Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Gedachten op een zondagmiddag

Heb je dat wel eens? Je zit een beetje te piekeren over een onderwerp en voelt een hele waardevolle gedachte opborrelen, maar die blijft ergens steken. Dat had ik de afgelopen dagen terwijl ik nadacht over Google, SEO, vacaturesites, vertical search engines, etc. Er drong zich iets zinnigs aan mij op maar ik kon er de vinger niet op leggen. En helaas, ik ben er nog steeds niet (helemaal) uit. Desondanks leek het me een goed idee om mijn hersenspinsels aan een blog toe te vertrouwen; misschien dat de reacties van oplettende lezertjes mijn hersenen het noodzakelijke duwtje geven.

Even een aantal zaken die ik als uitgangspunten hanteer:

  • Kandidaten beginnen hun zoektocht naar een baan meestal via een zoekmachine; bijna 90% gebruikt Google als favoriete zoekmachine
  • Vacaturesites, intermediairs en vertical search engines spelen hier op in door te investeren in SEO (Search Engine Optimization) en SEM (Search Engine Marketing)
  • Bedrijven hebben steeds vaker een vacaturesectie op de eigen website, inclusief online reactiemogelijkheid voor geïnteresseerde kandidaten

Dit is het krachtenveld (waar overigens nog steeds geen plaats is voor de vindbaarheid van de juiste vacature/juiste kandidaat; tenslotte hebben we het slechts over search).

Naar mijn idee is dit krachtenveld instabiel geworden door twee ontwikkelingen; de plannen van Google en de bewustwording van bedrijven.

Met Universal Search biedt Google een kijkje in de toekomst van search en dat belooft weinig goeds voor vertical search engines. Hun meerwaarde is nu al minimaal, maar met de plannen van Google is het lot van dit type toepassingen m.i. bezegeld.

Bedrijven spenderen op dit moment geld aan een eigen vacaturesectie en aan het plaatsen van vacatures op vacaturesites. Bedrijven spenderen hoegenaamd geen geld aan SEO/SEM voor hun vacaturesectie.  De vindbaarheid van hun vacatures is dus vooral afhankelijk van de hoeveelheid geld die ze aan vacaturesites spenderen.

Maar stel nou dat SEO/SEM veel makkelijker wordt? Zodat het voor bedrijven interessant wordt het zelf toe te gaan passen? Dat zou veel effectiever zijn, tenslotte trek je kandidaten direct naar je eigen site, in plaats van via een omweg. Maar zou het niet ook veel goedkoper worden? Je hoeft je vacatures nog maar 1 keer te publiceren, op je eigen site.

Maar wat betekent dit voor de toekomst van de vacaturesite? Welke meerwaarde zou er nog door een vacaturesite worden geboden aan het bedrijfsleven?

Zou een toekomst daarom kunnen bestaan uit 1 dominante zoekmachine (Google) met meer gerichte zoekresultaten plus een betere plaatsing van de vacatures doordat bedrijven zelf de optimalisatie ter hand nemen. Zonder de ruis van vacaturesites en vertical search engines?

Mis ik iets? Heb ik iets over het hoofd gezien? Zoals ik al zei, ik ben er nog niet helemaal uit, maar het leek me goed om dit te delen en te horen wat jullie ervan vinden. 

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 20 mei 2007

Reacties op Gedachten op een zondagmiddag

Bas van de Haterd op 15 december 2015 16:44

Marc, ik geloof niet dat 'universal search' kan werken, ook al is het google. Ik geloof namelijk niet dat google lokaal genoeg kan inspelen op de marktwensen van de klanten. Ik geloof niet dat google echt de banen boven kan halen die men zoekt en de criteria eruit kan halen die men zoekt. Ik geloof wel dat echte verticals dat kunnen, maar helaas is er in Nederland nog geen enkele vertical die daadwerkelijk na heeft gedacht over toegevoegde waarde en het leveren van kwaliteit.



De trend waarin jobboards overbodig worden, ik weet het niet. Voorlopig niet denk ik, aangezien simpelweg de bedrijven nog niet zover zijn. Je vergeet namelijk ook dat in 90% van de bedrijven marketing eigenaar is van de site. HR is ondergeschoven kindje. De enige oplossing is om aparte recuritment sites te maken, maar dat is ook weer niet ideaal want men wil ook de rest van het bedrijf zien. Doordat marketing echter de site regeert en recruitment (dom genoeg) ziet als iets secundairs, komen de eigen recruitment delen op de site niet uit. Ook zijn veel sites niet ingedeeld op optimalisatie, al helemaal niet als het over de recruitment delen aankomt (waarom kan ik het niet gewoon in PDF online zetten? Ja, maar wij zitten echt in De Meern, niet in Utrecht, dus ik ga er geen Utrecht bij zetten, want dat klopt niet, en zo kan ik nog wel 300 search engine problemen bedenken).



