Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Ga jij een moeilijk gesprek uit de weg?

Als interim HR-adviseur ben ik betrokken bij een reorganisatie. Met een frisse blik, zonder een rugzak aan emoties, loop ik rond in een organisatie die flink in beweging is.

Hoewel er over de noodzaak van de reorganisatie ook onder de medewerkers geen twijfel bestaat, is de spanning toch om te snijden. Het gaat tenslotte toch om je baan en je zekerheid. Snel duidelijkheid verschaffen over de personele consequenties is dan ook een van de aandachtspunten. 

Om die duidelijkheid te kunnen scheppen, is inzicht in medewerkers, hun kennis en ervaring, talenten en groeipotentie nodig. Het in kaart brengen van deze componenten blijkt nog een hele klus en onderweg komen er nog heel wat lijken uit de kast. Niet goed functionerende medewerkers die al jarenlang van de ene afdeling aan de andere worden ‘uitgeleend’, ontbrekende dossiers en (te) positieve beoordelingen in de afgelopen jaren. Moeilijke gesprekken lijken door zowel managers als de HR-adviseurs stelselmatig uit de weg te zijn gegaan. Natuurlijk zijn de spelregels voor het voeren van een moeilijk gesprek bij managers en HR bekend, maar waarom worden ze dan niet gevoerd?

Als HR-adviseur en coach ben ik erg geïnteresseerd in de motivatie en drijfveren van mensen. Tijd voor een klein onderzoek naar de angst voor moeilijke gesprekken. Mijn vraag ‘waarom ga jij een moeilijk gesprek uit de weg?’ leverde verrassende antwoorden op waarvan ik er hier een aantal met jullie wil delen.

Ik ga een moeilijk gesprek uit de weg omdat ……….

-      ik ondanks allerlei trainingen geen idee heb hoe ik zo’n gesprek moet beginnen

-      ik teveel emotioneel betrokken ben bij dit project / proces / deze medewerker

-      ik geen idee heb hoe ik om moet gaan met de emoties die het gesprek zal opleveren

-      ik geen zin heb om de problemen van een andere afdeling op te lossen

-      ik geen idee had dat dit probleem speelde

Gelukkig bestaat het team van HR-adviseurs uit zelfreflecterende professionals en is mijn kleine onderzoek de trigger om een intervisiebijeenkomst te organiseren waarin er niet over spelregels, maar over de emoties en angsten, ervaringen en belemmerende overtuigingen rondom het voeren van moeilijke gesprekken gepraat gaat worden. Het blijkt maar weer dat alleen het aanleren van het ‘trucje’ moeilijke gesprekken voeren niet voldoende is. Intercollegiale ondersteuning, begrip hebben voor elkaars gevoelens, het delen van ervaringen, ook de HR-adviseur is een mens op zoek naar bevestiging. Het wordt vast een boeiende en leerzame bijeenkomst!

Delen van ervaringen is een van de doelen voor de bijeenkomst en voor extra input doe ik een beroep op de lezers van dit blog. Heb jij een ervaring die aansluit bij het uit de weg gaan van moeilijke gesprekken? En hoe heb je jezelf (of iemand anders) aangespoord om het gesprek wel te voeren? Ik ben benieuwd!

Geplaatst in HR varia door Marieke Noordam op 27 maart 2013

Reacties op Ga jij een moeilijk gesprek uit de weg?

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Goed artikel!

Dit laat naar mijn idee zien hoe sterk werk verbonden is met je persoonlijkheid. Je ziet hoe iemands persoonlijke voorkeuren doordringen in zijn gedrag op zijn werk. Hoe snel is iemand emotioneel betrokken? Hoe bewust is iemand zich van zijn of haar omgeving? En hoe wordt op die eigenschappen ingesprongen?

En de enige manier om hier mee om te leren gaan is - denk ik - mensen helpen zich hier bewust van te worden en vervolgens te leren om daar mee om te gaan. Intervisie lijkt me daar het beste antwoord op.

Ik heb geen specifieke ervaring met moeilijke gesprekken die aansluit op dit artikel. Wel is mijn algemene ervarin met moeilijke gesprekken dat je ze het beste aan kunt gaan op het moment dat duidelijk wordt dat je ze moet gaan voeren. Dat betekent niet snel-snel, onvoorbereid. Maar wel: zodra de kans zich voor doet er goed voor gaan zitten en proberen open te communiceren.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.