwords wel voor. Het knappe aan Google is dat een verbetering van hun diensten meteen zorgt voor een verbetering van hun inkomsten. En Google blijft hier sterk in door zowel de organisatie als de medewerkers daar op aan te passen. Strategisch HRM, dus. En dat ze daarmee alle kennis een stap inzichtelijker maken is helemaal mooi.

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 4 mei 2011

Reacties op Een kleine Google reorganisatie

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en efficiënter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en kúnnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.