En tot die tijd... is het gewoon kassa voor de Monsterboards van deze wereld.

Cor Rietman op 15 december 2015 16:44

Het beeld dat ik Marc schetst, vind ik nog niet zo gek. Ondanks de dominantie van Google nu, geloof ik echter niet in slechts een zoekmachine.



Ik vermoed dat er ruimte blijft voor vacature-secties bij andere sites dan die van de wervende bedrijven. Recruiters willen immers ook daar zijn waar passieve kandidaten komen. En dat kunnen branchesites zijn, weblogs, sociale netwerk-sites.

Jorrit Blok op 15 december 2015 16:44

Naar mijn mening is het niet aan Google om "in te spelen op een lokale markt", maar aan de eigenaars van de content. Een leuke extra wetenschap is mogelijk uit te vinden wat het zoekgedrag is van een nederlander die naar een nieuwe baan op zoek is. Zoals Marc weet, hebben wij (Otys) hier al enige jaren ervaring mee. En ik kan je vertellen, dat (gelukkig) de zoekende medemens een onwillekeurig kuddegedrag vertoont. Het is aan Google om een oprecht waterdicht systeem te maken om zin en onzin van elkaar te onderscheiden.



Verder ligt de verantwoordelijkheid bij de auteur van de content. Zoekmachines in het algemeen zouden zoveel beter kunnen werken als de eigenaars van de content het benul zouden hebben er ook in termen van simpele "SEO Awareness" een redelijk plaatje van te maken. Er zijn hele beroepsgroepen (we noemen ze SEO Specialisten) die staan te popelen om de mensheid te vertellen dat er een paar heel simpele dingen zijn die je kunt doen om meer traffic te genereren. En beter nog: om gerichtere traffic te genereren.



Houd bij je volgende bezoek aan Google maar eens in het oog, dat de meeste simpele manier om op Google je content gericht vindbaar te maken, het aanbrengen van een goede paginatitel is. Die paginatitel zie je dan als het goed is netjes in Google tevoorschijn komen. Helaas is het in heel veel gevallen niet goed, en ziet de <title> van de pagina eruit alsof het een rommelmarkt in de Groenoordhallen is. En het is zo simpel!



Het is dat het model van de web 2.0 generatie ervan uitgaat dat er vooral geen mensen aan te pas moeten komen om een product 'in de markt' te zetten, en gezien de koers van de aandelen Google zou men uitstekend kunnen beargumenteren dat dit een succesvolle strategie is....echter Google zou eens zijn marktleidersverantwoordelijkheid moeten nemen te beginnen bij het marketen van zulke simpele dingen als "zoekmachine awareness". Gewoon even de mensen een documentje geven waarin staat waar ze rekening mee moeten houden als ze een webpagina (laten) bouwen.



Ik kwam ergens op het blog van mijn gewaardeerde collega Ulco Wierenga (www.netters.nl/ulco) de opmerking tegen dat de webbouwers (vooral degenen die met databases werken) die zich hier enigzins van bewust zijn, op de vingers van 1 hand te tellen zijn. Ik denk dat dat zo is. Het bouwen van websites is nog steeds iets wat in de beleving van "het volk" in feite door elk neefje op de hoek kan worden gedaan. Het is echter wel je dure content waar je zo'n ventje mee aan de haal laat gaan. Jouw boodschap, jouw branding, jouw publiek. Gelukkig hoeft men in veel gevallen over het laatste geen zorgen te hebben. Niet gevonden worden is tenslotte zo goed als zeker!



In een goede zoekmachine is elk trefwoord een "vertical". En dus heb je geen verticals nodig. Ze bestaan zuiver bij het gebrek aan een zoekmachine die goede content afdwingt, bedrijven die geen benul hebben van de simpliciteit van iets als goede internetmarketing, en webbouwers die niet alleen voor de "snelle buck" gaan.

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:44

@ marc,

Ontzettend leuk om hier over te brainstormen! Ik denk persoonlijk dat steeds meer bedrijven het besef krijgen dat ze moeten investeren in zoekmachineoptimalisatie. Of het nu makkelijker wordt of niet ze moeten wel. Daardoor wordt het, omdat er meer honden vechten om een bot, steeds lastiger.



