Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Groot, groter, grootst

Wie is het grootst: Google of Yahoo!?
Vorig jaar  augustus ontspon zich een interessante discussie op Internet over wie zich de grootste zoekmachine mocht noemen; Google of Yahoo!. Het begon met een artikel op Yahoo's weblog (link defect per 18-5-2015, red.) waar Yahoo! aangaf ongeveer 20 miljard webpagina’s geïndexeerd te hebben, aanzienlijk meer dan Google (ongeveer 9 miljard). Google trok het aantal van Yahoo! in twijfel, maar vanaf september 2005 toont Google het aantal geïndexeerde pagina’s niet langer op haar homepage…

The numbers game is over
Hoewel een strijd tussen twee Internet giganten altijd interessant is, lijkt dit een beetje op een ‘de mijne is groter dan de jouwe’  verhaal zonder het voordeel van grootte in de discussie te betrekken. Tenslotte is indexering van webpagina’s slechts een middel tot het doel:  hoe kan ik voor mij relevante informatie op Internet vinden, snel en simpel?
Natuurlijk is het daarbij van belang dat zoveel mogelijk webpagina’s beschikbaar zijn in een zoekmachine. Maar minstens zo belangrijk is de relevantie van de zoekresultaten; laat de zoekmachine mij die resultaten zien waar ik wat aan heb?

En hoe zit het bij vacaturesites?
Van zoekmachines naar online recruitment is een kleine stap; tenslotte zijn de huidige vacaturesites in essentie zoekmachines voor een specifiek segment; de arbeidsmarkt. En waar de grote zoekmachines zich in toenemende mate realiseren dat gebruikers slechts geïnteresseerd zijn in relevantie, lijken vacaturesites nog altijd bezig met het fenomeen “de mijne is groter dan de jouwe”  zoals een korter check laat zien(stand op 20 oktober september om 9:47 uur):

Wat heb ik daar nou aan, als banenzoeker?
Met uitzondering van Werk.nl lijken vacaturesites mij te willen imponeren met het aantal vacatures door het gebruik van kleurige, vette letters en/of cijfers.
Maar wat heb ik aan al die aandacht voor het aantal vacatures? Is het een garantie op een relevant resultaat als ik een zoekopdracht doe? Het eerlijke antwoord op deze vraag is: Nee. En dat heeft twee belangrijke oorzaken:

  1. Niet alle vacatures zijn op één plaats te vinden.
    In tegenstelling tot zoekmachines zijn vacaturesites voor content  (= vacatures) afhankelijk van (betalende) klanten; oftewel bedrijven die op zoek zijn naar personeel. En omdat lang niet alle klanten al hun vacatures op alle vacaturesites plaatsen, ben ik feitelijk verplicht om alle sites af te lopen om alle banen te kunnen zien.
  2. De kwaliteit van de zoekresultaten is onduidelijk.
    Ik heb als banenzoeker geen idee of mijn zoekopdracht alle relevante banen toont. Dit is een vrij complex onderwerp en belangrijk genoeg om uitgebreid bij stil te staan. Ik wil daarom in volgende blog entries aandacht besteden aan de kwaliteit van de zoekstrategie van de grote vacaturesites.

Dient groot, groter, grootst mijn belang, als banenzoeker? Slechts voor een deel. Het is natuurlijk belangrijk uit zoveel mogelijk vacatures te kunnen kiezen. Maar nog veel belangrijker is dat ik uit al die vacatures de juiste weet te vinden, de vacature(s) die voor mij interessant zijn. De komende blog entries laten zien hoe goed dat werkt bij de verschillende sites.

Stay tuned.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 23 oktober 2006

Reacties op Groot, groter, grootst

Paul op 15 december 2015 16:44

Ik denk dat de opkomst van Vertical search engines/ specialistische jobsites steeds belangrijker zal worden.



Als ik zou weten waar ik alle online marketingbanen uit een bepaalde regio zou kunnen vinden dan zou ik daar gaan zoeken.



Het gaat daarbij wel om een stuk vertrouwen. En daarom tonen de websites denk ik ook het aantal banen. Ik moet dus wel het idee hebben dat een specialistische zoekmachine daadwerkelijk ook alle vacatures heeft.



