Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Geen verticals in de polder?

Wat is een vertical search engine?
Google zoekt het Internet af en verzamelt alle webpagina’s in haar eigen database. Door de content op elke pagina te indexeren maakt ze het hele Internet doorzoekbaar. Achter die simpele Google interface gaat een ongelofelijke hoeveelheid techniek schuil.

Vertical search engines zijn kleine Googeltjes; ze richten zich niet op het hele Internet maar op een specifiek segment, zoals bijvoorbeeld vacatures in Nederland.

een beetje geschiedenis
Lang, lang geleden, was Flipdog de eerste vertical (vacature) search engine ‘avant la lettre’. Het was een uitvinding van Whizbang! Labs, een technologiebedrijf gespecialiseerd in data extractie. Flipdog werd in 2001 overgenomen door Monster, waarna er nooit meer iets van werd vernomen… Whizbang! Labs werd eind 2002 overgenomen door Inxight, waarna er nooit meer iets van werd vernomen…
Dood en begraven? Nee, niet echt.

de situatie in Amerika…
Want vertical search engines voor vacatures zijn terug, en hoe! In Amerika zijn ze big business geworden, getuige de volgende voorbeelden: 

  • Indeed heeft in augustus 2005 $5 miljoen funding ontvangen.
  • SimplyHired heeft in april 2006 $13,5 miljoen funding ontvangen, onder meer van Fox Interactive Media (van Rupert Murdoch, die ook al MySpace heeft gekocht).
  • Jobster heeft sinds de koop van Workzoo, in juli 2005, de beschikking over haar eigen vertical search engine.  In Jobster zelf is sinds augustus 2005 $48 miljoen geïnvesteerd, onder meer door Reed Elsevier.

En dan is er nog Oodle (voor zover mij bekend zonder funding), een vertical search engine voor allerlei soorten rubrieksadvertenties, waaronder vacatures.

Amerika is in de ban van vertical search en voor- en tegenstanders laten hier nadrukkelijk van zich horen.  Zie hiervoor onder meer John Sumser een reactie hierop van Bob Wilson.

en de situatie in Nederland…
In Nederland is het andere koek met de volgende partijen: 

  • AskJim (ongeveer 70.000 vacatures in Nederland), 
  • Megajobs (ongeveer 45.000 -  50.000 vacatures in Nederland) 
  • Metabanenzoeker (volstrekt onduidelijk, de site claimt 25.000+ vacatures, maar dat is een statische tekst) .

En dan vergeet ik er vast een aantal die mij dan ook volledig onbekend zijn. Datavac en Jobfeed bieden geen vrije toegang voor kandidaten en horen daarmee niet in deze bespreking thuis.

AskJim is een echte vertical search engine; Megajobs is een ‘hybride’ variant. Begonnen als vertical probeert MegaJobs zich om te vormen tot een respectabele vacaturesite. Metabanenzoeker is…, ja wat is Metabanenzoeker eigenlijk?  Niets?

bieden vertical search engines mij iets als banenzoeker?
Als ik een eerlijk en bondig antwoord moet geven is het: Nee. Maar dat vereist wel enige uitleg.

Op een vertical search engine zou je idealiter alle vacatures van Nederland willen vinden. Dat is dat de enige bestaansreden van een vertical ( onder de voorwaarde van een goede zoekstrategie). Je hoeft niet langer allerlei vacaturesites te onthouden; die kan je tenslotte allemaal vinden via die ene vertical. Handig toch?

Nou ja, alleen als die vertical dan ook alle vacatures van al die andere sites toont, want anders schiet je er als banenzoeker nog steeds niet al teveel mee op.

Maar als Werk.nl meer dan 60.000 vacatures heeft (als ze weer beschikbaar komen…), NVB bijna 60.000 en Monsterboard 50.000; dan is het aantal vacatures op deze drie sites tezamen aanzienlijk meer dan AskJim in totaal heeft. Natuurlijk komen er een fors aantal identieke vacatures op al deze sites voor, maar het toont al duidelijk aan dat we in Nederland niet van een echte vertical search engine kunnen spreken. En de vacatures van werk.nl, NVB en Monsterboard zijn niet eens op AskJim te vinden, dus het is een vertical met enorme gaten.

En dan hebben we nog de zoekstrategie. Die van Megajobs is werkelijk uitstekend te noemen, die van Metabanenzoeker werkelijk allerbelabberdst.  AskJim zit daar ergens tussenin.

Deze wat magere situatie is ook de Nederlandse banenzoeker niet ontgaan. Want als ik naar de ranking van de Nederlandse ‘verticals’ kijk, zie ik AskJim op nr. 16 staan, Megajobs op nummer 30 en … Google op nummer 11! Dat betekent dat de Nederlandse banenzoeker Google prefereert boven een gespecialiseerde vertical search engines van eigen bodem! Geen goed teken.

als je tijd over hebt…
Wat overigens leuk is om te proberen bij AskJim: probeer eens Nationale Vacaturebank, Monsterboard, Intermediair of Jobtrack als trefwoord in te typen. AskJim geeft als response: algemeen gebruikte woorden zijn weggelaten…. Het algemene woord Totaljobs werkt overigens wel.

geen echte verticals in de polder
AskJim is te klein om als vertical search engine serieus te nemen en biedt verder niets onderscheidends. Megajobs vormt zich om tot een vacaturesite en wil haar oude huid het liefst van zich afschudden. Metabanenzoeker biedt helemaal niets.
 