Maar wat dacht je van de ontwikkeling dat zoekmachines persoonlijk gaan worden? Het gebeurt natuurlijk al maar ik denk dat het een trend gaat worden, zodra de consument er vertrouwen in krijgt. Jobboards investeren veel in SEO en daardoor zijn ze goed indexeerbaar. Nu nog een echte goede zoekmachine die je volledig persoonlijk in kan stellen en waar je vertrouwen in hebt dat het alle voor jou relevante resultaten ophoest.



@Jorrit: goede reactie! Wat je zegt over de awareness vind ik ontzettend goed. Maar ik kan me inbeelden dat Google dat liever niet doet. Iedereen waarvan de site niet goed scoort zal investeren in adwords. Wat mooi is om te zien is dat Google bijvoorbeeld zo rond kerst vaak zijn logaritme aanpast. Veel webshops schieten daardoor in paniek omdat ze anders scoren in de resultaten en ze gaan dan in de periode extra veel spenderen aan adwords.

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

@Cor

Ik ben ervan overtuigd dat het goed is om naar plaatsen te gaan waar de potentiele doelgroep zit; het is een goede analogie met de offline wereld (ook wel de echte wereld genoemd). Findability is tenslotte niet beperkt tot een hoge ranking op een search engine.



Ik denk wel dat een hoge ranking op een search engine verreweg het meeste profijt oplevert; in traffic termen wel te verstaan, niet noodzakelijkerwijs in de kwaliteit van die traffic.



En ten aanzien van de dominantie van Google kan ik alleen uit eigen ervaring spreken. Sinds 2000 is Google mijn favoriete zoekmachine. En ik heb er heel wat geprobeerd de afgelopen jaren. Google heeft voor mij een 'stickyness' die niet snel zal verdwijnen. Tenzij Google het natuurlijk zelf verpest.



En die dominantie is voor veel mensen ook direct een gemaksfactor geworden. Mijn dochters, die zich verder gezond weinig aan mij gelegen laten liggen, starten elke zoekactie via Google. Hun vrienden en vriendinnen doen dat ook. Experimenteren met andere zoekmachines, geen behoefte aan. Ik kan het wel vinden via Google.



Als zij de arbeidsmarkt op gaan is er voor hen geen Monsterboard, Nationale Vacaturebank, Werk.nl of Totaljobs. Maar Google is er wel. En natuurlijk hun online 'peers' waar ze zeker de nodige vragen aan zullen stellen. Misschien dat het persoonlijke (online) netwerk wel eens sterker kan worden dan ik op dat moment kan bevroeden.



Het enige wat Google kan bedreigen is m.i. de VIM-factor.

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

@ Jorrit

Weer een lekker kort stukje om je punt overduidelijk te maken; bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor hun vindbaarheid; en dat is vaak relatief simpel te bewerkstelligen.



Bas maakte in reactie op een eerder blog ook al deze opmerking; bedrijven dienen rekening te houden bij de opzet van hun site en de daarop te plaatsen content met de vindbaarheid. Waar doe je anders de moeite voor?



Volgens mij is het wel iets te simpel om te stellen dat in een goede zoekmachine elk trefwoord een 'vertical' is. Ik denk wel dat ik je redenering begrijp, maar een zoekmachine mist nou eenmaal de context waarin een gebruiker het woord intypt.



Je ziet wel dat de ontwikkelingen op het gebied van classificatie en clustering vruchten begint af te werpen; zowel in de kwaliteit van het resultaat als de wijze waarop dit wordt gepresenteerd (zie hiervoor bv. www.searchmash.com, www.quintura.com en www.clusty.com). Maar of dit nou direct te vergelijken is met een vertical, zeker met een beperkt aantal zoekwoorden, da's op dit moment nog een stapje te ver volgens mij

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

@ Paul

Als ik een zoekmachine zou kunnen personaliseren door aan te geven dat ik alleen vacatures zou willen zien en vervolgens daarbinnen op zoek kan, dan zou dat natuurlijk fantastisch zijn. En dan bedoel ik dus niet als zoekwoord vacatures, maar als domein. Zodat ik geen teksten krijg waar het woord vacature in voorkomt...



Een dergelijke oplossing zou gelijk staan aan de unbranded moeder van alle vacaturesites, de ultieme vertical search engine.



Nou nog 'even' de onvindbaarheid van de vacatures oplossen, zodat binnen het search domein het leven voor alle betrokkenen (m.u.v. de eigenaars van vacaturesites en vertical search engines) iets makkelijker wordt.

Michel Rijnders op 15 december 2015 16:44

@Marc: Google werkt al 'ongemerkt' aan deze ultieme vertical search waarmee website-eigenaren maar ook het publiek vacaturesites gaan 'taggen'.



Google Base: vacatures kunnen geplaatst worden en (nu alleen nog in Engels) er kan door bezoekers gezocht worden op 'Jobs'.



