Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Hou alleen je zelf de spiegel voor!

Goede morgen,

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is de schoonste van ons tweeën? En dan begint het gedonder in de glazen gewoonlijk pas echt goed zoals ik aan den lijve - gelukkig een hele tijd geleden alweer - heb moeten ondervinden. Ik won, maar als ik nu bespiegelend terugkijk op wat toen passeerde, dan moet de conclusie zijn dat de spiegel die ik "letterlijk" tegen mijn toenmalige baas gebruikte beter op zijn plek had kunnen blijven.hangen. Ik ben er niet slechter van geworden, integendeel, maar wat ik ervan geleerd heb is dat "spiegelen" prima is, maar alleen als je jezelf spiegelt.
Dit is het verhaal van die foute spiegel.

Ik was uitgenodigd voor een belangrijke meeting. Ja, was zelfs zeer betrokken geweest bij de voorbereidingen die nogal ingewikkeld lagen. Dagen waren we met een team bezig geweest alles uit te zoeken, te verzamelen en te verwerken, toelichtingen te maken en rekenmodellen uit te werken. Het was me de klus wel. En vol trots meldde ik me met een teamlid aan de directietafel waar we onze ideeën zouden presenteren. Gaandeweg mijn betoog, zag ik in mijn ooghoek dat mijn collega mij zat te seinen. Dus stelde ik voor even een pauze te nemen voor een kopje koffie, wat me de gelegenheid bood tot overleg. "Joh, we zitten helemaal fout, fluisterde hij. We hanteren de verkeerde uitgangspunten. Kijk maar in het instructie-document, daar staan andere parameters genoemd dan die wij nu hanteren. Dat zie ik nu pas." Het klamme zweet brak me uit. Wat te doen? Niet alleen was alle werk voor niets, ook mijn reputatie was eraan. Van held naar schlemiel in een seconde. Konden we nog iets repareren? Ik rende naar mijn afdeling en riep het team bijeen. "Kunnen we nog iets wijzigen? Repareren? Welk risico lopen we?" 

Al snel bleek dat een hopeloze optie vanwege de enorme foutkansen die we liepen. Er was maar één oplossing. Alles moest over. Zwaar gefrustreerd keerden we terug in de vergadering en vertelden daar dat we gefaald hadden. Nou, ik kan u verzekeren dat het vuur heet was. We kregen geen uitbrander, we werden letterlijk afgebrand. En tot overmaat werd gesteld dat de volgende morgen al een nieuw en nu correct plan moest voorliggen. Ik was helemaal stuk. Kon wel janken. Was ik al ontslagen? Ik wist me geen raad. Er restte mij maar een ding om te doen dacht ik: Om raad gaan vragen. Dus belde ik een bevriende advocaat en schetste hem hoe ik me voelde. Zijn advies? "Michiel, loop eens naar een spiegel en kijk er eens in. Vertel me nu wat je ziet. Betrouwbaar of onbetrouwbaar?" "Betrouwbaar", zei ik. Enfin, zo volgden er meer van dergelijke vragen en al bouwend aan mijn ingestorte zelfvertrouwen kwamen we tot de conclusie dat onze teamfout niet opzettelijk was en door grove slordigheid kwam. En dat we de nieuwe uitdaging met frisse moed moesten aangaan, waarbij we niet alleen onszelf, maar ook de directie zouden verbazen met ons strijdvaardig elan. En plan!

Toen ik de telefoon neerlegde, zag ik mijn teamleden staan met een grote grijns op hun gezicht. We zitten wél goed, onze calculaties zijn wel correct. Weten jullie het zeker? Zeker!! Euforie volgde en ik ging op weg naar de directieburelen met de spiegel van het toilet in mijn hand. Ik zou ze inpeperen wat ze mij hadden ingepeperd. Elk verwijt dat ze mij hadden gedaan noemde ik op en telkens hield ik hen mijn spiegel op ooghoogte voor.
Ik kreeg gelijk. Ik was op dat moment de schoonste van ons tweeën. Ik voelde de voldoening en het was het waard. Maar niet voor lang. De spiegel  die ik mijn leidinggevende had voorgehouden bleek namelijk een donkere keerzijde te hebben. Daarom besloot ik kort daarop mijn loopbaan elders voort te zetten. En spiegelingen alleen maar waardevol te verklaren als je ze voor jezelf houdt.

Ik wens u een glasheldere week.

 

Geplaatst in HR varia door Michiel Maassen op 20 februari 2011

Reacties op Hou alleen je zelf de spiegel voor!

op 15 december 2015 16:44

Plaats zelf een reactie