Is Nederland nog niet klaar voor een echte vertical?

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 16 november 2006

Reacties op Geen verticals in de polder?

Ruben Timmerman op 15 december 2015 16:44

We zijn niet te klein, slechts te conservatief. Het duurt gewoon even voordat iemand er geld in durft te steken. Ik heb wel het "gevoel" dat het her en der wordt overwogen, maar dat het gewoon nog niet van de grond is gekomen vanwege technische of financiele implicaties.

Je zou het zelf eens kunnen proberen met Google's Co-op. Als je daar al die goede vacaturesites mee laat doorzoeken heb je in ieder geval iets dat meer "getarget" is dan de algemene Google...

Verder mis je wel een soort vertical: www.uitzendbureau.nl. Dat is voor zover ik weet echter geen spider, maar doorzoekt wel de meeste uitzendbureaus.

Yahoo!'s Hotjobs spidert ook, dus dat zou in de toekomst ook een Nederlandse vertical kunnen worden, zij het niet dat Yahoo! Nederland nogal links laat liggen in alles wat ze doen.

Tenslotte nog een misschien interessant artikel op dit gebied, dat ook een deel van de afwezigheid van verticals kan verklaren:
http://www.usarchy.com/2006/02/online-marketing-is-oorlog-aanbieders-en-vergelijkers-vechten-het-uit/

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

@ruben

Het zou me ook niet verbazen als de acties van Wegener in het verleden om het kopieren van vacatures te bestrijden ook een belangrijke rol spelen aan het ontbreken van echte vacature verticals. Als potentiele investeerder bedenk je je toch wel twee keer voordat je geld steekt in een venture die zijn einde in de rechtbank zou kunnen vinden.



Uitzendbureau.nl kende ik alleen van naam en ik was onbekend met hun model. Het is wel een vreemde eend in de bijt, ze laten ze de vacatures binnen hun eigen site zien.... Het lijkt me overigens wel waarschijnlijk dat het een spider is.



Yahoo! Hotjobs spidert inderdaad, alleen tonen ze de gespiderde vacatures onder het resultaat van de direct op Hotjobs geplaatste vacatures. Waarom zou je als klant anders nog willen betalen voor een posting op Hotjobs? Daardoor krijg je als banenzoeker de vreemde situatie dat de betere vacatures wel eens helemaal onderaan zouden kunnen staan...

Michel Rijnders op 15 december 2015 16:44

De vraag blijft ook of een dergelijke zoekmachine rendabel is. De buietn beschouwing gelaten betaalde vertical search machines blijven betaald omdat daar meer geld mee valt te verdienen dan ze voor het publiek open te gooien? Of is dit angst voor het onbekende en het businessmodel om te gooien?

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

@Michel

Het blijkt dat in de US de nodige partijen denken dat vacature verticals een buitengewoon interessante investering vormen; er wordt daar met grof geld gesmeten! In Nederland werken verticals op een shoestring budget, en dat is aan de interface en de fuctionaliteit te merken.



Datavac en JobFeed hebben beiden een bestaand business model voor hun diensten, het zou hun huidige klantenkring vast niet blij maken als ze hun dienst helemaal open zouden gooien.

Dus ik verwacht niet veel voor kandidaten vanuit die hoek. Het zijn wel de enige partijen met grote aantallen vacatures, hoewel ik dat alleen met zekerheid van JobFeed kan zeggen, eenvoudigweg omdat ik geen toegang tot Datavac heb.



Ik ben benieuwd of we in de komende tijd ook in Nederland een vacature vertical mogen begroeten die ook die naam met recht mag dragen. En natuurlijk vrij toegankelijk is voor kandidaten

Michel Rijnders op 15 december 2015 16:44

@Marc: ik hoop het ook. Ik weet dat een aantal partijen hier recent mee aan de slag zijn gegaan. Nu hopen dat deze partijen dit ook doorzetten.

Jeroen op 15 december 2015 16:44

Er is zeker een vertical in Nederland, namelijk http://www.werkvinder.nl . Dagelijks vele duizenden zoekopdrachten. Via http://www.werkvinder.nl is het mogelijk om vrijwel alle grote vacaturebanken in 1 keer te doorzoeken.

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:44

@ jeroen,



Ik zou dit eerder gewoon een metazoeker/spidertje noemen. Een verticalsearch biedt veel meer opties. Overigens vind ik dat je, met het zo vaak noemen van je url, alleen maar probeert reclame te maken.

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

@Jeroen

Ik heb dit al eerder aan mimir aangegeven, schaamteloze zelfpromotie is geen onderdeel van deze blog.

