Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Het Onderwijs geïnspireerd geraakt door HRM?

Op 26 maart trok het volgende artikel mijn bijzondere aandacht.
Leerlingen moeten diploma op maat krijgen, met vwo- en vmbo-vakken
Leerlingen in het voortgezet onderwijs moeten vakken waar ze goed in zijn op vwo-niveau kunnen volgen en andere vakken, die ze lastiger vinden, op havo- of vmbo-niveau. Dat zegt Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad (de belangenorganisatie voor middelbare scholen).
Kan het bedrijfsleven dit “vooruitstrevende” idee, waarmee het onderwijs een overtuigende stap richting aansluiting met het werkveld zet, waarderen? Vele organisaties hebben samen met HRM jaren geleden al voor een vergelijkbare koers gekozen. Nu maar hopen dat de proefballon die de heer Rosenmöller heeft opgelaten in de traditionele tuin die het onderwijs heet tot grote succesvolle hoogte mag stijgen.

Het Onderwijs
Laten we eens wat jaren teruggaan in de tijd. De tijd waarin de ouderavonden in het voortgezet onderwijs in het teken stonden van ellenlange analyses gewijd aan de vakken waar je een 5 dan wel een mager 6je voor stond. Er werden zelfs uitgebreide actieplannen gemaakt om deze cijfers tenminste naar een 7 te krijgen, met energie slurpende bijlessen als noodzakelijk kwaad. Als ik dan als brutale vlegel tijdens een ouderavond vroeg aan mijn leraar waarom we nooit spreken over het vak Economie & Handel, waar ik ruim een 8 voor stond, werd ik steevast met een gezicht vol verbazing aangekeken. De motivatie om dit vak, waar ik mijn talenten in kwijt kon, verder te verbeteren was bij mij vele malen groter dan bij mijn leraar. Maar behoren dergelijke ouderavonden wel tot de voltooid verleden tijd?

HRM
Zo ergens in de jaren ‘90 werd het begrip competentiemanagement binnen HRM het nieuwe evangelie. Bijna alle organisaties adopteerden dit concept. De medewerker kreeg te horen wat hij moest kunnen in zijn functie. De competenties waar hij relatief het minst op scoorde werden als ontwikkelpunt weggezet. De medewerker ging al ploeterend zijn zwakkere competenties naar een hoger plan tillen. Het is overbodig te vermelden dat dit niet motiverend werkte en al zeker niet tot baanbrekende performance verbetering leidde. Het laatste decennium winnen begrippen als Talentmanagement, LEAN en Job Carving aan terrein. Het talent van de medewerker verwerft een centrale positie in het nieuwe gedachtengoed. Zolang de minder ontwikkelde competenties niet door een vastgestelde ondergrens zakken die gerelateerd aan de functie is, zijn de talenten van de medewerker leidend geworden in de nieuwe actieplannen.

Heden
De economie is langzaam aan het opkrabbelen van een dubbele dip aan recessies. Door globalisering is de markt door de jaren heen groter en groter geworden. De concurrentie is meer dan ooit moordend geworden. Je moet als bedrijf de beste zijn om je in zekerheid te wanen betreffende je bestaansrecht of zoals mevrouw T. Turner ooit zong: “Simply the best, better than all the rest”. Je kunt als bedrijf het allerbeste zijn als je grootste kapitaal “de mens” op zijn best is. Dus niet langer meer blijven schaven aan minder ontwikkelde competenties maar het verschil maken vanuit je onmiskenbare talent.
In schooltermen gezegd, uitsluitend het vak waar je een 9 voor staat alle aandacht geven en zorgen dat het naar een 10 getild wordt. Als alle medewerkers ingezet worden vanuit hun maximale talent dan ben je als bedrijf heel snel “The Best” waar onze goedlachse Tina over zong.
Nu maar hopen dat de politiek en het onderwijs de proefballon van meneer Rosenmöller niet doorprikt, zodat onze talentvolle generatie die in de schoolbanken zit al tijdens het onderwijs leert dat je talent onderscheidend dient te oormerken en vervolgens te gebruiken.

Geplaatst in HR varia door Tomas de Rooij op 20 april 2015

Reacties op Het Onderwijs geïnspireerd geraakt door HRM?

Segers op 15 december 2015 16:44

Sterk artikel; een uitgebalanceerde groep medewerkers met verschillende competenties zal als team over het algemeen beduidend betere resultaten behalen dan een team met generalisten. Investeer in talent.

Emile Thewissen op 15 december 2015 16:44

Mooi geschreven artikel Tomas. En...een waarheid als een koe. Talent is waar het om draait. Doen waar je goed in bent geeft voldoening en motiveert. Van een 8 een 10 maken is beter dan van een 5 een 7 proberen te maken. En ga je voor de 10 dan wordt je vanzelf 'the best'.

Frederique G op 15 december 2015 16:44

Beste Tomas,

Een goed en inspirerend artikel!

Mijn zorgen zouden liggen in dat we voor bepaalde vakken willen dat iedereen in de samenleving de inhoud ervan tot een gegeven niveau beheerst. Met name taal en wiskunde zijn belangrijk in de zin dat je ze altijd nodig zult hebben, wat je ook zult gaan doen.
Een flinke bal valt ook op te gooien wat betreft maatschappelijke participatie en het begrijpen van mensen met andere denkbeelden.

Als iemand hier onvoldoende op scoort dan moet het onderwijssysteem hier iets in doen en in het ergste geval iemand laten zitten.

Dit is het grootste dilemma voor de onderwijzer; zijn ethiek als onderwijzer, die hem zegt leerlingen goed op te willen leiden, de kosten die gemaakt worden en de druk van bovenaf om leerlingen 'af te laten studeren' en tegelijk ook te zien hoe de leerling als individu sommige dingen niet snel leert en andere wel.

Plaats zelf een reactie