Google custom search: de mogelijkheid om een aangepaste zoekmachine te maken die alleen geselecteerde websites doorzoekt. Zo kan je bijvoorbeeld een zoekmachine maken die alleen vacaturepagina's doorzoekt.

Hieraan hangt dat er nu al door een hoop gebruikers van Google getagged worden: wat voor site is een site volgens de gebruiker.



Google Bookmarks met 'tags'. Gebruikers taggen op deze manier ook websites (en dus vacaturesites/jobboards).



Google heeft nu dus al krachtige middelen in handen die bij combinatie vrij makkelijk de ultieme vertical search kunnen opleveren waarbij bedrijven ook nog eens de mogelijkheid hebben om vacatures zonder kennis zeer SEO vriendelijk en gratis te plaatsen (m.b.v. Google Base).

Daarbij is het simpel om bijvoorbeeld in Google Base lokatieinfo toe te voegen en zo dus zeer gericht te laten weten waar de vacature is. De koppeling met Google maps is zo gemaakt.



Juist met de komst van Universal Search bereikt google hiermee in een keer een groot publiek.



paul van oosterhout op 15 december 2015 16:44

@ marc & michel:
Google Base is idd een manier om daarmee te werken en wij passen het toe.

Maar het zou idd fantastisch zijn marc en ik denk dat het ook wel gaat komen. Zeker als steeds meer bedrijven meer gaan investeren in SEO en de vacatures dus vindbaar gaan worden. Google Base is daarvoor een uitermate geschikt middel. Nu nog de gebruiker langzamerhand kennis laten maken met de mogelijkheden en het vertrouwen wekken dat het inderdaad goed werkt. En dat kost tijd, veel tijd.

Toepassingen al RSS zijn er al lang maar kosten veel tijd om hun weg te vinden. Echter denk ik dat het met Vista een sprong zal maken.

Michel op 15 december 2015 16:44

@Paul:

Die tijd zal erg gaan meevallen.

Als Google Base (en andere getaggede vacaturesites) gewoon onderdeel is van de Universele zoekresultaten en je kan door een simpele klik binnen vacatures zoeken dan kost dat nauwelijks tijd voor de gebruiker.



Bedrijven kunnen dankzij de APi automatisch hun vacatures plaatsen in Google Base zonder dat dat voor deze gebruikers verder tijd zal kosten.



RSS is al een sprong aan het maken doordat de gebruiker al bijna niets van RSS hoeft te weten om er gebruik van te maken. Zie de diverse persoonlijke startpagina's.



Ik ben overigens wel benieuwd naar de resultaten van Google Base. Kan je daar iets over kwijt aangezien jullie hier al mee werken?

hans Gieskes op 15 december 2015 16:44

goede manier van zondag middag spenderen. Meerderheid van mensen, zowel recruiters als job-seekers zijn altijd geneigd de "easy-button" te gebruiken en niet zo bewust te zoeken naar silver bullet, welke sowiezo niet bestaat in recruiterings markt.
Derhalve denk ik dat commoditization van de rol van job-boards (zowel resumes als jobs) doorgaat ten koste van (grote horizontale) job boards, niet plotseling maar wel gestadig en ten faveure van general search engines & company web sites (welke in USA al twee maal zoveel banen vullen als job boards).

M.i. zijn de grote job boards nu waar kranten waren in 1995: fat & happy terwijl ze enigszins neerbuigend kijken naar al "dat nieuwe gedoe"....

Jorrit Blok op 15 december 2015 16:44

@hans



Geinig dat je (ook) de NL Blogs leest. Helemaal mee eens, hoewel ik wel het idee heb dat de USA nog steeds achter loopt in die ontwikkeling. Voor wat ik gezien heb, lijkt het erop dat ze nog steeds heel erg gefocussed zijn op "sourcen" op de grote jobboards ten opzichte van werven en branden via het eigen (al dan niet corporate) job board. Een presentatie van vorige week liet mij daarnaast bijv. zien dat je (zelfs) op de site van Microsoft heel erg hard moet zoeken naar hun vacature sectie. Andere voorbeelden van Amazon en Tesco (de presentatie was in de UK) lieten ook een heel goed verborgen vacature sectie zien, waar je met de beste wil van de wereld geen job board in kan zien :) Laten we maar zeggen: kansen genoeg!

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

Er is 1 ding zeker, als de grote jobboards op dit moment al fat and happy zijn; dan is daar snel verandering in aan het komen, getuige deze post van Joel Cheesman: http://www.cheezhead.com/2007/05/22/monster-new-new-pricing/

Plaats zelf een reactie