Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Het is er wel maar je ziet het niet: de gunfactor

Als ZZP-er, maar ook als sollicitant voor een reguliere baan, moet je dit herkennen. De click die er ontstaat en waarop de deal wordt geclosed. Zonder dat we het weten zijn er talloze irrationele zaken die daar een rol in spelen. Waardoor wordt de gun factor bepaald? Mensen die bij jou horen of waar je “iets” mee hebt blijven bij je hangen. Je ziet daarentegen soms ook mensen waarvan je je afvraagt hoe bestaat het dat er iemand met die persoon zaken wil doen. Toch hebben die ook een gunfactor.

De aantrekkingskracht tussen twee personen wordt door onbewuste processen geleid. Doorgaans zoek je mensen die op jou lijken of waarvoor je bewondering hebt. Vaak genoeg zul  je jezelf betrappen op een gevoel van  “ïk mag deze persoon” en dan ben je meteen geneigd meer van hem aan te nemen.  Dat neemt niet weg dat je ook verliefd kunt zijn op het product wat je wilt hebben en dan maakt het minder uit of er een clickgehalte is met de vertegenwoordiger of verkoper.

Zelf had ik dit drie jaar geleden met het kopen van een auto. Nadat ik alle websites had afgestruind en dealers van mijn favoriete merk gecheckt, viel mijn oog op een exemplaar dat alles had wat ik aan een auto begeerde. Die auto raakte niet meer uit mijn hoofd, ook al was hij iets te begrotelijk. De verkoper daarentegen vond ik een zak. Hij kwam zijn beloftes niet na, kon weinig van mijn vragen beantwoorden, en toen ik de auto gekocht had en de tijd rijp was voor een uitleg over alle features werd hij heel kortaf. Ik kan niet zeggen dat me dat niet boeide, maar ik had die droom auto en dat was voor mij genoeg. Toch ken ik ook gevallen, vooral van vrouwen, die nooit in een zaak kleding zullen kopen als daar iemand staat die ze een absolute draak of erger vinden. Hoe leuk zo’n jurkje ook is. Maar wat maakt iemand een draak of een persoon waar jij alles blindelings van aanneemt en met hem die deal wil sluiten. 

Hier komt de vraag over gunfactor gehalte om de hoek.  Als je zelf verkoper bent kun je er dan wat aan doen om die te verbeteren? Vast wel maar ook vast staat dat een aantal “click” zaken onder de zeespiegel liggen.  Een verkoper met gungehalte zal denk ik wel weten hoe hij op een correcte manier met zijn prospect moet omgaan. Enig inlevingsvermogen helpt. En zo zijn er nog ene behoorlijk aantal do’s and dont’s waar boeken over vol geschreven staan. Maar toch is de chemie waardoor jij iets wel of niet bij die ene persoon koopt iets onbeschrijfelijks. Chemie zie je niet maar is er wel. Herken je dit? Hoe werk jij aan je gunfactor?

Geplaatst in HR varia door Rob Overgaauw op 10 september 2010

Reacties op Het is er wel maar je ziet het niet: de gunfactor

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie