Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Hoe effectief is het adverteren in dagbladen? (2)

In mijn vorige post stelde ik de effectiviteit van een personeelsadvertentie in de een regionaal dagblad ter discussie. In de opvolgende discussie kwamen een aantal opvallende zaken naar voren. Zo is het sterk functie- en functieniveau afhankelijk of het regionaal dagblad nog iets extra's aan de respons kan toevoegen. Bij sommige functies (zoals kok, sous chef, objectleider schoonmaak) is het regionaal dagblad meer leidend (in aantal en responses) dan bijvoorbeeld jobboards.

In 1 reactie werd verwezen naar het belang van arbeidsmarktmediaonderzoek (3maalwoordwaarde). In deze onderzoeken wordt het dagblad nog steeds als belangrijke oriëntatiebron gezien. Uit een recent onderzoek van bureau MSI-ACI blijkt echter dat de Jobsite als belangrijkste oriëntatiebron door potentieel werkzoekenden wordt gezien. Alleen in de leeftijdsgroep 50- tot 64 jarigen staat het dagblad nog altijd bovenaan.

Ook een ander recent onderzoek (Het beste plek onderzoek onder technici (BPO 2007) uitgevoerd door Expectra Engineering) laat een zelfde tendens zien. Het regionale en landelijke dagblad blijft een populair medium met name bij technici van
35 jaar en ouder. 57% van alle technici gebruikt de krant nog steeds als orientatiebron op de arbeidsmarkt.Ze schatten de kans dat ze een baan vinden met behulp van de krant echter niet hoog in (45,8% acht de kans matig tot zeer slecht). Hoger opgeleiden maken beduidend minder gebruik van de krant. 

De autoriteit van het dagblad als regionaal arbeidsmarktmedium komt steeds verder onder druk te staan. Volgens Nielsen Media Research verschenen in het derde kwartaal van 2007 in de diverse media 326.000 personeelsadvertenties. 18% meer dan vorig jaar. Jobsites nemen volgens Nielsen 90% van het aanbod voor hun rekening. 

Kortom: Het regionale dagblad bevat niet meer het complete aanbod van regionale functies. Personeelsadvertenties die hierin geplaatst worden geven slechts een extra reminder voor de lezer om op het internet te zoeken naar deze specifieke vacature. Op de bedrijfssite of op een jobboard. Dan maar hopen dat de sollicitant de advertentie snel kan vinden. Immers: de keuze is reuze!   

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Hank Oosterbaan op 9 december 2007

Reacties op Hoe effectief is het adverteren in dagbladen? (2)

Rogier van Wijk op 15 december 2015 16:44

kijk... het plaatje ligt dus toch genuanceerder.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.