Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Hr doelen in 2011, wat gaan we doen?

In januari publiceren veel mensen een lijst van doelen die ze willen bereiken in het nieuwe jaar. Het leek me leuk en erg interessant om eens te inventariseren wat we als vakgebied moeten bereiken in het nieuwe jaar. Zo'n inventarisatie maakt het makkelijker om als groep iets te bereiken. En het geeft meteen een beeld van waar we als vakgebied staan tegenover andere vakgebieden. En wat (mogelijk) de heersende opvatting over ons vakgebied is. Dus, hieronder enkele dingen waarvan ik denk dat we ze dit jaar moeten bereiken. Voelt u zich vrij de lijst verder aan te vullen.

1. Social media: wat is dat?

Social media is erg groot geworden en we kunnen er niet meer omheen. Toch zijn er nog relatief weinig bedrijven die echt hun weg weten in de social media wereld. Dat er op recruitmentvlak nog het nodige te winnen valt is redelijk bekend. Maar social media biedt veel meer HR mogelijkheden. Wat te denken van het ontwikkelen of sturen van bedrijfscultuur door de sociale aspecten van de organisatie meer aandacht te geven? Of de organisatie door laten groeien tot een community: een groep mensen die niet alleen samen werkt, maar ook samen betrokken is. Betrokken bij een door de HRM'er te selecteren onderwerp. Dat kan alles zijn: van een goed doel tot een vakinhoudelijk onderwerp. Ja, qua social media valt er nog een hoop te winnen. En 2011 is een goed moment om daarmee te beginnen.

Bewijs de waarde van HR

Er wordt met enige regelmaat gevraagd naar de waarde van HR. Zo kunnen lijnmanagers beter de sollicitatiegesprekken doen, want zij gaan met de sollicitant werken. En de personeelsadministratie wordt geoutsourcet, of helemaal geautomatiseerd. Waar ligt dan de toegevoegde waarde van HR? Als we willen dat men overtuigd is van onze toegevoegde waarde, dan zullen we die waarde zichtbaar moeten maken. En wellicht een helder idee moeten ontwikkelen van waar die waarde precies ligt.

De organisatie flexibiliseren

In het kader van voorgaande: een van onze taken is om de organisatie flexibel(er) te maken. Er blijven talloze veranderingen plaatsvinden en de organisatie moet daar op in kunnen spelen. Zowel in het personeelsbestand, als in de attitude van de werknemers. Deze twee factoren zullen met elkaar samenhangen en het is aan HR om te zorgen dat beide zo flexibel mogelijk zullen zijn.
Bonuspunten voor wie een manier vindt om die flexibiliteit te combineren met een social media strategie. Toegegeven, de link naar recruitment is snel gelegd. De link naar een flexibele houding tegenover verandering is moeilijker.

Maar dat is niet alles...

Wat moeten we nog meer bereiken als vakgebied? In 2011? Of zijn er andere doelen die op een nog langere termijn spelen?

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 18 januari 2011

Reacties op Hr doelen in 2011, wat gaan we doen?

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.