Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Gelijk hebben en dan nog gelijk krijgen….

Gister hoorde ik op de radio dat de ‘Amerikakenner’ Maarten van Rossum, een nieuw boek heeft uitgebracht. Daardoor moest ik denken aan de aanslagen die plaatsvonden op 11 september 2001. Nadien was een groot deel van de westerse wereld in rep en roer. Maarten probeerde toentertijd de boel te relativeren door te vertellen dat de 3e wereld oorlog niet was uitgebroken en dat de oorlog tegen terrorisme niks te maken had met de oorlog in Irak. Oei oei oei, daar heeft Maarten een behoorlijke prijs voor moeten betalen. Als we een echte schandpaal hadden gehad…..

Met wat verschillende werkgevers en freelance ervaring merk ik dat adviesvaardigheden en overtuigingskracht nogal onderbelicht worden als ik in solliciteer voor een functie. Er wordt gekeken naar feitelijke werkzaamheden die ik heb uitgevoerd en op welke manier ik deze heb verricht. Maar in hoeverre ik, net als Maarten, draagvlak heb kunnen verwerven, op welke wijze ik boardrooms heb kunnen overtuigen van mijn visie of op met welke innerlijke drive ik innovatie ideeën heb kunnen implementeren in een traditionele organisatie is zelden tot nooit gevraagd.

En hoe belangrijk overtuigingskracht, draagvlak en timing is ondervinden wij dagelijks in ons vakgebied. Want hoeveel zijn kennis, diploma’s en ervaring waard als je dit allemaal niet kan overbrengen in de dagelijkse praktijk. Face it, wij als adviseurs moeten alles weten van goede timing als we adviseren. Het maakt dat een manager net wel die kandidaat aanneemt of het advies omtrent  jouw strategische visie wordt overgenomen. Het beste recept voor goede timing en draagvlak creëren om te overtuigen is mij ook ooit voorgeschoteld. Vul allereerst je bodem met een behoorlijke portie analyse, drapeer vervolgens de ingrediënten sociale empathie gemixt met juiste dosis intonatie en overtuigingskracht erop. Nu maak je het gerecht af door het in de oven te stoppen, daarvoor is geduld nodig dus wacht rustig af. En het eindresultaat is draagvlak. Wel voorzichtig uit de oven pakken want het is nog warm.

Achteraf kunnen we stellen dat Maarten na 9 september 2001 het wel degelijk bij het juiste eind had, maar met alleen ‘common sense’ overtuig je niet iedereen. En daar weet Maarten inmiddels alles van.
 

Geplaatst in HR varia door Barbara van der Plas op 22 november 2013

Reacties op Gelijk hebben en dan nog gelijk krijgen….

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Ha Barbara,

Goed artikel! Die minder tastbare vaardigheden als overtuigingskracht zijn in mijn ervaring ook ontzettend belangrijk, eigenlijk in alle functies die ik heb uitgevoerd. Wat ik in deze ook heel interessant vind is dat ze in opleidingen erg onderbelicht worden (in ieder geval in mijn opleidingen), zeker gezien hoe belangrijk ze zijn.

Voor mijn idee heeft de selectie op harde criteria te maken met hoeveel makkelijker het is om daar op te selecteren. Laten we eerst snel alle cv's doorbladeren en daarna de beste (persoonlijkheid, softe skillset, etc.) er uit pikken. Door die volgorde houden zaken als ervaring, opleiding en leeftijd de hoogste relevantie, terwijl dat voor lang niet alle functies het belangrijkste hoeft te zijn. Wat denk jij, zou gemakzucht hier de belangrijkste oorzaak zijn? Of misschien is het wel (bedrijfs)cultuur?

Petra Brondgeest op 15 december 2015 16:44

Gelukkig merk ik dat de organisaties waar ik mee samen werk de competentie overtuigingskracht en adviesvaardigheden wel van belang vinden. Onontbeerlijke kwaliteiten naar mijn mening voor een vernieuwende HR professional en dus onderdelen waar ik zeker op selecteer in mijn gesprekken met kandidaten.

Plaats zelf een reactie