Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Hoe effectief is het adverteren in dagbladen?

Nieuwe media, oude media, media 2.0. Binnen de recruitmentwereld wordt er dagelijks over gesproken. Maar wat werkt nog wel. Welke media leveren nu meer lange termijn effecten op. En wat is nu goed voor respons op de korte termijn?

Vragen die ik mezelf natuurlijk ook dagelijks stel. Vragen die ik uit eigen ervaring slechts voor een deel kan beantwoorden. Maar er blijven nog genoeg vragen over waar ik de antwoorden niet op weet. Kortom tijd om op dit weblog ervaringen te delen. Daar worden we allemaal wijzer van. Ik wil in deze en in de komende posts steeds 1 mediavorm bespreken. Vandaag heb ik gekozen voor de effectiviteit van dagbladen (personeelsadvertenties in een regionaal of landelijk dagblad).

70 % minder respons!

Ik start met een quote in de Adformatie van Paul van Dam (Ebbinge & Company) tijdens een bijeenkomst van MWG over de veranderende dagbladen markt. Hij stelt dat de afgelopen 5 jaar de respons op personeelsadvertenties met 70% is gedaald. Ieder jaar daalt de repons met 15% terwijl de tarieven omhoog gaan.

Is het werkelijk zo slecht gesteld met de respons op personeelsadvertenties?

Uit eigen ervaring: recent voor aantrekkelijke werkgever een advertentie in de Telegraaf geplaatst. Betreft de werving van Accountmanagers. Volledig in kleur! 35 reacties kregen we binnen (via email, telefoon) waar een directe link te leggen was tussen het zien van de advertentie en de reactie. Slechts 11 kandidaten voldeden aan het profiel. Uiteindelijk heeft het 1 aanstelling opgeleverd. Dus niet meer de 100 reacties van weleer (3-4 jaar geleden). In zoverre deel ik de mening van Paul van Dam. Andere case: personeelsadvertentie voor een filiaalmanager van een bekend bedrijf in een regionaal dagblad (met steunkleur). Slechts 11 reacties, 2 kandidaten voldeden aan het profiel, geen van de kandidaten haalden de eindstreep.

Mijn conclusie: 

Personeelsadvertenties in dagbladen leveren gewoonweg minder respons op. Mijn ervaring is dat het afwijspercentage bij dagbladen hoger ligt dan bij bijvoorbeeld jobboards. Zet ik dagbladen dan niet meer in? Veel selectiever dan voorheen. Regionale dagbladen gebruik ik bijvoorbeeld minder. Alleen bij aansprekende bedrijven met een hoge regionale bekendheid leveren de dagbladen een extra bijdrage op de inzet van internet. Landelijke dagbladen dragen naar mijn ervaring nog wel steeds hun steentje bij (wel minder dan voorheen). Maar dan wel een advertentie in kleur en in een opvallend formaat. Dus tegen aanzienlijk hogere kosten. Maar dan heb ik in ieder geval nog enige zekerheid dat het extra respons oplevert. 

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Hank Oosterbaan op 29 november 2007

Reacties op Hoe effectief is het adverteren in dagbladen?

paul op 15 december 2015 16:44

Maar stel dat we al kijken naar de investering die er gedaan moet worden om een advertentie in kleur te doen in de telegraaf op zonder en dat afzet tegen het aantal cv's ( laat ik uitgaan van vroegah en 100 als aantal nemen). Dan is de investering per kandidaat ontzettend hoog.



Dus dat het minder oplevert dan een paar jaar terug klopt.



Maar is het ooit rendabel geweest?

Hank Oosterbaan op 15 december 2015 16:44

@Paul: De kosten per contact zijn in ieder geval sterk gestegen door de verdere fragmentatie van de arbeidsmarktmedia. Ik ben benieuwd of HR/Recruitment managers in hun beleid van 2008 ook met hogere contactkosten rekening houden. Want dat je meerdere media tegelijkertijd in moeten zetten om je doelgroep te bereiken, is voor iedereen helder. Vroeger (ik word oud) was alles anders. Toen was het dagblad bijna het enige medium voor personeelsadvertenties (naast het marktplaatsbord bij de Albert Heijn natuurlijk). Dus die vergelijking moeten we maar niet maken.

rogier van wijk op 15 december 2015 16:44

Mensen, volgens mij onderschatten we de kracht van de oude media. Het gaat er natuurlijk (zoals iedere marketeer zal beamen) om de doelgroep die je wilt bereiken.



Wat mij opvalt is dat hier (en elders) de oude media worden afgeschreven. Maar vergeet niet dat het voor veel mensen belangrijk is een baan in de buurt te hebben. In veel gevallen gaat het dan om lagergeschoolden die werk zoeken dat per bedrijf gewoon uitwisselbaar is, zoals de produktiekracht, de taxichauffeur of de heftruckchauffeur. Juist voor deze doelgroepen kan een eenvoudige (goedkope) advertentie in regionale of huis aan huis bladen een effectief instrument zijn. En ook dat zijn personeelsadvertenties!



Een leuk voorbeeld; ik verkocht eens een 15 jaar oude auto met 260.000 km op de teller. Ik heb geadverteerd op marktplaats en iedere denkbare autosite. Na 1,5 maand zonder reacties wist ik hem eindelijk te verkopen. En de koper? Die reageerde naar aanleiding van 1 piepklein berichtje wat ik in 1 lokale supermarkt had opgehangen. Hij zocht snel een auto en moest er vooral niet te ver voor van huis moeten.

Karin Tekin op 15 december 2015 16:44

Ik denk niet dat we de oude media geheel moeten afschrijven. Soms gaat het weliswaar om gelukstreffers maar het in stand houden van deze media heeft altijd een effect. Al is het alleen voor de naamsbekendheid van je organisatie. Een mooie advertentie vergroot volgens mij wel de kans om te blijven hangen in het geheugen van kandidaten.

erwin boydens op 15 december 2015 16:44

Zonder te willen ingaan op welke media het beste zijn voor het werven van personeel zou ik er wel voor willen pleiten om vooraf eens een klein marktonderzoek te doen.

Zoek enkele mensen waarvan je weet dat ze ongeveer hetzelfde profiel hebben als diegenen die je zoekt (leeftijd, opleiding, inkomen, ...). En stel hen dan de simpele vraag: stel dat je werk zoekt, welk kanaal (media) ga je bij voorkeur gebruiken. Denk uit het oogpunt van je 'klanten'.

Plaats zelf een reactie