Er zou eens een jobboard moeten zijn die durft uit te spreken alleen de relevante vacatures te tonen.

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

@Paul

Bij gebrek aan accurate zoekmethodes, en dus bij gebrek aan relevante resultaten, is de enige oplossing bij een groeiend aantal vacatures om al vooraf te gaan filteren. Dat is feitelijk wat niche sites doen. Hetzij geografisch of per beroepsgroep de zaak zodanig opsplitsen dat het aanbod weer beheersbaar wordt voor banenzoekers. Klein is in dit geval dus beter. Het nadeel is dat met een toenemend aantal nichesites je het overzicht kwijtraakt en je bij een bredere interesse in potentieel interessante banen ineens meerdere sites moet gaan aflopen. Knap onhandig.



Vertical search engines (zoals Megajobs) bieden heel veel vacatures maar zonder accurate zoekmethoden. Relevantie in het zoekresultaat is hier dus nog minder aanwezig dan bij de grote vacaturesites.



Wat we nodig hebben is enerzijds een verzameling van alle vacatures met daarbij een zodanig zoekmechanisme dat alleen voor mij relevante vacatures zichtbaar worden.

Dat betekent automatisch dat het zoekmechanisme meer moet zijn dan slechts zoeken in het aanbod aan vacatures. Het zoeken moet gepaard gaan met kennis over de zoeker (zijn/haar ervaring, opleiding, etc.) om tot een relevant resultaat te komen. Die kennis over de zoeker ligt opgeslagen in een CV. Waarom dus niet het CV gebruiken als een bron voor betere zoekresultaten, in plaats van een bron voor spamming inkomsten.

Michel Rijnders op 15 december 2015 16:44

Google wordt steeds meer gebruikt als vacaturebank. Nummer tien van 'wat noem ik als eerste als vacaturebank' geloof ik. En Google biedt een mooie 'database' voor vacatures op base.google.com. Daar waar vacaturesites steeds meer en meer vacatures verzamelen zal de 'search' belangrijk worden en zoekmachines zullen daardoor denk ik een steeds belangrijkere rol spelen.

De beweging die je in mijn ogen zal zien is enerzijds richting gespecialiseerde jobssites waar je als werkzoekende met jouw profiel het beste bij aanlsluit en anderzijds de beste zoekmachine waarmee jij als werkzoekende het makkelijkst alle relevante banen kan vinden.

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

@Michiel

Vacaturebanken snappen zo langzamerhand steeds beter dat een hoge positie op Google bijdraagt aan de vindbaarheid van een vacature. En dus wordt er steeds meer gedaan aan search engine optimization (SEO). Hetzij door gewoon trefwoorden te kopen, danwel door de eigen site te optimaliseren voor indexering door de zoekmachines.



Door te zoeken op een bepaalde functie met de regio en het woord 'vacature', kan je via Google behoorlijk nauwkeurig zoeken, als je je tenminste beperkt tot de eerste resultaatpagina's, de rest is natuurlijk weer troep.



Google Base is voor zowel vertical search engines als specialistische sites een potentieel zeer bedreidgende ontwikkeling. En hoewel in Nederland nog niet zo bekend, wordt er in Amerika al volop gebruik van gemaakt. Zo worden in het vacaturedomein alle vacatures door Careerbuilder en Yahoo! Hotjobs (resp. de nummer 1 en 3 vacaturesite in Amerika) al op Google Base geplaatst. Je vraagt je af waarom klanten van deze sites eigenlijk nog willen betalen voor het plaatsen van een vacature...



Gespecialiseerde vacaturesites kunnen in mijn optiek alleen maar overleven als ze echte toegevoegde waarde bieden; hetzij door relevante content voor de doelgroep, danwel door aanvullende diensten die specifiek voor de doelgroep waarde heeft.



Op dit moment ontlenen nichesites hun bestaansrecht vrijwel uitsluitend aan de 'onvindbaarheid' van vacatures op grote vacaturesites. Als dat eenmaal verbeterd, is er volgens mij geen plaats meer voor nichesites; tenzij er echte toegevoegde waarde wordt geboden.

op 15 december 2015 16:44

Plaats zelf een reactie