Jeroen op 15 december 2015 16:44

Met de schaamteloze zelfpromotie valt het wel mee. Sterker nog: mij is verzocht te reageren op dit artikel door een zusterbedrijf van Expand.nl, omdat het toch opmerkelijk is dat in het hele artikel nergens werkvinder wordt genoemd. Prima dat werkvinder.nl als "zoekspidertje" wordt omschreven - dat is het wellicht ook - maar het voorziet in een behoorlijke behoefte, gezien de aanzienlijke groei in bezoek en de actieve samenwerking met diverse vacaturesites die op de site staan. Inhoudelijk gezien denk ik dat er een relatief grote groep mensen liever een simpele metazoeker wil gebruiken, dan een site die wellicht technisch en functioneel beter in elkaar zit, maar daarmee te ingewikkeld kan worden. Maar: eerlijk is eerlijk: ik denk dat sommige sites in de VS een stuk gerichter kunnen zoeken. Op werkvinder zien we dat sommige mensen eerst op "marketing" zoeken, dan op "marketing adviseur" en dan op "marketing adviseur amsterdam". Via de amerikaanse sites is dit met 1 opdracht mogelijk, en daarna een sorteringsslag. Lastig van sommige zoekmachines in de VS is dat ze resultaten door elkaar gooien, soms zelf anonimiseren, terwijl werkvinder de resultaten per vacaturesite toont. Sommige mensen hebben favoriete vacaturessites, en voor hen is dat weer handig.

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:44

Beste Jeroen,



Ik vind dat ik zelf voor de term zoekspidertje niet had moeten kiezen, mijn excuses daarvoor bij deze en ik vind het terecht dat je dat aanhaalt. De opmerking over het zo vaak noemen van een url zonder een verdere onderbouwing van waarom het een vertical search engine is doet het vermoeden rijzen dat het om reclame gaat. Ik hoop dat je dat met me eens bent. Overigens vind ik het wel interessant dat er een link wordt gelegd tussen een metazoeker en een vertical search. Zijn deze onlosmakelijk met elkaar verbonden? Ik moet tot slot opmerken dat je laatste respons blijk geeft van een duidelijke wil tot bijdragen aan deze discussie. Dank daarvoor.



Overigens ben ik benieuwd van jou te horen waarom werkvinder dan volgens jou precies een vertical search engine is?

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

@Jeroen

Werkvinder, het doet me denken aan vijf jaar geleden, waar de eerste metasearch engine in Nederland evenzovele browser windows opende als er zoekopdrachten werden gestart. De progressie in die vijf jaar is dus dat er een nieuwe pagina wordt geopend en er vervolgens een aantal queries op verschillende jobboards worden afgevuurd.



Waarmee je direct op de twee grootste beperking van een metasearch engine stuit: een heel lage performance en de zeer beperkte zoekfunctionaliteit. En beiden zijn duidelijk zichtbaar op Werkvinder.



Met die magere performance is het misschien een idee om de gebruiker aan te geven dat er voor hem/haar gezocht wordt. Ik dacht in eerste instantie dat de hele site niet eens werkte!



De magere zoekfunctionaliteit komt doordat de eigenaardigheden van de onderliggende sites worden overgenomen. En in het geval van werkvinder

wordt het nog eens versterkt door het feit dat niet eens zonder trefwoord kan worden gezocht. Kies een waarde uit een dropdown list, druk op Zoeken en... er gebeurt niets.



Dat is een reden waarom vertical search engines de vacatures daadwerkelijk in een eigen database plaatsen. Goede performance en betere zoekresultaten (afhankelijk overigens van de kwaliteit van de zoekstrategie en de kwaliteit van het spideringsproces).



Werkvinder is zeker geen spider. Maar daarmee is alles ook wel zo'n beetje gezegd.

Werkvinder.nl op 15 december 2015 16:44

Wellicht ter verduidelijking. Werkvinder biedt twee opties om te zoeken:

1. Via een trefwoord op http://www.werkvinder.nl

2. Via een dropdown op basis van functieprofielen in provincies, waarbij zonder trefwoord wordt gezocht: http://www.werkvinder.nl/showcatagory.php



Met name de 2e vorm wordt in toenemende mate gebruikt en werkt gemiddeld binnen 0.2 seconde. De performance is inderdaad soms een issue bij de 1e zoekoptie: soms duren zoekopdrachten relatief lang. Dit komt doordat de zoekmachine realtime werkt. Indien een zoekmachine die doorzocht wordt te langzaam resultaten aanlevert, heeft dit invloed op de snelheid van werkvinder.nl.



Bij de eerste opzet van de site was gekozen voor een eendaagse "crawl" die in de nacht plaatsvond, en alles in onze eigen database werd geplaatst. Zo werkt volgens mij askjim ook. Maar: daarmee loop je het risico veel actuele vacatures te missen. Met de huidige realtime werkwijze zijn vacatures die op vacaturesites geplaatst worden per direct te vinden via werkvinder.



We zijn op dit moment wel bezig om een crawl per uur in te voeren, waarmee de snelheid aanzienlijk hoger zou moeten worden. Het is echter lastiger dan het klinkt. Ter vergelijking: Jobster werkt met een crawl die 1 keer per 3 uur plaatsvindt.

Plaats zelf een reactie