Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Hét geheim van dingen gedaan krijgen

Dat is waar iedereen die serieus met een carrière mee bezig is, niet? Hoe word je écht productief? Hoe bereik je zoveel mogelijk? En in zo weinig mogelijk tijd? Dat zo'n beetje iedere professional hier mee bezig is, blijkt wel uit de hoeveelheid managementliteratuur over effectiviteit. Om nog maar niet te spreken van de productiviteitscoaches, gelukscoaches, trainingen, cursussen en workshops die ons moeten helpen om effectiever te zijn. Wat denkt ú eigenlijk van deze manieren om effectiever te worden?

Zelf heb ik sterk het idee dat we ergens de plank mis slaan. Ik kan mijn vinger er niet precies op leggen, maar het heeft iets te maken met de woordencombinatie 'gewoon doen'. Hieronder wil ik enkele van mijn favoriete concepten over 'dingen gedaan krijgen' bespreken. Wellicht haalt u er tips uit om effectiever te worden. Daarna zal ik verwoorden wat er volgens mij nog ontbreekt, al is dat niet de meest makkelijke boodschap om over te brengen.

Getting things done

Credits voor dit plaatje naar wikipedia

 

David Allen is zeker een van de koningen van de effectiviteit. Plannen is het sleutelwoord en het werkt fantastisch. Getting things done heeft een simpele basis; in principe voorkom je dat je gaat twijfelen wat je nu moet gaan doen. Dat doe je door (1) je taken overzichtelijk te verzamelen, (2) de taken op volgorde van prioriteit in te plannen en (3) aan de slag te gaan. Je haalt het meeste uit je tijd door een klein beetje tijd te reserveren om overzicht te scheppen. En je voorkomt de 'ik heb x gedaan, nu kan ik wel even nu.nl/facebook/mail checken'-momenten.

In mijn artikel 'De evolutie van mijn takenlijst: 4 principes om je todolijst effectiever te maken' beschreef ik al hoe ik zelf het GTD principe ben gebruiken, voor concrete tips verwijs ik graag naar dat artikel. Er zijn ook fantastische flowcharts van het principe, die je op korte termijn (vandaag!) enorm veel tijd kunnen besparen. Je kunt je favoriete uitzoeken op google en ophangen in je kantoor.

The energy project

Een vrij unieke benadering van effectiviteit komt van Tony Schwartz. In The Energy Project, moedigt hij mensen aan om zich te focussen op hun energie, in plaats van op tijdmanagement. Tijd is een beperkt iets, we hebben er allemaal evenveel van. Maar energie kan je helpen om meer te doen in evenveel tijd. In onderstaande video wordt de basis kort uitgelegd:

Meer videos kun je vinden op het youtube kanaal van The Energy Project.

De uitdaging voor dit concept is wat mij betreft om nog iets concreter te worden. Desondanks valt er veel te zeggen voor energie in de opvatting van Schwartz, zijn ideeën helpen je om meer energie te hebben, je beter te concentreren en bewuster bezig te zijn met wat je wilt doen. Drie belangrijke zaken waar alleen tijdmanagement theorieën zich weinig mee bezig houden en die je zeker kunnen helpen meer uit je tijd te halen.

Motivatie en persoonlijk leiderschap

 

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey (De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey.jpg)

 

Eerder zei ik al 'gewoon doen' en dat mis ik ergens in de andere systemen. Natuurlijk gaat GTD over hoe je jezelf zo ver krijgt, maar het blijft een systeem dat om het 'doen' heen zit. En TEP gaat ook weer over hoe je meer energie kunt krijgen, zodat je meer kunt doen. Het zijn allebei concepten die weer om het 'gewoon doen' heen zitten. En terwijl ik dit schrijf denk ik dat dit precies mijn kritiek is. Dat we soms zó bezig zijn met manieren om effectiever te worden, dat we nog effectiever zouden zijn als we dat allemaal links zouden laten liggen - en gewoon zouden doen wat we moeten doen.

De kern daarvan is, denk ik, motivatie (en focus). Interne motivatie, omdat we niet afhankelijk moeten zijn van omgevingsfactoren. En dat brengt me op de oude klassieker: De 7 eigenschappen van effectief leiderschap. Wederom blijkt hoe ongelukkig de titel vertaald is, want het boek gaat over 'The seven habits of highly effectief people', niks geen leiderschap: effectiviteit. Mensen die effectief zijn. Twee punten van Covey vind ik essentieel in ieder artikel over effectiviteit:

Ten eerste moeten we altijd beginnen met wát we willen bereiken. En dat is de stap die Coveys theorie overkoepelend maakt. TIjdmanagement is mooi, maar zonder een doel waarbinnen we onze activiteiten kaderen, kan het ook de plank misslaan. Lees bijvoorbeeld Goldratts The Goal over hoe een organisatie perfect efficiënt helemaal niets kan bereiken. Maar dan wel heel erg efficiënt.

Ten tweede draait Coveys theorie uiteindelijk om dóen. Kennis is geen kennis als je het niet toepast, stelt Covey. Ook is hij tegen de 'quick fix' oplossingen die veel theorieën ons bieden. Alleen door ons karakter te ontwikkelen (door ons actief in te zetten - en natuurlijk de 7 eigenschappen te ontwikkelen) kunnen we verder komen. En dit 'hard werken' concept is precies wat we nodig hebben. De quick-fix theorieën claimen vaak dat we zonder echt moeite te doen ergens kunnen komen. En dit resulteert er in dat we collectief zoeken naar quick-fix goudmijnen. En dus niet op zoek zijn naar wat we echt willen doen - en dit realiseren.

Afsluitend: het geheim van dingen gedaan krijgen

Wat is dus het geheim van dingen gedaan krijgen? Is het tijdmanagement? Is het energie? Is het bewust leven - en richting geven aan wat je doet? Of is het gewoon doen?
Natuurlijk is het al deze dingen. De clou is dat er niet een geheim is. Maar dat we niet uit het oog moeten verliezen wat we willen bereiken. En als we eenmaal een globaal idee hebben van wat we willen bereiken - wie weet komen we er nooit achter wat het precies is - dan moeten we het gaan bouwen, maken, ontwerpen, doen.

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 23 januari 2013

Reacties op Hét geheim van dingen gedaan krijgen

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie