Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Hoe ASML 1200 mensen aan heeft genomen (Rondetafelbijeenkomst)

Hank was op vakantie toen hij werd gebeld: "Je moet aan de bak, er moeten 1200 mensen bij." Iets dat hem hopelijk niet iedere vakantie gaat gebeuren. Hank is spreker op onze Rondetafelbijeenkomst en vertelt eerst iets over ASML, hoe employer branding daar georganiseerd wordt en duikt dan met ons dieper de case in: hoe kom je aan 1200 mensen in een jaar tijd?

(meer informatie over onze Rondetafelbijeenkomsten)
 

 

ASML en employer branding

Eerst krijgen we te zien waarom ASML gaaf is - als je ze niet kent, kijk dan even deze video met uitleg over wat voor machines ASML bouwt. En ja, de presentatie van Hank is in zichzelf al mooie employer branding voor ASML, wat overigens absoluut niet afdeed aan de kwaliteit.

Hank vuurt enkele indrukwekkende cijfers op ons af; hieruit wordt duidelijk waarom employer branding en zicht op de arbeidsmarkt immens belangrijk voor ASML is:

  • 44% van de werknemers heeft een master degree. Er werken 600 PhDs bij ASML;
  • 33% heeft een bachelors degree;
  • In Nederland werken 5100 mensen vast, 2400 flex;
  • 81 nationaliteiten onder werknemers;
  • 200+ interns in 2012

Het enige voordeel (in a sense) dat ASML heeft is een lage turnover rate, van 3(!)%. Wat gelukkig het aantal vacatures dat ieder jaar moet worden ingevuld drukt. Desalniettemin: 1200 is een heleboel.

Employer branding afdeling binnen ASML

Employer branding (een team van nu 9 mensen) viel vroeger onder recruitment, wat vervolgens onder HR&O viel. Tegenwoordig is EB een onderdeel van corporate communicatie. Dit maakt het uitstralen van één brand makkelijker, maar maakt het samenwerken met HR&O weer iets lastiger. Hank geeft aan dat het daarom immens belangrijk voor hen is om goed te communiceren naar HR&O, zoals we hieronder zullen zien draait alles op dit gebied om vertrouwen en transparantie.

Enkele voordelen van EB onder CorpCom:

  • Sturen op reputatie/lange termijn wordt makkelijker;
  • Geïntegreerde communicatie, synergie in boodschappen;
  • Meer focus en specialisatie in het team;
  • Meer accountability;
  • Andere budget grondslag (meer doorlopend, net als de vraag naar medewerkers.

 

 

Case: 1200 mensen aannemen

In juli 2012 sloot ASML een nieuwe deal met Intel en andere klanten die een flinke kapitaal impuls opleverde. Als gevolg daarvan moesten er 1200 mensen aan worden genomen - 2000 in de complete supply chain. Voor deze enorme klus werd een taskforce samengesteld; er moest veel aan stakeholder management gedaan worden.

Voor de taskforce waren er vier pijlers:

  • Het verhaal in de (inter)nationale pers naar voren brengen
  • Targeted campagins en event recruitment
  • Interne boost referral programma ("Gigantisch, zegt Hank")
  • Internationaal programma; Nederland was als visvijver te klein, er moesten meer visvijvers worden aangesproken

Pijler 1: De pers

ASML zorgde dat het verhaal van de 1200 hires overal naar oven kwam, met steeds hetzelfde verhaal. Dit leverde een explosie in webtraffic op.

De aanpak was erg internationaal; iedereen werd aangesproken. Hanks voorbeeld betreft twee Taiwanezen die in Nederland werkten. Dit werd weer gecommuniceerd naar Taiwan, waar ASML minder bekend is dan hier. Iedere kans om 'stof te maken' werd aangegrepen. De meeste functies waren in Nederland en het resultaat is dan ook dat de instroom het afgelopen jaar veel diverser is dan voorheen.

Pijler 2: Targeted campaigns en event recruitment

ASML maakte onder andere twee programma's voor Discovery (hoe gaaf is dat?), waarin ze onder andere laten zien "hoe gaat ASML is." Dit leverde veel succes op omdat de doelgroep (hoogopgeleide engineers) veel naar Discovery kijkt.

De jobteksten waren vaak droog (veel specificaties neem ik aan), een van de oplossingen hiervoor was om videos met de hiring managers te maken, die vertelden wat ze precies zochten.

Pijler 3: Referral programma

Hank noemde referral als een fijne manier om tempo te maken. En het programma dat ze hiervoor bedachten loopt nog steeds - het is een fantastisch concept om over de communiceren. Het referral programma is gekoppeld aan een goed doel; voor ieder CV dat je aandraagt wordt 10€ overgemaakt naar het goede doel. Voor iedere hire wordt een laptop gekocht (het is een goed doel om kinderen in ontwikkelingslanden aan laptops te helpen). De referee krijgt voor iedere hire 1000€ - ook een substantieel bedrag.

Pijler 4: Internationaal

Het Employer branding team heeft zich hard gemaakt om de kern van de boodschap van ASML uniform te maken. Maar ieder land mocht een ander sausje over de kern heen doen - zo kon er toch getailord worden op de specifieke eigenschappen van de verschillende arbeidsmarkten (België, Engeland, Ierland, Spanje, Italië, Griekenland, Roemenië, China, Korea, Taiwan, om maar een paar landen te noemen).

 

 

Enkele resultaten

Voor de cijfer freaks, maar zeker ook voor de mensen die zich afvragen, wat leverde dit allemaal op?

  • 1000 cv's per maand;
  • 1100 hires;
  • 30% daarvan niet uit Nederland;
  • Trainee programma;
  • structuur in het selectieproces, online assessments, etc

En ASML is er ook sterk op vooruitgegaan door hoge media coverage, een reputatie (stabiele plaats in de top 15 werkgevers), de quality of hire is er op vooruitgegaan en er is een grotere deelname in het referral programma.

Learnings en aandachtspunten

Hank geeft nog een overzicht van wat hij uit de case heeft gehaald:

  • Planning is moeilijk, een workforce voor het planning proces heeft hier zeker geholpen;
  • De alignment tussen HR en CorpCom draait om vertrouwen en transparantie - daar moet je sterk in investeren;
  • De spanning tussen tempo en kwaliteit blijft moeilijk, met name in het selectieproces;
  • Grote ideeën managen is pittig: bij zo'n groot project heeft iedereen ineens ideeën over de communicatie

Afsluitende borrel

Na een aantal interessante vragen hebben we de Rondetafelbijeenkomst afgesloten met een gezellige borrel. We hopen dat alle aanwezigen het nodige hebben opgestoken van de bijeenkomst en kijken alvast uit naar de volgende keer!

Geplaatst in Expand door Chris Stapper op 23 oktober 2013

Reacties op Hoe ASML 1200 mensen aan heeft genomen (Rondetafelbijeenkomst)

Corinne Klaver op 15 december 2015 16:44

Een zeer inspirerende bijeenkomst die mij weer aan het denken heeft gezet over het thema arbeidscommunicatie. Hank Oosterbaan sprak vernieuwend en enthousiast over zijn ervaring binnen ASML.
Ik ga nader onderzoeken met welke elementen uit zijn verhaal we onze dienstverlening nog verder kunnen verbeteren om nog meer goede HR professionals te werven en aan ons te binden.

Dank!

op 15 december 2015 16:44

Plaats zelf een reactie