Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Het nieuwe werken kan maar op 1 manier!

Anno 2012 is het nieuwe werken een breed begrip geworden en geven vele bedrijven daar hun eigen interpretatie aan. De overheden presenteerden de ambtenaar 2.0, stelden een behoorlijk budget beschikbaar, prijsuitreikingen werden geïnitieerd en grote bedrijven sloegen de handen ineen om de files te verminderen.

In theorie betekent het nieuwe werken: plaats- en tijdsonafhankelijk werken. Maar het nieuwe werken vergt meer dan alleen het ter beschikking stellen van een laptop en een smartphone. En dit begint langzamerhand bij diverse gremia door te dringen. Immers, als een leidinggevende nog steeds een wenkbrauw optrekt als je vraagt om een dagdeel thuis te werken of dat er een beroep wordt gedaan op ‘zichtbaarheid’, dan hebben we nog een lange weg te gaan.

Het nieuwe werken doet een beroep op vertrouwen, verantwoordelijkheid, flexibiliteit, samenwerking en resultaatgerichtheid. Dit vraagt aanpassing van zowel medewerkers als managers. De medewerker krijgt de ruimte om zijn/haar werk te doen op hun eigen manier en daarin verwachten ze het vertrouwen van hun leidinggevende, want deze vertrouwt immers op hun kwaliteiten. Vertrouwen is hierbij dus het sleutelwoord.

En vanuit die hoek is het nieuwe werken niks nieuws. Uitgaan van iemands kwaliteiten en vanuit die hoek output verwachten is zo oud als de weg naar Kralingen. Alleen met het ter beschikking stellen van flexplekken en WiFi is het nieuwe werken niet ingevoerd. De kwaliteiten die worden vereist bij de medewerker worden meer zichtbaar bij deze ‘nieuwe’ vorm van werken en er wordt een aanpassing van de klassieke stijl van leidinggevende verwacht. Aangezien de manager niet meer letterlijk in de nek van de medewerker hijgt, wordt de medewerker geacht te opereren vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid en creativiteit. De manager verandert van directe ‘aanstuurder’ naar een op afstand zijnde sparringpartner en stuurt op output in plaats van troughput.

Net zoals het ‘oude’ werken, is maatwerk in leidinggeven om de kwaliteit(en) van een medewerker naar boven te halen, een vereiste. Er wordt een beroep gedaan op  competenties zoals: vertrouwen, flexibiliteit en samenwerking vanuit manager en medewerker.

Vele voorbeelden voor de daadwerkelijke intrede van het nieuwe werken gingen vooraf. In deze voorbeelden gaven managers zijn/haar medewerkers de verantwoordelijkheid om zelf te bepalen hoe de invulling van hun taken werden ingevuld. Een afdeling floreerde onder de bezielende leiding van de manager die wel degelijk aanwezig was wanneer daar behoefte aan was, maar vooral stuurde op het eindproduct. Vergaderingen waren zeldzaam of als ze er al waren, kort en krachtig. Op de afdelingen waren korte lijnen en er heerste dankzij de samenwerking (de manager zat niet overal tussen) een topsfeer. Precies het goede receptuur voor het nieuwe werken: vertrouwen, samenwerking en flexibiliteit. Het nieuwe werken is dus niet afhankelijk van laptop, smartphone of flexplek, maar heeft alles te maken met het vertrouwen die de leidinggevende geeft aan zijn/haar medewerker en die weet de juiste capaciteiten uit iedere medewerker halen. Het nieuwe werken is dus niet net pas ingeluid, maar bestaat al tientallen jaren.

In hoeverre wordt bij jou al op de nieuwe manier gewerkt?

Geplaatst in HR varia door Barbara van der Plas op 2 november 2012

Reacties op Het nieuwe werken kan maar op 1 manier!

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie